مبانی ارزشی الگوی پیشرفت آموزش علوم پزشکی و سلامت در جمهوری اسلامی ایران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 44 (1398),
18 مرداد 2019
,
صفحه 1-10
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.25612
چکیده
زمینه و هدف: تعهد نظام آموزش پزشکی جامعهنگر، حرکت در جهت آرمانهای اسناد بالادستی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، مبتنی بر نیازها و ارزشهای انسانی ـ اخلاقی جامعه و کاربست ارزشها در آموزش پزشکی است. از آنجایی که سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی به عنوان مهمترین سند بالادستی کشور پس از قانون اساسی شناخته میشود. تطبیق ارزشهای اسناد سلامت با ارزشهای سند الگوی پایه، جهت تببین ارزشهای الگوی پیشرفت علوم پزشکی کشور، ضرورت دارد.
مواد و روشها: اسناد بالادستی مرتبط با علوم پزشکی به صورت هدفمند انتخاب و بیانیه ارزشها از نظر محتوایی و به شیوه نقادانه تحلیل شدند. ارزشهای الگوی آموزش پزشکی کشور تببین و رابطه ارزشهای پیشنهادی با مبانی ارزشی سند پایه پیشرفت تحلیل شد.
یافتهها: تمامی اسناد مورد بررسی البته با رویکردهای مختلف تأکید بر ارزشهای انسانی و اخلاقی مبتنی بر باورهای دینی دارند. نقشه جامع سلامت و سیاستهای کلی سلامت در بیانیه ارزشها بسیار غنی هستند.
ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه تمامی ملاحظات اخلاقی مرتبط به تحلیل نقادانه اسناد سیاستگذاری، رعایت شده است.
نتیجهگیری: علیرغم توجه به ارزشها در اسناد، بیانیههای ارزشی از یکپارچگی لازم برخوردار نمیباشند. مبانی ارزشی پیشنهادی پژوهشگران در الگوی پیشرفت آموزش علوم پزشکی و مراقبت سلامت کشور شامل 12 ارزش بینادین است. ایمان به خدا (خدامحوری)، حق سلامت حداکثری، سلامت همهجانبه، معنویت، كرامت انسانی، حسن فاعلی و فعلی حرفه پزشکی، فضایل اخلاقی، آموزههای دینی، عدالت، پاسخگویی، همبستگی اجتماعی، جهاد علمی و مرجعیت علمی ارزشهای بنیادین پیشنهادی و منطبق با الگوی پایه پیشرفت هستند.
- اسناد بالادستی؛ ارزشها؛ نظام سلامت؛ آموزش علوم پزشکی؛ پیشرفت؛ الگوی ایرانی اسلامی
ارجاع به مقاله
مراجع
Ziaee SA, Tabatabai S, Simforoosh N. Promoting Post Graduate Medical Education in Iran: Challenges & Solutions; a Qualitative study. Journal of Medical Council of Iran 2016; 34(1): 22-29.
The 2025 vision of I.R.IRAN (National document). Cultural Revolutionary Council; 2010. Available at: http://www.hbi.ir/info/asnad/sanad-cheshmandaz.pdf.
Iran Scientific Map. (National document). Cultural Revolutionary Council; 2011. Available at: http://www.hbi.ir/info/asnad/map.pdf.
Health Scientific Comprehensive Map. (National Document). Ministry of Health and Medical Education of Iran; 2010. Available at: http://www.farsi.khamenei.ir/news-content?id=27599.
Overall Health Policies of Iran. (National document) 2014. Available at: http://www.hbi.ir/info/asnad/siasat-nezam.pdf.
Overall Science and Technology Policies of Iran. (National document); 2014.
The value statement of the Basic Document of Islamic-Iranian Progress Pattern. 1st ed. Tehran: Islamic Iranian Progress Center; 2017.
Sapsford R, Jupp V. Data Collection and Analysis. 2nd ed. London: Sage; 2006.
Clark S, Weale A. Social values in health priority setting: A conceptual framework. J Health Organ Manage 2012; 36(2): 293-316.
Carnwell R, Daly W. Strategies for the construction of a critical review of the literature. Nurse Education in Practice 2001; 1(2): 57-63.
Tabatabai S, Abbasi M. Virtue Base Ethics in Clinical Practice and Medicine. Medical Ethics J 2014; 8(26): 31-45.
Grant M, Booth A. A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Info Libr J 2009; 26(2): 91-108.
Morrow S. Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology 2005; 52(2): 250-260.
Moriates C, Arora V, Shah N. Understanding Value-Based Healthcare. New York, NY: McGraw-Hill; 2015.
Korenstein D. Charting the route to high value cares: The role of medical education. JAMA 2015; 314(22): 2359-2361.
Porter M. What is value in health care? N Engl J Med 2010; 363(26): 2477-2481.
Abbasi M, Majdzadeh R, Zali A, Karimi A, Akrami F. The evolution of public health ethics frameworks: Systematic review of moral values and norms in public health policy. Med Health Care Philos 2018; 21(3): 387-402.
Porter ME. Creating Shared Value in Health Care. Building a Culture of Health: A New Imperative for Business. Boston: Harvard Business School and Robert Wood Johnson Foundation; 2016.
Simforoosh N, Ziaee SA, Tabatabai SH. Growth trends in medical specialists’ education in Iran 1979-2013 (REPORT). Arch Iran Med 2014; 17(11): 771-775.
Steven Y, Lin ES, David M. Value-Added Medical Education: Engaging Future Doctors to Transform Health Care Delivery Today. J Gen Intern Med 2014; 30(2): 150-151.
Moriates C-DD, Spetz J, Sawaya GF. Defining competencies for education in health care value: Recommendations from the University of California, San Francisco Center for Healthcare Value Training Initiative. Acad Med 2015; 90(4): 421-424.
Tabatabai SH, Abbasi M. The role of virtue based ethics in the education and training of medical professional commitment. Medical Ethics 2012; 5(18): 143-160.
- چکیده مشاهده شده: 384 بار
- PDF دانلود شده: 27 بار