• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌
    • اهداف
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • تیم سردبیری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
  • مقالات
    • شماره جاری
    • شماره های پیشین
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • باز پس گیری مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • اطلاعات تماس
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 15 شماره 46 (1400): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

شاپا: 2008-4374

مجله اخلاق پزشکی
دوره 15 شماره 46 (1400)

تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای هویت اخلاقی

  • حسین سوری
  • پروین کدیور
  • هادی کرامتی
  • حمیدرضا حسن‌آبادی

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 15 شماره 46 (1400), , صفحه 1-17
https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.34075 چاپ شده 22 June 2021

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: قلدری پدیده رفتاری است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از معلمین (مربیان) و سیاستگذاران در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای هویت اخلاقی است.


مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه مورد نظر دانش‌آموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانش‌آموز که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس‌های مکانیسم‌های عدم درگیری اخلاقی (Bandura و همکاران)، حساسیت اخلاقی (Narvaez & Endicott)، نقش شرکت‌کنندگان (رفتار شاهدان) (Salmivalli و همکاران) و اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی (Aquino & Reed) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و همچنین تحلیل مسیر به وسیله نرم‌افزار AMOS 24انجام گرفت.


یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده‌های پژوهش برازش مطلوب و قابل قبولی دارد. یافته‌های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان می‌دهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با رفتار شاهدان در قلدری رابطه دارد. به عبارتی دیگر کسانی که عدم درگیری اخلاقی بالا و حساسیت اخلاقی پایین دارند، به صورت زیان‌آورتری رفتار می‌کنند. همچنین نتایج تحلیل نشان می‌دهد که هویت اخلاقی در ارتباط بین رفتارهای شاهدان قلدری در مدارس و عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی نقش واسطه‌ای دارند.


ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه اصول مرتبط با ملاحظات اخلاقی از جمله محرمانه‌ماندن هویت پرسش‌شوندگان، رضایت آگاهانه شركت‌كنندگان در پژوهش و اختیار خروج از روند تحقیق رعایت گردید.


نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نوع واکنش دانش‌آموزان به عنوان شاهد در هنگام قلدری رابطه دارد و این واکنش با توجه به ویژگی‌هایی مانند هویت اخلاقی می‌تواند متفاوت باشد.

کلمات کلیدی:
  • رفتار شاهدان؛ عدم درگیری اخلاقی؛ حساسیت اخلاقی؛ هویت اخلاقی؛ قلدری؛ معادلات ساختاری
  • pdf

ارجاع به مقاله

سوریح., کدیورپ., کرامتیه., & حسن‌آبادیح. (2021). تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای هویت اخلاقی. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 15(46), 1-17. https://doi.org/10.22037/mej.v15i46.34075
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Oliveira FR, De Menezes TA, Irffi G, Oliveira GR. Bullying effect on student’s performance. Economi A 2018; 19(1): 57-73.

Maunder RE, Crafter S. School bullying from a sociocultural perspective. Aggression and Violent Behavior 2018; 1(38): 13-20.

Pepler DJ, Craig WM. A peek behind the fence: Naturalistic observations of aggressive children with remote audiovisual recording. Developmental Psychology 1995; 31(4): 548-553.

Salmivalli C. Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of Adolescence 1999; 22(4): 453-459.

Bandura A, Barbaranelli C, Caprara GV, Pastorelli C. Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Personality and Social Psychology 1996; 71(2): 364-374.

Bandura A. Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education 2002; 31(2): 101-119.

Bandura A. Moral Disengagement: How People Do Harm and Live with Themselves, by Albert Bandura. New York: Macmillan; 2016. p.544.

Graça J, Calheiros MM, Oliveira A. Situating moral disengagement: Motivated reasoning in meat consumption and substitution. Personality and Individual Differences 2016; 3(90): 353-364.

Forsberg C, Thornberg R, Samuelsson M. Bystanders to bullying: Fourth-to seventh-grade students’ perspectives on their reactions. Research Papers in Education 2014; 29(5): 557-576.

Thornberg R, Jungert T. Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence 2013; 36(3): 475-483.

Bebeau MJ, Rest JR, Narvaez D. Beyond the promise: A perspective on research in moral education. Educational Researcher 1999; 28(4): 18-26.

Narvaez D, Vaydich JL. Moral development and behaviour under the spotlight of the neurobiological sciences. Journal of Moral Education 2008; 37(3): 289-312.

Jordan J. Taking the first step toward a moral action: A review of moral sensitivity measurement across domains. The Journal of Genetic Psychology 2007; 168(3): 323-359.

Tongsuebsai K, Sujiva S, Lawthong N. Development and construct validity of the moral sensitivity scale in Thai version. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015; 25(191): 718-722.

Perren S, Gutzwiller‐Helfenfinger E, Malti T, Hymel S. Moral reasoning and emotion attributions of adolescent bullies, victims, and bully‐victims. British Journal of Developmental Psychology 2012; 30(4): 511-530.

Stoeber J, Yang H. Moral perfectionism and moral values, virtues, and judgments: Further investigations. Personality and Individual Differences 2016; 1(88): 6-11.

Bavik A, Bavik YL. Effect of employee incivility on customer retaliation through psychological contract breach: The moderating role of moral identity. International Journal of Hospitality Management 2015; 7(50): 66-76.

Wang X, Yang L, Yang J, Wang P, Lei L. Trait anger and cyberbullying among young adults: A moderated mediation model of moral disengagement and moral identity. Computers in Human Behavior 2017; 8(73): 519-526.

