• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌
    • اهداف
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • تیم سردبیری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
  • مقالات
    • شماره جاری
    • شماره های پیشین
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • باز پس گیری مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • اطلاعات تماس
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 15 شماره 46 (1400): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

شاپا: 2008-4374

مجله اخلاق پزشکی
دوره 15 شماره 46 (1400)

تدوين مدلی جامع برای وفاداری پرستاران در دوران كرونا در بيمارستان گلستان اهواز

  • زهرا بالدی
  • حاجیه رجبی فرجاد
  • امیراشکان نصیری‌پور

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 15 شماره 46 (1400), , صفحه 1-19
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.34676 چاپ شده 6 December 2021

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: وفاداری کارکنان، عاملی مهمی در جهت نیل به اهداف سازمانی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان است. با این رویکرد، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی جامع برای وفاداری پرستاران در دوران كرونا در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.


مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای ـ كاربردی و روش پژوهش، ترکیبی (کیفی ـ کمی) از نوع داده‌بنیاد) می‌باشد. در بخش کیفی از خبرگان مدیریت منابع انسانی و پرستاران خبره با حداقل 15 سابقه کار دارای مدرک کارشناسی ارشد به روش غیر تصادفی هدفمند و روش مطالعه در بخش کمی از نوع توصیفی بوده و از میان پرستاران بیمارستان گلستان اهواز بر اساس فرمول کوکران تعداد 215 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج مصاحبه با استفاده از روش داده‌بنیاد و با استفاده از نرم‌افزار Maxquda و در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.


ملاحظات اخلاقی: درباره اهداف پژوهش و محرمانگی اطلاعات به شرکت‌کنندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانه به صورت کتبی اخذ گردید.


یافته‌ها: نتایج نشان داد که عوامل علی مؤثر بر وفاداری پرستاران در دوران کرونایی را در عامل سازمانی باید جستجو کرد. مطابق با مراحل کدگذاری باز و محوری و انتخابی صورت‌گرفته از داده‌ها می‌توان وفاداری پرستاران را در این تحقیق شامل ابعاد رفتاری و نگرشی دانست. مطابق با نتایج حاصل از مرحله کدگذاری باز (43 مفهوم) و محوری (7 مقوله) و انتخابی تحقیق می‌توان این‌گونه عنوان نمود که شرایط علی (شامل عوامل سازمانی، شرایط زمینه‌ای شامل عوامل مرتبط با شغل)، و عوامل مداخله‌گر (انگیزش شغلی و فراسازمانی) شناخته شدند. همچنین استفاده از راهبردهای همانند پاداش و انگیزش شغلی می‌تواند در ایجاد وفاداری پرستاران در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار گیرد. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است.


نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش ضروری است مدیران به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و فناوری‌ها مسلط شوند تا بتوانند شناخت مناسبی از وضعیت و خواسته‌های کارکنان خود کسب نمایند. همچنین به منظور کم‌شدن درک نادرست مدیران از کارکنان، دوره‌های آموزشی منابع انسانی با هدف بهبود روابط مدیران و کارکنان تشکیل شود و مدیران درکی بهتر و واقع‌بینانه‌تر از وضعیت کارکنان داشته باشند.

کلمات کلیدی:
  • وفاداری؛ انگیزش شغلی؛ عوامل سازمانی؛ کرونا؛ پرستاران
  • PDF

ارجاع به مقاله

بالدیز., رجبی فرجادح., & نصیری‌پورا. (2021). تدوين مدلی جامع برای وفاداری پرستاران در دوران كرونا در بيمارستان گلستان اهواز. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 15(46), 1-19. https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.34676
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Enjoye S, Daraei NMR. Investigating the Factors Affecting Employee Loyalty in International Companies. Edited by Qurbankhanlu Tehran: International Conference on Management and Industries; 2014. [Persian]

World Health Organization. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV). China: World Health Organization Publication; 2020.

Alizadeh S, Saffarinia M. Predicting mental health based on coronary emergency and social correlation. Social Psychology Research. 2020; 36(5): 52-65 [Persian]

Farahati M. Psychological consequences of the prevalence of coronavirus in society. Scientific-Specialized Quarterly of Social Impact Assessment. 2020; 2: 207-227.

Ismaili MR, Seidzadeh H. The effect of job satisfaction on performance with the mediating role of organizational loyalty. Improvement and Transformation Management Studies. 2019; 43(2): 71-86. [Persian]

Hafezian M, Golpasand J. Structural Equation Model in relation to Organizational Culture, Flexibility of Working Hours and Staff Loyalty with Mediating Role of Organizational Commitment. Journal of Cultural Management. 2019; 12(42): 67-82. [Persian]

Golparvar M, Nadi MA. The mediating role of organizational loyalty in the relationship between work ethics with deviant behaviors in the workplace. Journal of Ethics in Science and Technology. 2019; 1: 42-53. [Persian]

Mehdad A, HesamGhasemi H, Ghafouri MR. The effect of organizational loyalty and organizational embeddedness on Adaptive performance: Moderating role of conscientiousness. Organizational Behaviour Studies Quarterly. 2019; 8(1): 25-48. [Persian]

Amiran H. Assessment and measurement of employee loyalty to the organization. Edited by Tehran: 6th International Conference of Quality Managers; 2005. [Persian]

Allen NJ, Meyer JP. Commitment in the workplace: Theory, research and application. New York: Sage publications; 1997.

Brown S, McHardy J, McNabb R, Taylor K. Workplace performance, worker commitment and loyalty. Journal of Economics & Management Strategy. 2011; 20(3): 925-955.

Dechawatanapaisal D. Internal branding and employees’ brand outcomes: Do generational differences and organizational tenure matter? Industrial and Commercial Training. 2019; 51(4): 209-227.

Hariri T, Abazari Z, Ismaili G. Assessing the Relationship between Religious Orientation and Organizational Loyalty among Librarians. Theological Belief Research. 2013; 4(13): 53-71. [Persian]

Amiran H. Evaluation of measuring employee loyalty to the organization. Edited by Amiran H. Tehran: 6th International Conference of Quality Managers; 2016. [Persian]

Mitchell T. People in Organizations. 2nd ed. Tehran: Roshd Publications; 2011. [Persian]

Boroumand Z. Organizational Behavior Management. 15th ed. Tehran: Payame Noor Publications; 2016. [Persian]

Sajjadi P, Fallahzadeh J, Hosseini M. Evaluating the effect of work environment and organizational climate on job motivation. Edited by Tehran: 17th Marine Industries Conference; 2015. [Persian]

Dhir S, Dutta T, Ghosh P. Linking employee loyalty with job satisfaction using PLS–SEM modelling. Personnel Review. 2020; 5(12): 75-77.

Sani A, Ekowati VM. Spirituality at work and organizational commitment as moderating variables in relationship between Islamic spirituality and OCB IP and influence toward employee performance. Journal of Islamic Marketing. 2019; 5(6): 65-75.

Rishipal H. Employee loyalty and counter-productive work behaviour among employees in the Indian hospitality sector. Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2019; 11(4): 438-448.

Rastegar A, Ramezani G, Nadim Nejad N. Presenting a causal model of the relationship between organizational transparency and organizational loyalty with emphasis on the mediating role of organizational trust of employees of Zahedan University of Medical Sciences. Quarterly Journal of Leadership Research and Educational Management. 2017; 3(11): 29-30.

Ghanbari S, Abdolmaleki J. The Role of Ethical Leadership in Organizational Loyalty Mediated by Working Belonging. Strategic Research on Social Issues in Iran. 2018; 4(27): 17-36. [Persian]

Zeinali H, Mirzaei A, Pourkhalooi E. Determining the effective factors on employee loyalty to the organization from the perspective of employees and managers in Rafsanjan University of Medical Sciences. Health-Oriented Research. 2018; 5(2): 151-164. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 111 بار
  • PDF دانلود شده: 85 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
سامانه مجله باز
واژگان کلیدی
زبان
  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب