مشکلات اخلاقی مشاهده شده توسط دانشجویان پرستاری: رویکرد کیفی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 5 شماره 15 (1390),
12 آبان 2012
,
صفحه 43-62
https://doi.org/10.22037/mej.v5i15.3690
چکیده
هدف: با توجه به اینکه پرستاران به طور روزانه و مکرر در کار خود با مشکلات اخلاقی مواجه میشوند باید بتوانند مشکلات و مسایل اخلاقی را شناسایی کنند و اصول اخلاقی را در ارائه مراقبتهای خود درنظر بگیرند؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و شناسایی مشکلات اخلاقی مشاهدهشده توسط دانشجویان، در کار بالینیشان میباشد. اين مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحليل محتوا، در دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس در سال 1389ش. انجام شد. دادهها با استفاده از سؤالات باز از 50 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داوطلب شرکت در این مطالعه گردآوری شدند. دانشجویان گزارش دادند که با برخی از بیماران از سوی پرستاران و پزشکان بدرفتاری میشود ارتباط نامناسب با بیماران وجود دارد؛ به بیماران بیتوجهی میشود و به آنها اطلاعات درستی داده نمیشود. رفتارهای غیراخلاقی تیم درمان به بروز مشکلات اخلاقی کمک میکند و برای اینکه پرستاران نقشهای حرفهای و اخلاقی خود را به منظور تأمین مراقبت ایمن و اخلاقی ایفا کنند نیاز به گذراندن دورههای آموزشی در حین تحصیل و دورههای آموزشی مداوم برای شاغلان پرستاری است.
- مشکلات اخلاقی؛ آموزش اخلاق؛ دانشجویان پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
الف) فارسی
اشکتراب، ط ـ (1387 ش.)، اخلاق در پرستاری، اولین همایش بینالمللی نوآوری در پرستاری و مامایی، شعبه بینالملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی
اشکتراب، ط ـ )1373 ش.)، تاریخ و تحولات پرستاری در ایران و جهان، انتشارات دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، چاپ دوم
برهانی، ف/ الحانی، ف/ محمدی، ع/ عباسزاده، ع ـ (1388 ش.)، توسعهی صلاحیت اخلاق حرفهای پرستاران، ضرورتها و چالشها در آموزش اخلاق، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره دوم، شمارهی 3
تمیزی، ز و همکاران ـ (1384 ش.)، بررسی میزان رعایت حقوق بیماران روانی توسط پرستاران در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای منتخب شهر تهران، خلاصه مقالات هفتمین کنگره سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور
جولایی، س/ بخشنده، ب/ محمدابراهیم، م و همکاران (1389 ش.)، کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعه اقدام پژوهشی، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شمارهی 2
چودین، و ـ (1388 ش.)، اخلاقیات در پرستاری (مترجمان: جولایی، س و دهقاننیری، ن)، تهران، انتشارات مهرراوش
حبیبزاده، ح/ احمدی، ف/ ونکی، ز ـ (1389 ش.)، اخلاقیات در عملکرد حرفهای پرستاران ایران، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شمارهی 5
دینمحمدی، ن ـ (1382 ش.)، بررسی میزان رعایت اخلاق پرستاری در عملکرد حرفهای پرستاران شاغل در بخشهای بزرگسالان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
صادقی، ر ـ (1384 ش.)، اهمیت رعایت اخلاق در کاهش عوارض بیهوشی، همایش گفتگوی علم و دین: مفهوم حیات، انسان و مباحث کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
عباسزاده، ع ـ (1381 ش.)، طراحی و آزمون مدل عملکرد اخلاقی پرستاران، پایاننامه دکتری آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
هاشمی، ف/ پاسیار، ن ـ (1388 ش.)، سنجش عملكرد اخلاق حرفهای دانشجویان پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، مجله سبز: فصلنامه تخصصی آموزش در علوم پزشكی، شماره 6، ویژه نامه خلاصه مقالات دهمین كنگره كشوری آموزش علوم پزشكی، شیراز
ب) انگلیسی
Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, Helkema K. The development of moral judgement during nursing education in Finland. Nurse Educ Today. 2004; 24: p.538–546
Berger MC, Seversen A, Chvatal R. Ethical issues in nursing. West J Nurs Res 1991; 13: p.514–521
Berggren I, Be´gat I, Severinsson E. Australian clinical nurse supervisors’ ethical decision-making style. Nursing and Health Sciences. 2002 4, 13–21
Cameron ME, Schaffer M, Park H-A. Nursing students’ experience of ethical problems and use of ethical decision-making models. Nurs Ethics. 2001; 8: p.432–447
Davis JA, Ota K, Suzuki M, Maeda J. Nursing students’ response to a case study in ethics. Nurs Health Sci. 2002; 1(1): p.3–6
Erdil F, Korkmaz F. Ethical Problems Observed by Student Nurses. Nursing Ethics. 2009; 16 (5): p.589-598
Guido GW. Legal and Ethical Issues in Nursing, New Jersey. Pearson. 2006
Han S-S, Ahn S-H. An analysis and evaluation of student nurses’ participation in ethical decision making. Nurs Ethics. 2000; 7: p.113–123
Kalvemark S, Höglund TA, Hansson GM, Westerholm P, Arnetz B. Living with conflicts ethical dilemmas and moral distress in the health care system. Soc Sci Med. 2004; 58: p.1075–1084
Lewenson BS, Londrigan TM, Singleton J. Practice what you teach: a case study of ethical conduct in the academic setting. J Prof Nurs. 2005; 21(2): p.89–96
Lemonidou C, Papathanassoglou E, Giannakopoulou M, Patiraki E, Papadatou D. Moral professional personhood: ethical reflections during initial clinical encounters in nursing education. Nurs Ethics. 2004; 11: p.122–137
Park H-A, Cameron ME, Han S-S, Ahn S-H, Oh H-S, Kim K-U. Korean nursing students’ ethical problems and ethical decision making. Nurs Ethics. 2003; 10: p.638–653
Storch J, Rodney P, Pauly B, Brown H, Starzomski R. listening to nurses moral voices: Building a quality health care environment. Canadian journal of nursing leadership. 2002; 15(4), p.7-16
Taylor C, Lillis C, Lemone P. Fundamentals of Nursing the Art & Science of nursing care. 2005
Varcoe C, Doane G, Pauly B et al. Ethical practice in nursing: working the in-betweens. J Adv Nurs. 2004; 45: p.316–325
- چکیده مشاهده شده: 3056 بار