حساسیت اخلاقی و ابعاد آن در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 فروردین 2020
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.31257
چکیده
زمینه و هدف: حساسیت اخلاقی اولین مؤلفه برای رعایت اخلاق در پرستاری است، اما به سبب برخی موانع گاهی پرستاران حساسیت لازم را ندارند و نوعی سردرگمی و گاهی بیاهمیتی و بیتوجهی در مواجهه با موضوعات اخلاقی در آنها وجود دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین میزان حساسیت اخلاقی و ابعاد آن در میان پرستاران شاغل در بخشهای ویژه در سال 1393 انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 153 پرستار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران، به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اصلاحشده حساسیت اخلاقی (MMSQ) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری تی مستقل و واریانس یکطرفه با استفاده از نرمافزار SPSS 16 انجام پذیرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که پرستاران دارای سطح متوسطی (7/8±68/6) از حساسیت اخلاقی بودند. همچنین پرستاران در میان ابعاد حساسیت اخلاقی، در حیطه «اظهار خیرخواهی» بیشترین (17/1) و در حیطه «دانش حرفهای» کمترین (5/18) نمرات را کسب نمودند. از میان متغیرهای جمعیتشناختی سن دارای همبستگی مثبت (0/16=r) و معنیداری (0/04=P) با حساسیت اخلاقی بود. عواملی همچون جنس، بخش محل کار، وضعیت استخدام، نوبت کاری و سابقه گذراندن دورههای اخلاق با برخی ابعاد حساسیت اخلاقی در ارتباط بود.
ملاحظات اخلاقی: پس از اخذ تأییدیه کمیته پژوهشی، در ابتدا اهداف مطالعه و عدم آسیب رساندن به پرستاران توضیح داده شد. سپس اطمینان داده شد که تکمیل پرسشنامه به صورت محرمانه و بینام است و پرستاران حق دسترسی به نتایج مطالعه را خواهند داشت.
نتیجهگیری: ارتقای هرچه بیشتر سطح حساسیت اخلاقی پرستاران از طریق برگزاری دورههای آموزشی اخلاق حین تحصیل و ضمن خدمت جهت ارائه مراقبتی کامل و اخلاقی از سوی پرستاران، خصوصاً شاغل در بخشهای ویژه ضروری به نظر میرسد.
- حساسیت اخلاقی؛ پرستاران، اخلاق در حرفه پرستاری؛ مراقبت ویژه
ارجاع به مقاله
مراجع
Range LM, Rotherham AL. Moral distress among nursing and non-nursing students. Nursing Ethics 2010; 17(2): 225-232.
Suhonen R, Stolt M, Virtanen H, Leino-Kilpi H. Organizational ethics:A literature review. Nursing Ethics 2011; 18(3): 285-303.
Boonyamanee B, Suttharangsee W, Chaowalit A, Parker M. Exploring moral sensitivity among Thai psychiatric nurses. Songklanagarind Journal of Nursing 2014; 34: 35-43.
Liaschenko J, Peter E. Nursing ethics and conceptualizations of nursing: Profession, Practice and Work. J Adv Nurs 2004; 46(5): 488-495.
Park M, Kjervik D, Crandell J, Oermann MH. The relationship of ethics education to moral sensitivity and moral reasoning skills of nursing students. Nursing Ethics 2012; 19(4): 568-580.
Comrie WR. An analysis of undergraduate and graduate student nurses’moral sensitivity. Nursing Ethics 2012; 19(1): 116-127.
Chalouer CH. An introduction to ethics in nursing. Journal of Nursing Standards 2007; 21(32): 42-46.
Schluter J, Winch S, Holzhauser K, Henderson A. Nurse’s Moral Sensitivity and Hospital Ethical Climate: A Literature Review. Nursing Ethics 2008; 15(3): 304-321.
Hunt G. Moral Crisis: Professionals and ethical education. Nursing Ethics 2007; 29(4): 138-142.
Atashzadeh Shorideh F, Ashktorab T, Yaghmaei F. Iranian intensive care unit nurses’ moral distress: A content analysis. Nursing Ethics 2012; 19(4): 464-478.
Abdou HA, Baddar FM, Alkorashy HA. The Relationship between Work Enviroment and Moral Sensitivity among Nursing Faculty Assistants. World Applied Sciences Journal 2010; 11(11): 1375-1387.
Mohsenpour M, Borhani F, Abbaszadeh A. Nursing Students' Perceptions of barriers to professional ethics and sensitivity: A qualitative study. Medical Ethics 2012; 5(15): 83-104.
Borhani F, Abbaszadeh A, Mohsenpour M. Explain Moral Sensitivity in Nursing Students: A qualitative study. Medical Ethics 2013; 6(22): 93-116.
Farahani M, Gaeeni M, Mohammadi N, Seyedfatemi N. Giving information to family members of patients in the intensive care unit: Iranian nurses’ ethical approaches. J Med Ethics Hist Med 2014; 7(1): 9.
Atashzade Shoorideh F, Ashktorab T, Yaghmaei F. Responses of ICU Nurses to Moral Distress: A qualitative Study. IJCCN 2012; 4(4): 159-168.
Abbaszadeh A, Borhani F, Nematallahi L. Comparison of nursing students and Nurses' Moral sensitivity in Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics 2010; 4(12): 39-54.
Imani E, Izadi A, Khademi Z, Asadi Noughabi F, Hajizadeh N, Naghizadeh F. The Correlation of Moral Sensitivity of Critical Care Nurses With their Caring Behavior. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2013; 6(2): 43-56.
Hassanpoor M, Hosseini M, Fallahi Khoshknab M, Abbaszadeh A. Evaluation of the impact of teaching nursing ethics on nurses' decision making in Kerman social welfare hospitals in 1389. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine 2011; 4(5): 58-64.
Jaafarpour M, Khani A. Evaluation of the Nurses’Job Satisfaction and Its Association with Their Moral Sensitivites and Well-being. Journal of Clinical and Diagnostic Research 2012; 6(10): 1761-1764.
Abbaspour S, Hasanzedeh M. Motivations for the choice of the nursing course in faculty of nursing in TorbatHeidariyeh. Journal of Nursing & Midwifery Urmia Medical Sciences University 2008; 6(2): 71-74. [Persian]
Abbaszadeh A, Borhani F, Mohsenpour M. Assessment of career choice trend among entrance 2007 to 2009 Kerman University of Medical Science nursing students by jobpersonality Holland's theory. Journal of Qualitative Research in Health Sciences 2011; 10(2): 34-41. [Persian]
Abbaszadeh A, Borhani F, Hosseinabadi Farahani MJ, Ghasemi E, Naderiravesh N. Moral distress among nurses of Shaheed Beheshti University of medical sciences hospitals in 2013. Journal of Medical Ethics 2013; 8(29): 121-143.
- چکیده مشاهده شده: 881 بار
- PDF دانلود شده: 161 بار