مقایسه هوش اخلاقی دانشجویان مقطع علوم پایه و کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1397
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 فروردین 2020
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.32455
چکیده
زمینه و هدف: هوش اخلاقی به عنوان اولین مؤلفه انطباق اخلاقی، پایه و اساس عمل اخلاقی است. دانشجویان پزشکی که در محیطهای بالینی آموزش میبینند، علاوه بر شایستگیهای فنی، بایستی از ارزشهای اخلاقی مطلوب برخوردار باشند. این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان مقطع علوم پایه و کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1397 انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی ـ مقایسهای بر روی 400 نفر از دانشجویان پزشکی در دو مقطع علوم پایه و کارورزی که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 40 گویهای هوش اخلاقی Keil و Lennick استفاده شد که دربرگیرنده چهار بعد و ده شاخص بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 25 و آزمونهای T-test، Chi-Square استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره کل هوش اخلاقی در گروه کارورزی 78/7±13/72 و میانگین نمره کل هوش اخلاقی در گروه علوم پایه 28/8±11/72 بود. میانگین نمره کل هوش اخلاقی بیشتر کارورزان (7/62 درصد) و دانشجویان علوم پایه (7/60 درصد) در طبقه خوب به بالا بدست آمد. حدود 3/37 درصد از کارورزان و 3/39 درصد از علوم پایه دارای هوش اخلاقی ضعیف بودند. میانگین نمره کلی هوش اخلاقی در دانشجویان مقطع کارورزی نسبت به علوم پایه بالاتر بود، اما این اختلاف معنیدار نبود (026/0=P-Value).
ملاحظات اخلاقی: این مقاله حاصل پایاننامه دکتری حرفهای دانشگاه علوم پزشکی تهران است. در طول فرایند پژوهش سیاستهای اخلاقی دانشگاه مطابق با اصول بیانیه هلسینکی، از جمله اخذ رضایت آگاهانه جهت شرکت در پژوهش رعایت شد.
نتیجهگیری: شاخصهای هوش اخلاقی در کارورزان نسبت به دانشجویان علوم پایه بیشتر نبوده است و این یافتهها نشانگر عدم موفقیت برنامههای آموزشی عمومی و اختصاصی در زمینه توسعه مهارتهای اخلاقی در دانشجویان پزشکی است. بنابرین بازنگری کوریکولوم آموزش پزشکی با در نظرگرفتن مفاهیم اخلاقی پیشنهاد میشود.
- هوش اخلاقی؛ دانشجویان پزشکی؛ اخلاق پزشکی؛ ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
Omid A, Yammani N, Adibi P. The Outcomes of Ethics Education to Medical Students Based on Moral Reasoning Models. IJME 2014; 13(12): 1099-1113.
Rafat SRN, Ahmadivah TM, Davati M. Ethical intelligence of medical students of Tehran University of Medical Sciences. Journal of Medical Ethics 2014; 22(8): 71-91.
Yazdani R, Asefi M. Evaluation of Moral Intelligence of the First and Sixth Year Dental Students in the Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2018; 11(1): 165-175.
Bayattork R, Alikhah A, Alitaneh F, Mostafavian Z, Farajpour A. Moral Intelligence and Its Relative Demographic Factors in Medical and Nursing Students Studying at Islamic Azad University of Mashhad. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2018; 11(1): 353-364.
Ngammuk P. A Study of 8 Fundamental Moral Characteristics among Thai Undergraduate Students. Honolulu Hawaii: Hawaii International Conference on Education, 9th Annual Conference; 2011.
Dehghani Firozabadi MMA, Hosseini M, Kavari SH, Rashedi V. Correlation between moral intelligence and organizational commitment of social welfare rehabilitation centers’ employees - Yazd city. J Health Promot Manag 2015; 4(1): 41-47.
Borba M. The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing Kids Heart& Souls National Educator Award, National council of Selfesteem: Jossey-Bass 2005; 7(3): 17-23.
Lennick D, Kiel F. Moral intelligence 2.0: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times: Pearson Prentice Hall. New York: Tim Moore; 2011.
Yousefi P, Heshmati H. Moral intelligence and its position in nursing profession. Development Strategies in Medical Education 2015; 2(2): 65-73.
Pakdel L, Sharifi S. Moral intelligence relationship with job satisfaction and organizational deviant behaviors youth and sports department of Fars Province. International Business Management 2016; 10(7): 1151-1161.
Bekoff M, Pierce J. Wild justice: The moral lives of animals. Chicago: University of Chicago Press; 2009.
Coles R. The moral intelligence of children: A&C Black. New York: Plume; 1998.