Yang X, Wang Z, Chen H, Liu D. Cyberbullying perpetration among Chinese adolescents: The role of interparental conflict, moral disengagement and moral identity. Children and Youth Services Review 2018 3(86): 256-263.

Teng Z, Nie Q, Guo C, Liu Y. Violent video game exposure and moral disengagement in early adolescence: The moderating effect of moral identity. Computers in Human Behavior 2017; 12(77): 54-62.

Damon W, Hart D. Self-understanding and its role in social and moral development. Edited by Bornstein MH, Lamb ME. Developmental psychology: An advanced text book. Washington: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 1992. p.421-464.

Hart D, Atkins R, Ford D. Urban America as a context for the development of moral identity in adolescence. Journal of Social Issues 1998; 54(3):513-30.

Aquino K, Reed IIA. The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology 2002; 83(6): 1423-1440.

He H, Harris L. Moral disengagement of hotel guest negative WOM: moral identity centrality, moral awareness, and anger. Annals of Tourism Research 2014; 2(45): 132-151.

Hardy SA, Bean DS, Olsen JA. Moral identity and adolescent prosocial and antisocial behaviors: Interactions with moral disengagement and self-regulation. Journal of Youth and Adolescence 2015; 44(8): 1542-1554.

Salin D. Bullying and well-being. Handbook of Unethical Work Behavior: Implications for Individual Well-Being: Implications for Individual Well-Being. London and New York: Routledge; 2014. p.73.

Aquino K, Reed IIA, Thau S, Freeman D. A grotesque and dark beauty: How moral identity and mechanisms of moral disengagement influence cognitive and emotional reactions to war. Journal of Experimental Social Psychology 2007; 43(3): 385-392.

Hardy SA, Bhattacharjee A, Reed IIA, Aquino K. Moral identity and psychological distance: The case of adolescent parental socialization. Journal of Adolescence 2010; 33(1): 111-123.

Nocentini A, Menesini E, Salmivalli C. Level and change of bullying behavior during high school: A multilevel growth curve analysis. Journal of Adolescence 2013; 36(3): 495-505.

Şahin M. An investigation into the efficiency of empathy training program on preventing bullying in primary schools. Children and Youth Services Review 2012; 34(7): 1325-1330.

Mueller RO. Confirmatory factor analysis. Basic principles of structural equation modeling. New York, NY: Springer; 1996. p.62-128.

Bandura A. Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review 1999; 3(3): 193-209.

Bandura A, Caprara GV, Barbaranelli C, Pastorelli C, Regalia C. Sociocognitive self-regulatory mechanisms governing transgressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology 2001; 80(1): 125-135.

Kiriakidis SP. Moral disengagement: Relation to delinquency and independence from indices of social dysfunction. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology 2008; 52(5): 571-583.

Turner RM. Moral disengagement as a predictor of bullying and aggression: Are there gender differences?: Lincoln, Nebraska: The University of Nebraska-Lincoln; 2008.

Pelton J, Gound M, Forehand R, Brody G. The moral disengagement scale: Extension with an American minority sample. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 2004; 26(1): 31-39.

Zelidman A. Empathy as a moderator of adolescent bullying behavior and moral disengagement after controlling for social desirability. Detroit: Wayne State University; 2014.

Souri H, Kadivar P, Keramati H, Hassanabadi H. The Study of Factor Structure, Reliability and Validity of Persian Version of the Moral Disengagement Scale. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2019; 7(12):17-32.

Narvaez D, Endicott LG. Ethical sensitivity: Nurturing character in the classroom. EthEx series book 1: Notre Dame: Alliance for Catholic Education Press; 2009.

Gholami K, Ebrahimi I. Providing and Fitting an Ethical Sensitivity Model and Its Relationship with Caring Teaching. Ethics in Science and Technology 2015; 10(1): 85-94.

Kuusisto E, Tirri K, Rissanen I. Finnish teachers’ ethical sensitivity. Education Research International 2012; Special Issue: 1-10.

Gholami K, Tirri K. Caring teaching as a moral practice: An exploratory study on perceived dimensions of caring teaching. Education Research International 2012; Special Issue: 1-8.

Salmivalli C, Lagerspetz K, Björkqvist K, Österman K, Kaukiainen A. Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression 1996; 22(1): 1-15.

Sutton J, Smith PK. Bullying as a group process: An adaptation of the participant role approach. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression 1999; 25(2): 97-111.

Camodeca M, Goossens FA. Children's opinions on effective strategies to cope with bullying: The importance of bullying role and perspective. Educational Research 2005; 47(1): 93-105.

Reed IIA, Aquino KF. Moral identity and the expanding circle of moral regard toward out-groups. Journal of Personality and Social Psychology 2003; 84(6): 1270-1286.

Black JE, Reynolds WM. Development, reliability and validity of the Moral Identity Questionnaire. Personality and Individual Differences 2016; 10(97): 120-129.

Baker DA. Can Quantitative Assessment of Moral Identity Be Improved? Masters Theses & Specialist Projects Paper 1453. Kentucky: Western Kentucky University; 2015.

Glenn AL, Koleva S, Iyer R, Graham J, Ditto PH. Moral identity in psychopathy. Judgment and Decision 2010; 5(7): 497-505.

Azimpour A, Naisi A, Shahni YM, Arshadi N, Beshlideh K. Validation the Measure of "the Self-importance of Moral Identity" on University Students. Journal of Personality & Individual Differences 2014; 3(4): 19-38. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 176 بار
  • pdf دانلود شده: 172 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
سامانه مجله باز
واژگان کلیدی
زبان
  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب