تعیین میزان رخداد رفتارهای ایذایی در بخشهای درمانی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 44 (1398),
18 August 2019
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.22912
چکیده
زمینه و هدف: رفتار ایذایی هر نوع رفتار نامناسب، مقابله یا تضاد، از بدرفتاری کلامی تا خشونت فیزیکی یا جنسی را شامل گردیده و منجر به آسیب یا ارعاب دیگران میشود. رفتارهای ایذایی در محیطهای درمانی تأثیرات گستردهای بر گیرندگان و ارائهدهندگان خدمات سلامتی دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی بروز رفتار ایذایی و جو حاکم بر روابط پزشک و پرستار در جامعه درمانی بوده است.
مواد و روشها: یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی است که 248 نفر از کارکنان بیمارستانهای آموزشی اصفهان با روش نمونهگیری تمامشماری وارد مطالعه شده و اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته بررسی رفتارهای ایذایی، دارای سؤالات چندگزینهای طی سال 1396 جمعآوری شد. دادهها در نرمافزار SPSS 16 با استفاده از آمار توصیفی گزارش شدند.
یافتهها: 163 نفر (7/65 درصد) شرکتکنندگان کارکنان زن و مابقی مرد، 82 (33/1 درصد) نفر از پاسخدهندگان از بیمارستان الزهرا و 105 (42/3 درصد) نفر در بخش اورژانس مشغول به کار بودند. 212 (85/5 درصد) نفر از پاسخ دهندگان شاهد رفتارهای ایذایی از سوی پزشک و همچنین پرستار و 200 (80/6 درصد) نفر شاهد رفتارهای ایذایی از سوی سایر کارکنان بیمارستانها بودهاند. از نظر واحدهای مورد پژوهش 17 (6/9 درصد) نفر جو پزشک ـ پرستار را بسیار مثبت و 148 (59/7 درصد) نفر جو را نسبتاً مثبت ذکر نمودهاند.
ملاحظات اخلاقی: این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی با کد مصوب 292272 از کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. از همه پرسششوندهها قبل مطالعه رضایت آگاهانه اخذ گردید.
نتیجهگیری: از آنجایی که رفتار ایذایی از بروز بالایی بین پزشکان و پرستاران برخوردار است و بر ارتباط آنها تأثیر منفی دارد، به نظر میرسد داشتن یک سیستم مدیریتی با قوانین کارا با قابلیت اجرایی برای همه و ارائه آموزشها در زمینه ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار است.
- مشکل رفتاری؛ پرستار؛ پزشک؛ ارتباط؛ ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
Benner AB. Physician and nurse relationships, a key to patient safety. J Ky Med Assoc 2007; 105(4): 165-169.
Rosenstein AH. Nurse Physicians Relationship: Impact on Nurse Satisfaction and Retention. AJN 2002; 102(6): 26-34.
Schmalenberg C, Kramer M. Nurse-Physician Relationships in Hospitals: 20000 Nurses Tell Their Story. Critical Care Nurse 2009; 29(1): 74-84.
Rosenstein AH. Managing disruptive behaviors in the healthcare setting: Process, policy, prevention, intervention. Advances in Psychology Research 2009; 72(7): 1-14.
Porto G, Lauve R. A persistent threat to patient safety. Patient Safety & Quality Health Care 2006; 3: 16-24.
Lux KM, Hutcheson JB, Peden AR. Ending disruptive behavior: Staff nurse recommendations to nurse educators. Nurse Education in Practice 2014; 14(1): 37-42.
Rosenstein A, Naylor B. Incidence and impact of physician and nurse disruptive behaviors in the emergency department. The Journal of Emergency Medicine 2012; 43(1): 139-148.
Rosenstein AH, O’Daniel M. Disruptive behavior and clinical outcomes: perceptions of Nurses and physicians: Nurses, physicians, and administrators say that clinicians’ disruptive behavior has negative effects on clinical outcomes Nursina Management 2005; 1(36): 18-28.
Rosenstein A, O’Daniel M. Impact and implications of disruptive behavior in the perioperative arena. J Am Coll Surg 2006; 203(1): 96-105.
Guidebook for managing disruptive physician behavior. Ontario: College of Physicians and Surgeons of Ontario. 80 College Street, Toronto, Ontario M5G 2E2; 2008. p.50-51.
Veltman LL. Disruptive behavior in obstetrics: A hidden threat to patient safety. American Journal of Obstetrics & Gynecology 2007; 196(6): 587. e1-587. e5.
Managing Disruptive Behavior in the Healthcare Workplace-Guidance Document. Alberta: College of Physicians & Surgeons of Alberta; 2010. p.22-23.
Rosenstein AH, O`Daniel M. Managing disruptive physician behavior: Impact on staff relationships and patient care. Neurology 2008; 70(17): 1564-1570.
O’Daniel M, Rosenstein AH. Professional communication and team collaboration. Edited by Hughes RG. Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. Rockville: Agency for Health Care Research and Quality (US); 2008. p.5-6.
William F. Martin. Is your hospital safe? Disruptive behavior and workplace bullying. Hospital Topics: Research and Perspectives on Healthcare 2008; 86(3): 21-27.
Rosenstein AH, Daniel MO. A Survey of the Impact of Disruptive Behaviors and Communication Defects on Patient Safety. The Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety 2008; 34(8): 464-471.
Rosenstein A. Physicians under stress: Life in the fast lane affects behavior and performance. American Association of Orthopedic Surgeons 2010; 85: 1-3.
Rosenstein A. Differences in disruptive behavior. Hosp Health Netw 2010; 84(3): 8-10.
Leiper J. Nurse Against Nurse: How to Stop Horizontal Violence [Electronic version]. Nursing 2005; 35(5): 44-45.
Stimmel M. Disruptive Behavior and Miscommunication in Health Care Settings. Senior Honors Teses 2009; 234. Available at: htp://www. commons.emich.edu/honors/234.
William F. Martin. Is your hospital safe? Disruptive behavior and workplace bullying. Hospital Topics: Research and Perspectives on Healthcare 2008; 86(3): 21-27.
Maddineshat M, Alan H. Akaberi A, Tabatabaeichehr M. Disruptive Behaviors in an Emergency Department: The Perspective of Physicians and Nurses. Journal of Caring Sciences 2016, 5(3): 241-249.
Small CR, Porterfield S, Gordon G. Disruptive behavior within the workplace. Applied Nursing Research 2015; 28(2): 67-71.
Saxton R. Communication Skills Training to Address Disruptive Physician Behavior. AORN Journal 2012; 95(5): 602-611.
- چکیده مشاهده شده: 180 بار
- PDF دانلود شده: 21 بار