Habibzade H, Ahmadi F, Vanaki Z. Ethics in professional nursing in Iran. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2010; 3(5): 26-36.
Clarken R. Editor Moral Intelligence in Schools. Online Submission. Annual Meeting of the Micigan Academy of Sciences, Arts and Letters (Detroit, M. Mar 20). Michigan: Bantam; 2009.
Sadeghi A, Adeli Z, Shamsaei F, Moghim-Beigi A. Relationship between nurses’ moral intelligence and patient’ satisfaction from nursing care. Quarterly Journal of Nersing Management 2016; 4(3): 65-76.
Eskandari N, Golaghaie F, Aghabarary M, Dinmohammadi M, Koohestani H, Didehdar M, et al. Explaining the relationship between moral intelligence and professional self-concept with the competency of nursing students in providing spiritual care to promote nursing education. Journal of Education and Health Promotion 2019; 8(3): 1-6.
Van Der Lee N, Fokkema JP, Scheele F. Generic competencies in postgraduate medical training: their importance illustrated by a doctor’s narrative on competency-based practice: Generične kompetence v podiplomskem izobraževanju zdravnikov: Njihova pomembnost, ilustrirana z izkustveno pripovedjo zdravnika. Slovenian Journal of Public Health 2012; 51(4): 280-284.
Rostamigooran N, Esmailzadeh H, Rajabi F, Majdzadeh R, Larijani B, Dastgerdi MV. Health system vision of Iran in 2025. Iranian Journal of Public Health 2013; 42(Supple1): 18-23.
Nicol ED. Improving clinical leadership and management in the NHS. Journal of Healthcare Leadership 2012; 4(1): 59-69.
Safizadeh H. Increase in medical schools: threat or opportunity?. Strides in Development of Medical Education 2011; 8(1): 1-3.
Martin DE, Austin B. Validation of the moral competency inventory measurement instrument. Management Research Review 2010; 33(5): 437-451.
Araste M, Azizi SM, Jafari RAZ. Mohammadi, JZ. Assessing students' ethical intelligence. Journal of Strategy for Culture 2009; 3(1011): 201-214.
Mokhtaripour M, Siadat S. A Comparative Analysis between the Dimensions of Moral Intelligence in the view of Scholars and Quran and Imams. Studies in Islam and Psychology 2009; 3(4): 97-118.
Al-Hussami M, Saleh MY, Hayajneh F, Abdalkader RH, Mahadeen AI. The effects of undergraduate nursing student-faculty interaction outside the classroom on college grade point average. Nurse Education in Practice 2011; 11(5): 320-326.
Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazael MA. Nurses and nursing students’ ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2010; 3(4): 71-81.
Fitzgerald L, Van Hooft S. A Socratic dialogue on the question ‘what is love in nursing? Nursing Ethics 2000; 7(6): 481-491.
Jahanian R, Saee Arsi I, and Tayyaba M. Evaluation of the status of moral intelligence and its dimensions and components in students (Case study: Kharazmi University students). Behavioral Sciences (Abhar) 2012; 15(5): 55-72.
Ahmad Keykha NHA, Mohammadi Mehr M, Darabi F, Khoshnamvand M. Analysis of students’ ethical intelligence status (Case study: Allameh Tabataba’i University). Journal of Educational Studies 2019; 7(1): 43-53.
Lennick D, Kiel F. Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success: Pearson Prentice Hall. Penssylvania: Tim Moore; 2007.
Barlow D. Building moral intelligence: The seven essential virtues that teach kids to do the right thing. The Education Digest 2002; 67(6): 75-81.
Ahmari Tehran H, Bakouei S, Jafarbegloo E, Momenuan S, Abedini Z. Evaluation of moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences. Education & Ethic in Nursing 2016; 5(3): 9-16.
Martin DE, Austin B. Validation of the moral competency inventory measurement instrument. Management Research Review 2010; 33(5): 437-451.
Keykha A, Haji Alian N, Mohammadi Mehr M, Darabi F, Khoshnamvand M. Analysis of students’ ethical intelligence status(Case study: Allameh Tabataba’i University). Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA 2018; 13(0): 43-54.
Rucinski DA, Bauch PA. Reflective, ethical and moral constructs in educational leadership preparation: effects on graduates' practices. Journal of Educational Administration 2006; 44(5): 487-508.
Wimalasiri JS. Moral reasoning capacity of management students and practitioners. Journal of Managerial Psychology 2001; 16(8): 614-634.
- چکیده مشاهده شده: 282 بار
- PDF دانلود شده: 39 بار