بررسي ميزان رعايت حقوق بيمار توسط پرسنل بهداشتي درماني از ديدگاه بيماران بستري در بيمارستان شهيد صدوقي يزد در سال 1389
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 6 شماره 19 (1391),
14 اردیبهشت 2014
,
صفحه 99-118
https://doi.org/10.22037/mej.v6i19.3564
چکیده
تجارب نشان داده است که آگاه نمودن بیماران و سهیم کردن آنها در تصمیم گیری برای درمان و محترمشمردن حقوقشان به بهبود آنان سرعت میبخشد و اقامت بیمار در بیمارستان را کاهش میدهد. شواهد نشان میدهد علیرغم تلاشهای پزشکان و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و با وجود بهرهوری از امکانات میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش است که یکی از ریشههای آن عدم موفقیت پزشکان و پرستاران در برقراری رابطه با بیماران میباشد.این پژوهش توصیفی و به روش مقطعی در اسفند ماه 1389 صورت گرفت. در این مطالعه 150 نفر از بیماران بستری در بخشهای زنان و زایمان، داخلیI، داخلیII، جراحی وسرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد که بیش از یک روز از بستری آنان گذشته بود به روش نمونهگیری تصادفی آسان انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق در مورد میزان رعایت هر بند توسط پرسنل نشان میدهد که پرسنل به ترتیب بند های 1 ،3و 6 را حدود 50% همیشه رعایت میکردند. جالب اینکه بندهای2و4و9 در حدود60 % برای آنها پیش نیامده بود و 46 نفر(31/5) از بیماران گزارش کردند که بند 3 به ندرت توسط پرسنل رعایت میشود. به طور کلی بیشترین فراوانی مربوط به دریافت درمان محترمانه بود. در مجموع با توجه به بررسیهای انجام شده راهکارهایی همچون آگاه سازی پرسنل به اهمیت رعایت حقوق بیمار، آگاهی دادن به بیماران ازحقوق خود ازطریق پرسنل و رسانهها، برنامه ریزی مدیریت بیمارستان در زمینهی حقوقی که کمتر رعایت میشوند، همکاری بیشتر پرسنل و بیماران با یکدیگر، پیگیری موارد نقض حقوق بیماران و تصویب قوانینی برای تضمین رعایت حقوق بیماران ونظارت براجرای این حقوق در جهت ارتقا رضایت بیماران از خدمات بهداشتی درمانی و افزایش توجه کادر درمانی به رعایت حقوق بیماران از توصیه میگردد.
- حقوق بیمار؛ دیدگاه بیماران؛ منشور حقوق بيمار؛ حقوق؛ اخلاق پزشكي
ارجاع به مقاله
مراجع
اصف زاده سعید ـ (1384). ارزيابي رعايت منشور حقوقي بيمارو موازين اخلاقي در مراكز آموزشي درماني تابعه دانشگاه علوم پزشكي قزوين و ارائه راهكارهاي مداخله اي مناسب. خلاصه مقالات كنگره بين المللي اخلاق زيستي.
الهي ن ـ (1381). بررسي ميزان رعايت حقوق بيماران مراجعه كننده به بخش فوريت ها و تعيين عوامل مؤثر بر آن در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اهواز. خلاصه مقالات اولين همايش كشوري مديريت منابع . دانشگاه امام حسين.
رنگرز جدي فاطمه ، ربيعي رضا ـ (1384) .بررسي ميزان رعايت منشور حقوق بيماران در بيمارستانهاي شهرستان كاشان سال 1381. فصلنامه علمي پژوهشي بهبود : سال نهم، شماره اول: 69-66.
زالي محمدرضا ـ ( 1377) .مباني نوين ارتباط پزشك و بيمار :رهنمودي بر نحوه كاربرد صحيح دانش پزشكي در چارچوب ديدگاه هاي رايج در پزشكي. چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران.
صدقياني ابراهيم ـ (1377). مديريت بيمارستان. چاپ اول، تهران: انتشارات جهان رايانه.
قاسمي م، وشاني ح ـ )1379).بررسي ميزان احترام به محدوده قلمرو و حقوق بيماران در بيمارستان هاي شهر سبزوار. اسرار.3: 27-20.
گودرزي محمدرضا ـ (1382). بررسي ميزان رعايت حقوق بيمار توسط پزشكان و پرستاران در بيمارستان اميرالمؤمنين شهر زابل، خلاصه مقالات اولين همايش سراسري منشور حقوق بيمار. دانشگاه علوم پزشكي فسا. 67.
مصدق راد علي محمد، اثني عشري پرتو ـ (1383).آگاهي پزشكان و بيماران نسبت به منشور حقوق بيمار و رعايت آن در بيمارستان شهيدبهشتي اصفهان. مجله آموزش در علوم پزشكي سال چهارم. شماره 11 : 45 تا63.
محفوظي علي ، تقدسي نژاد فخرالدين ، عابدي خوراسگاني حسن ـ )1380). بررسي پرونده هاي شكايت از قصور پزشكي در رشته بيهوشي ارجاع شده به كميسيون سازمان پزشكي قانوني كشور در شش سال منتهي به اسفند 1378.مجله پزشكي قانوني. سال هشتم، شماره 26 : 4
مرادي غلامرضا ، سرباز معصومه ـ (1384). بررسي ميزان رعايت حقوق بيمار از دیدگاه بیماران بستري در بيمارستان قائم. مشهد سال 1384
مصدق راد علي محمد ـ (1384). بررسي رابطه بين ميزان آگاهي بيماران نسبت به حقوق بيمار در بيمارستان و رضايتمندي آنها از خدمات بيمارستاني . طب و تزکيه. پاييز 1384. 14 (58) 24-16.
نوبخت حقيقي علي ـ (1379) . بررسي علل شكايت بيمار از پزشك معالج و مراجعه كنندگان به سازمان نظام پزشكي تهران . مجله علمي نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران 1379 : سال ششم، شماره چهارم
نعیمی حسینی،فخرالزمان ـ (1382)منشور حقوق بیمار. اولین همایش سراسری منشور حقوق بیمار. فسا:21و 22
نصيرياني خديجه و همکاران ـ ( 1386). بررسي رعايت حقوق بيمار از ديدگاه پرستاران شاغل دربيمارستانهاي شهر يزد. مجله علمي پزشکي قانوني. 13(1):37-35.
مقرب مرضیه و همکاران ـ ( 1384). رعایت منشور حقوق بیماران بستری در بیمارستانهای اموزشی بیرجند . فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند . دوره 2 .شماره 1. 45-41
نعمت الهي محترم .(1379). بررسي ميزان رعايت منظور حقوق بيماران در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشكي شيراز .ـ پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشكده مديريت واطلاع رساني دانشگاه علوم پزشكي ايران. تهران. 189
وسكويي اشكوري خورشيد و همکاران ـ (1388)بررسي ميزان رعايت حقوق بيماران در بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال 1387.مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. 2(4):53-47
www.consumerinternational.org. last access Aug. 2004 .
Leenen, H.J.J, Patient’s Rights, Journal of world Health, sep 1996.
Otani K, Kurz RS. The impact of nursing care and other healthcare attributes on hospitalized patientsatisfaction and behavioral intentions. J Health Manag 2004; 49(3): 181-96.
Frich JC, Ramleth O. Patient satisfaction as quality indicator of specialist health services. Tidsskr NorLaegeforen 2004; 124(1): 88.
Isenring E, Capra S, Bauer J. Patient satisfaction is rated higher by radiation oncology outpatients receiving nutrition intervention compared with usual care. J Hum Nutr Diet 2004; 17(2): 145-52.
Scalise D. Tools for patient satisfaction. Hosp Health Netw 2004; 78(3): 59-64.
Pink GH, Murray MA, McKillop I. Hospital efficiency and patient satisfaction. Health Serv Manage Res 2003; 16(1): 24-38.
Tai CJ, Chu CC, Liang SC, Lin TF, Huang ZJ, Tsai YH, Wang PC. Use of patient satisfaction data in a continuous quality improvement program for endoscopic sinus surgery. Otolaryngol Head Neck Surg 2003;129(3): 210-16.
Humphrey, Doris D. & Sigler, Kathie, Delmar's Medical office, Reference Manual, 3RD-Edition, Delmar publishers, 1997.
Goic G. It is time to think about patient's rights. Rev Med Chi 2000; 8(12): 1361-3.
Ledo R, Salas L, Gonzalez, et al. The rights of the hospital patient: the knowledge and perception of their fulfilment on the part of the professional. The Group in Catalonia of the Spanish Society of Care for the Health Services User. Rev Clin Esp. 1998; 198(11): 730-5.
Weiss G. Patient rights: who should know what? Medical Economics 2002: 7: 125-3.
- چکیده مشاهده شده: 1156 بار
- PDF دانلود شده: 529 بار