واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 45 (1399),
30 فروردین 2020
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/mej.v14i45.28231
چکیده
زمینه و هدف: علیرغم تلاش بیمارستانها، سرعت کاهش اشتباهات پزشکی هنوز هم آهسته است. بسیاری از خطاها اتفاق میافتد و هزاران بیمار و پزشک در اثر خطاهای پزشکی رنج میبرند. اعضای سازمانهای بهداشتی و درمانی، عموماً برای افشای خطاهای پزشکی و عذرخواهی از فرد آسیبدیده، آموزشی نمیبینند و ممکن است از افشای خطا و عذرخواهی خودداری کنند. هدف این پژوهش، واکاوی پدیده عذرخواهی پزشکان متعاقب وقوع خطاهای پزشکی است.
مواد و روشها: روش پژوهش، کیفی (مبتنی بر مصاحبه) با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. دادهها با انتخاب هدفمند 25 نفر از پزشکان و دستیاران ارشد شاغل در بیمارستانهای شهید محمدی، کودکان و خلیج فارس بندرعباس از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شد. استراتژی تحلیل دادهها، تحلیل مضمون است بدینمنظور از نرمافزار MAXQDA 10 کمک گرفته شد. بازه زمانی پژوهش سال 98-1397 است.
یافتهها: در این پژوهش سه مضمون فراگیر (پیشایندها، پدیده عذرخواهی پزشکان و پیامدها)، هشت مضمون سازماندهنده (هنجارهای جامعه پزشکی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی، اجزای عذرخواهی، شرایط عذرخواهی، کسب مقبولیت اجتماعی، فشارهای درونی و بیرونی و تسهیل شرایط درمان برای بیمار و پزشک) و 27 مضمون پایه شناسایی شد.
ملاحظات اخلاقی: برای انجام پژوهش کد اخلاق با شناسه ir.hums.rec.1397.237 از کمیته اخلاق دریافت شد. برای داوطلبانهبودن شرکت در پژوهش ابتدا فرم رضایتنامه کتبی به افراد داده شد و پس از اعلام رضایت، اجازه برای مصاحبه و یادداشتبرداری کسب شد. در زمینه محرمانهبودن اطاعات شخصی به آنها اطمینان داده شد.
نتیجهگیری: ترس از تبعات قانونی و از دستدادن اعتبار باعث میشود که پزشکان را در ارائه عذرخواهی محتاطتر، اما مؤلفههای آموزش، فرهنگ و ویژگی شخصیتی، ارائه و پذیرش عذرخواهی را تسهیل میکنند. از سویی دیگر، انجام عذرخواهی روابط بیمار و پزشک را بهبود داده و از بروز مشکلاتی مانند فشارهای روحی و روانی و پیگیری قانونی جلوگیری میکند.
- خطای پزشکی؛ عذرخواهی؛ تحلیل مضمون؛ پژوهش کیفی
ارجاع به مقاله
مراجع
Hurwitz B, Sheikh A. Health care errors and patient safety. USA: John Wiley & Sons; 2011.
Leone D, Lamiani G, Vegni E, Larson S, Roter DL. Error disclosure and family members’ reactions: Does the type of error really matter? Patient Education and Counseling 2015; 98(4): 446-452.
Sherwood W. To err is human. Ed.USA: John Wiley & Sons; Transfusion 1990; 30(7): 579-580.
Sherwood WC. To err is human… Alexander Pope, An Essay on Criticism. Ed.USA: Wiley Online Library; Transfusion 1990; 30(7): 579-580.
Westrick SJ, Jacob N. Disclosure of errors and apology: Law and ethics. The Journal for Nurse Practitioners 2016; 12(2): 120-126.
Prothero MM, Morse JM. Eliciting the functional processes of apologizing for errors in health care: Developing an explanatory model of apology. Global Qualitative Nursing Research 2017; 4: 2333393617696686.
Prothero MM, Morse JM. Eliciting the Functional Processes of Apologizing for Errors in Health Care. Global Qualitative Nursing Research 2017; 7: 1-9.
Alberstein M, Davidovitch N. Apologies in the healthcare system: From clinical medicine to public health. Law and Contemporary Problems 2011; 74(3): 151-175.
Saitta SDH. Is it unrealistic to expect a doctor to apologize for an unforeseen medical complication? a primer on apologies laws. Pennsylvania Bar Association Quarterly 2011.
Lazare A. On Apology. USA: Oxford University Press; 2005.
Leape LL. Full disclosure and apology - an idea whose time has come. Physician Executive 2006; 32(2): 16.
Walfisch T, Van Dijk D, Kark R. Do you really expect me to apologize? The impact of status and gender on the effectiveness of an apology in the workplace. Journal of Applied Social Psychology 2013; 43(7): 1446-1458.
Ho B, Liu E. Does sorry work? The impact of apology laws on medical malpractice (SSRN Scholarly Paper No. ID 1744225). Rochester, NY: Social Science Research Network; 2010.
Robbennolt JK. Apologies and legal settlement: An empirical examination. Michigan Law Review 2003; 102(3): 460-516.
Lochlann Jain S. How to do Responsibility: Apology and Medical Error. No Place: No Name; 2009. p.1-25. Available at: https://www.anthropology. stanford.edu/sites/g/files/sbiybj9346/f/jain.apology.pdf.
Boyer AR. In a "Sorry" State: The Ethics of Institutional Apologies in Response to Medical Error [Master Thesis]. USA: University of Pittsburgh; 2009.
Alberstein M, Davidovitch N. Apologies in the healthcare system: From clinical medicine to public health. Law and Contemporary Problems 2011; 74(3): 151-175.
Mazor KM, Greene SM, Roblin D, Lemay CA, Firneno CL, Calvi J, et al. More than words: patients’ views on apology and disclosure when things go wrong in cancer care. Patient Education and Counseling 2013; 90(3): 341-346.
Nazione S, Pace K. An experimental study of medical error explanations: do apology, empathy, corrective action and compensation alter intentions and attitudes? Journal of Health Communication 2015; 20(12): 1422-1432.
Carmack HJ. A cycle of redemption in a medical error disclosure and apology program. Qualitative Health Research 2014; 24(6): 860-869.
Zarei F,SheikhZakariai N, Ardalan M, Daneshkhah N. Evaluation of honesty and apology in nurses that serving patients from the viewpoints of patients. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty 2016; 1(4): 57-64. [Persian]
Narimani AR, Vaezi R, Alvani SM, Ghorbanizadeh V. Identifying External Organizational Barriers and Factors of Commercialization of Humanities Research at Universities. Journal of Management and Development Process 2017; 30(1): 81-110. [Persian]
Dahan S, Ducard D, Caeymaex L. Apology in cases of medical error disclosure: Thoughts based on a preliminary study. PloS One 2017; 12(7): e0181854.
Coombs WT, Frandsen F, Holladay SJ, Johansen W. Apologizing in a globalizing world: Crisis communication and apologetic ethics. Corporate Communications: An International Journal 2010.
JK R. Apologies and medical error. In Clinical Orthopaedics and Related Research 2009; 467(2): 376-382.
Vines P. Apologising for personal injury in law: Failing to take account of lessons from psychology in blameworthiness and propensity to sue. Psychiatry, Psychology and Law 2015; 22(4): 624-634.
- چکیده مشاهده شده: 640 بار
- PDF دانلود شده: 28 بار