بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی دانشجویان پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 فروردین 2020
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.34313
چکیده
زمينه و هدف: آموزش پرستاران و دانشجویان پرستاری در مورد اصول و ارزشهای معنوی به درک عمیق از مشکلات و تصورات اخلاقی در آنها کمک می کند. با این حال، موضوع معنویت در محتوای آموزشی لحاظ نشده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی در دانشجویان پرستاری در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش مداخله ای شاهددار تصادفی در سال ۱۳۹۹ بود که ۵۸ نفر از دانشجویان ترم ۷ پرستاری دانشکده طبس و فردوس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وارد مطالعه شدند.ابزار مورد استفاده شامل، پرسشنامه همدلی جفرسون و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. برنامه آموزش مراقبت معنوی در گروه مداخله به صورت کارگاه ۵ جلسه ای (۴جلسه ۹۰ دقیقه ای و یک جلسه 1۲۰ دقیقه ای ) که سپس یک پیگیری دو ماهه انجام شد. با استفاده از چک لیستهای طراحی شده ارائه گردید. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 با کمک آمار توصیفی و استنباطی( آزمون تی مستقل، تی زوجی، تحلیل کواریانس و خی دو) در سطح معناداری 05/0 P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: پس از اخذ کد اخلاق، پژوهشگر به محیط های پژوهش مراجعه کرد و پس از معرفی خود به نمونه های پژوهش و توضیح اهداف مطالعه به آنان، رضایت آگاهانه کتبی جهت شرکت در پژوهش از دانشجویان اخد نمود.
یافته ها: میانگین نمره همدلی قبل از مداخله در دانشجویان دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری نداشت (98/0=p) ولی بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری بیشتر بود (001/0p<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مراقبت معنوی همدلی دانشجویان پرستاری را ارتقاء می دهد. لذا برگزاری دوره های آموزش مراقبت معنوی به دانشجویان پرستاری را به مدیران و برنامه ریزان آموزشی توصیه می گردد.
- مراقبت معنوی؛ همدلی؛ دانشجویان پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
Akbari M, Hossaini SM. The relationship of spiritual health with quality of life, mental health and burnout: The mediating role of emotional regulation. Iranian Journal of Psychiatry 2018; 13(1): 22.
Ashghali Farahani M, Salehi T, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini AF, Ghaffari F. Empathy among undergraduate nursing students in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2016; 9(4): 56-67.
Khodabakhsh MR, Mansoori P. Empathy and its impact on promoting physician-patients relationship. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2011; 4(3): 38-46. [Persian]
Mardani-Hamooleh M, Ahmadi M, Seyedfatemi N, Haghani H. Relationship between Empathy and Spiritual Attitude among Nursing Students in Tehran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2018; 11(1): 176-188. [Persian]
Mikaeili N, Ghaffari M. The relationship between personal intelligence and empathy in nurses and their moral sensitivity. Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2016; 8(6): 45-56.
Reynolds WJ, Scott B. Do nurses and other professional helpers normally display much empathy? Journal of advanced Nursing 2000; 31(1): 226-234.
Williams B, Brown T, Boyle M, McKenna L, Palermo C, Etherington J. Levels of empathy in undergraduate emergency health, nursing, and midwifery students: a longitudinal study. Advances in Medical Education and Practice 2014; 5: 299-306.
Pascucci M, Ventriglio A, Stella E, Di Sabatino D, La Montagna M, Nicastro R, et al. Empathy and attitudes towards mental illness among Italian medical students. International Journal of Culture and Mental Health 2017; 10(2): 174-184.
Kuo JC, Cheng JF, Chen YL, Livneh H, TSAI TY. An exploration of empathy and correlates among Taiwanese nurses. Japan Journal of Nursing Science 2012; 9(2): 169-176.
Sabsevari S, Jafari M, Bonashi M, Borhani F. Competence spiritual care in nursing and nursing students of Kerman University of Medical Sciences. Journal of Medical Jurisprudence 2013; 5: 15-16.
Zare A, Jahandideh S. The Impact of Special Wards Nursing Spiritual Well-Being Upon Patients’spiritual Care. Iranian Journal of Nursing Research 2014; 9(30): 30-38. [Persian]
Yazdan Parast E, Afrazandeh S, Ghorbani H, Asadi F, Rajabi R, Naseri L, et al. Analysis of spiritual care competence in students of Ferdows health and paramedical school: 2014-15. Iran Journal of Nursing 2017; 30(105): 47-57. [Persian]
Caldeira S, Simões Figueiredo A, Da Conceição AP, Ermel C, Mendes J, Chaves E, et al. Spirituality in the undergraduate curricula of nursing schools in Portugal and São Paulo-Brazil. Religions 2016; 7(11): 134.
Jafari M, Baneshi M, Borhani F, Sabzevari S. Nurses and nursing students views on spiritual care in Kerman Medical University. Medical Ethics 2012; 6(20): 155-171. [Persian]
Shariat SV, Habibi M. Empathy in Iranian medical students: measurement model of the Jefferson scale of empathy. Medical Teacher 2013; 35(1): e913-e918.
Petersen CL, Schiltz S. Care of the Spirit: Effects of an Interdisciplinary Undergraduate End-of-Life Course on Knowledge, Competence and Response Empathy. Journal of Hospice & Palliative Nursing 2020; 22(4): 298-304.
Kim J, Choi S. Influence of self-esteem, empathy and existential well-being on spiritual care competence in nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing 2015; 22(3): 328-337.
- چکیده مشاهده شده: 300 بار
- PDF دانلود شده: 53 بار