ملاحظات اخلاقی در پژوهشهای کیفی با مشارکت کودکان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 39 (1396),
30 April 2017
,
صفحه 63-73
https://doi.org/10.22037/mej.v11i39.17127
چکیده
زمینه و هدف: هرچند اصول اخلاقی در تحقیقات کیفی، در گروههای مختلف مشابه است، اما فرآیند پیچیده تحقیق کیفی و ماهیت آسیبپذیر کودکان، ملاحظات اخلاقی را در این گروه حساس کرده است. این مطالعه مروری با هدف تعیین ملاحظات اخلاقی در پژوهش کیفی با مشارکت کودکان انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مروری مقالات فارسی و انگلیسیزبان منتشرشده در پایگاههای اطلاعاتی Scopus، PubMed، SID، Irandoc، Magiran و Google Scholar بدون بازه زمانی و با استفاده از واژگان کلیدی «ملاحظات اخلاقی و تحقیق کیفی» یا «تحقیق کیفی و کودکان» جستجو شد، سپس عنوان و چکیده کلیه مقالات مطالعه شده و پس از حذف مقالات تکراری و غیر مرتبط، محتوی مقالات مرتبط تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: انتشار نتایج بدون سوگیری و استناد به منابع با صداقت و امانتداری و مراجعه به منابع اصلی انجام شده است.
یافتهها: مرور مطالعات استخراجشده نشان داد اصول کلی و ملاحظات اخلاقی در تحقیقات کیفی با مشارکت کودکان مشابه سایر تحقیقات کیفی و عبارتند از توجه به مشارکت کودک، اخذ رضایت آگاهانه، توانایی برقرای ارتباط دوستانه و توأم با صداقت، محرمانه بودن و حساسیت محقق به چگونگی انتشار اطلاعات، و عدم تعادل قدرت.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که توانایی برقراری یک ارتباط دوستانه و جلب اعتماد کودک نقش بسیار مهمی در مشارکت فعال کودک در روند تحقیق و همچنین، کاهش عدم تعادل قدرت بین محقق و کودک دارد. بنابراین تحقیق با کودکان باید در یک محیط باارزش، حمایتی و امن، با استفاده از روشهای مناسب و در جهت حمایت از تواناییهای اجتماعی و ذهنی آنها باشد، به گونهای که کودکان به راحتی عقاید خود را بیان کنند.
- پژوهش کیفی؛ کودک؛ ملاحظات اخلاقی؛ گروههای آسیبپذیر
ارجاع به مقاله
مراجع
Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
Orb A, Eisenhauer L, Wynaden D. Ethics in qualitative research. J Nurs Scholarsh 2001; 33(1): 93-96.
Guillemin M, Gillam L. Ethics, reflexivity and "ethically important moments" in research. Qual Inq 2004; 10(2): 261-280.
Phelan SK, Kinsella EA. Picture this... safety, dignity, and voice-Ethical research with children: Practical considerations for the reflexive researcher. Qual Inq 2013; 19(2): 81-90.
Kirk S. Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people: A literature review. Int J Nurs Stud 2007; 44(7): 1250-1260.
Christensen P, Prout A. Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood 2002; 9(4): 477-497.
Coyne I. Consultation with children in hospital: children, parents and nurses perspectives. J Clin Nurs 2006; 15(1): 61-71.
Oakley A. Women and children first and last: Parallels and differences between children's and women's studies. Children’s childhoods: Observed and experienced; 1994. p.13-32.
Docherty S, Sandelowski M. Focus on qualitative methods: Interviewing children. Res Nurs Health 1999; 22(2): 177-185.
Pass CM. In my opinion... Qualitative research will enhance the care of children. J Child Health Care 1987; 15(4): 214-215.
Lambert V, Glacken M. Engaging with children in research: Theoretical and practical implications of negotiating informed consent/assent. Nurs Ethics 2011; 18(6): 781-801.
Carter B. Tick box for child? The ethical positioning of children as vulnerable, researchers as barbarians and reviewers as overly cautious. Int J Nurs Stud 2009; 46(6): 858-864.
Mauthner M. Methodological aspects of collecting data from children: Lessons from three research projects. Child Soc 1997; 11(1): 16-28.
Thomas N, O'kane C. The ethics of participatory research with children. Child Soc 1998; 12(5): 336-348.
Coyne I, Amory A, Kiernan G, Gibson F. Children's participation in shared decision-making: Children, adolescents, parents and healthcare professionals' perspectives and experiences. Eur J Oncol Nurs 2014; 18(3): 273-280.
Bricher G. Children and qualitative research methods: a review of the literature related to interview and interpretive processes. Nurse Res 1999; 6(4): 65-78.
Einarsdóttir J. Research with children: Methodological and ethical challenges. Eur Early Child Educ Res J 2007; 15(2): 197-211.
Geller G, Tambor ES, Bernhardt BA, Fraser G, Wissow LS. Informed consent for enrolling minors in genetic susceptibility research: A qualitative study of at-risk children’s and parents’ views about children’s role in decision-making .J Adolesc Health 2003; 32(4): 260-271.
Dockett S, Einarsdottir J, Perry B. Researching with children: Ethical tensions. Journal of Early Childhood Research 2009; 7(3): 283-98.
Dockett S, Perry B. Researching with young children: Seeking assent. J Int Soc Child Indicator 2011; 4(2): 231-47.
Prilleltensky I, Nelson G, Peirson L. The role of power and control in children's lives: An ecological analysis of pathways toward wellness, resilience and problems. J Community Appl Soc Psychol 2001; 11(2): 143-58.
Jans M. Children as citizens: Towards a contemporary notion of child participation. Childhood 2004; 11(1): 27-44.
Alderson P. Competent children? Minors’ consent to health care treatment and research. Soc Sci Med 2007; 65(11): 2272-2283.
Beresford B. Personal accounts: Involving disabled children in research. London: Stationary Office; 1997.
Cocks AJ. The ethical maze: Finding an inclusive path towards gaining children’s agreement to research participation. Childhood 2006; 13(2): 247-266.
Etherington K. Ethical research in reflexive relationships. Qual Inq 2007; 13(5): 599-616.
Warin J. Ethical mindfulness and reflexivity: Managing a research relationship with children and young people in a 14-year qualitative longitudinal research (QLR) study. Qual Inq 2011; 17(9): 805-514.
Helseth S, Slettebø Å. Research involving children: some ethical issues. Nurs Ethics 2004; 11(3): 298-299.
Davis JM. Understanding the meanings of children: A reflexive process. Child Soc 1998; 12(5): 325-335.
Kellett M. Children as active researchers: a new research paradigm for the 21st century? UK: ESRC; 2005.
Morrow V, Richards M. The ethics of social research with children: an overview. Child Soc 1996; 10(2): 90-105.
Punch S. Research with children: the same or different from research with adults? Childhood 2002; 9(3): 321-341.
Mishna F, Antle BJ, Regehr C. Tapping the perspectives of children: Emerging ethical issues in qualitative research. Qual Soc Work 2004; 3(4): 449-468.
Woodgate R. Adopting the qualitative paradigm to understanding children's perspectives of illness: Barrier or facilitator? J Pediatr Nurs 2001; 16(3): 149-161.
- چکیده مشاهده شده: 2347 بار