نقش میانجی حساسیت به عدالت در رابطه بین سبکهای دلبستگی و بیصداقتی تحصیلی دانشجویان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 16 شماره 47 (1401),
28 تیر 2022
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.37942
چکیده
زمینه و هدف: حساسیت به عدالت یک ویژگی با ثبات شخصیتی است که با تمایلات رفتار جامعهپسند و گرایشات نوع دوستانه در ارتباط است. دلبستگی ایمن و ارتباط عاطفی عمیق با اطرافیان باعث افزایش حساسیت به عدالت در بین دانشجویان شده است و زمینه را برای صداقت تحصیلی و ارتقاء کارآمدی ساختار آموزشی فراهم میآورد. با توجه به نقش این سازهی شخصیتی در تعیین رفتارهای سالم آموزشی، پژوهش حاضر بر آن است تا با ارائهی مدل علّی به بررسی پیشایندها و پیامدهای حساسیت به عدالت در فضای آموزشی بپردازد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری است که در آن روابط بین سبکهای دلبستگی (متغیر برونزاد)، حساسیت به عدالت (متغیر واسطهای) و بیصداقتی تحصیلی (متغیر ملاک) مورد بررسی قرار خواهدگرفت. مشارکتکنندگان 240 دختر و پسر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. این افراد پرسشنامه حساسیت به عدالت، مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان و مقیاس بیصداقتی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای تعیین روایی ابزارها از روش تحلیل عامل تاییدی و جهت احراز پایایی مقیاسها از آلفای کرونباخ استفاده شد. شواهد نشان دهندهی روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری و برای تعیین نقش واسطهگری متغیر میانجی از روش بوت استرپ در نرمافزار ایموس استفاده شد.
ملاحضات اخلاقی: شرکت کنندگان پس از اطلاع از اهداف پژوهش و کسب اطمینان از محرمانه ماندن پاسخها، پرسشنامهها را بصورت آنلاین تکمیل کردند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای دلبستگی پیشبین بیصداقتی تحصیلی بوده است؛ بدین شکل که سبک دلبستگی ایمن به طور منفی و معنادار و سبکهای دلبستگی ناایمن بصورت مثبت و معنادار بیصداقتی تحصیلی را پیش بینی کردند. نتایج همچنین روشن ساخت که دلبستگی ایمن پیشبین مثبت و معنیدار و دلبستگی اجتنابی پیشبین منفی و معنیدار حساسیت به عدالت است. علاوه بر این نتایج حاکی از آن بود که حساسیت به عدالت در رابطهی سبکهای دلبستگی و بیصداقتی تحصیلی نقش واسطهای معناداری دارد. در مجموع میتوان بیان داشت که سبک دلبستگی ایمن به واسطهی افزایش حساسیت به عدالت موجب کاهش بیصداقتی در تحصیل میشود.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیان میدارد که دلبستگی ایمن موجب ایجاد تصویر ارزشمندی از خود و تصویر پاسخگو و قابل اعتمادی از دیگران در فرد میشود. این مسئله باعث میشود تا دلبستگان ایمن از راهبردهای موثر و اخلاقی برای رسیدن به اهداف آموزشی خود استفاده کنند و هرگز در صدد کسب مشروعیت تحصیلی به قیمت تقلب و تضییع حقوق دیگران نباشند.
- بیصداقتی تحصیلی؛ حساسیت به عدالت؛ سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن؛ دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
Schmitt M, Baumert A, Gollwitzer M, Maes J. The Justice Sensitivity Inventory: Factorial validity, location in the personality facet space, demographic pattern and normative data. Soc Justice Res. 2010; 23(2): 211-238.
Baumert A, Adra A, Li M. Justice Sensitivity in Intergroup Contexts: A Theoretical Framework. Soc Justice Res. 2022; 35(1): 7-32.
Strauß S, Bondü R, Roth F. Justice sensitivity in middle childhood: Measurement and location in the temperamental and social skills space. J Pers Assess. 2021; 103(4): 476-488.
Sabag Ḳ, Schmitt M. Handbook of social justice theory and research. New York: Springer; 2016.
Miller AD, Murdock TB, Grotewiel MM. Addressing academic dishonesty among the highest achievers. Theory into Practice. 2017; 56(2): 121-128.
Henry C, Jurdi-Hage R, Hage HS. Justifying academic dishonesty: A survey of Canadian university students. International Journal of Academic Research in Education. 2021; 7(1): 16-28.
Peled Y, Eshet Y, Barczyk C, Grinautski K. Predictors of Academic Dishonesty among undergraduate students in online and face-to-face courses. Computers & Education. 2019; 131: 49-59.
Götmann A, Bechtoldt MN, Fetchenhauer D. Breathing to the path of virtue-The effects of justice sensitivity and state mindfulness on cheating behavior in a group performance task. Pers Individ Dif. 2021; 178: 110851.
Chudzicka-Czupała A. Psychological and moral determinants in accepting of cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology. 2014; 12(1): 75-98.
Bondü R, Elsner B. Justice sensitivity in childhood and adolescence. Social Development. 2014; 24(2): 420-441.
Govrin A. The ABC of moral development: An attachment approach to moral judgment. Front Psychol. 2014; 5: 6.
Nelson N, Peleg-Koriat I, Ben-Ari R. Perceived procedural justice and conflict management in intimate relationships: The moderating effects of anxious attachment and personal power. Couple and Family Psychology: Research and Practice. 2018; 7(1): 34-46.
Koleva S, Selterman D, Iyer R, Ditto P, Graham J. The moral compass of insecurity: Anxious and avoidant attachment predict moral judgment. Soc Psychol Personal Sci. 2013; 5(2): 185-194.
Esmaeili F, Tahmsebi S, Mohammadi Arya A, Soltani PR. The Relationship between Parenting Styles and Moral Development of Preschool Children Mediated by Children’s Attachment. Archives of Rehabilitation. 2021; 22(3): 362-377.
Hojjati G, Naghsh Z, Khodayarifard M. The Relationship between Attachment Style and Moral Identity: The Mediating Role of Empathy. Journal of Psychology. 2021; 2(98): 215-235.
Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling (3. Baskı). New York: Guilford; 2011.
Davis SF, Drinan PF, Gallant TB. Cheating in school: What we know and what we can do. No Place: John Wiley & Sons; 2011.
Bashir H, Bala R. Development and validation of academic dishonesty scale (ADS): Presenting a multidimensional scale. International Journal of Instruction. 2018; 11(2): 57-74.
Collins NL, Read SJ. Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. J Pers Soc Psychol. 1990; 58(4): 644-663.
Farhadi M, Mohagheghi H, Nesai Moghadam B. The relationship between attachment styles and student interpersonal problems: The role of mediating emotional intelligence. Razi J Med Sci. 2020; 27(1): 73-84.
Linick J. Attachment: Theory, application & clinical tools. Not Just Bad Kids: Elsevier. 2022: 39-66.
Schmitt M, Gollwitzer M, Maes J, Arbach D. Justice sensitivity: Assessment and Location in the Personality Space. Eur J Psychol Assess. 2005; 21(3): 202-211.
Philipp R, Krüger A, Lindner R, Mehnert-Theuerkauf A, Vehling S. Understanding avoidant attachment in a patient with terminal cancer: A psychoanalytic perspective. Psychoanalytic Psychotherapy. 2022; 17: 1-19.
Sigelman CK, Rider EA. Life-span human development. No Place: Brooks/Cole Publishing Company; 2003.
- چکیده مشاهده شده: 319 بار
- PDF دانلود شده: 113 بار