تأثیر مداخله آموزشی بر رعایت موازین اخلاق پزشكی در جلسات گزارش صبحگاهی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 39 (1396),
30 April 2017
,
صفحه 19-25
https://doi.org/10.22037/mej.v11i39.16987
چکیده
زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی از روش های رایج و ارزشمند آموزش بالینی در سطح جهان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش موازین اخلاق پزشكی بر کیفیت جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشكی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای قبل و بعد، بر روی 120 نفر از کارورزان پزشكی بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، یك پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود كه روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. وضعیت رعایت موازین اخلاقی در جلسات ارائه گزارش صبحگاهی قبل از آموزش و سه ماه پس از آموزش بررسی شد. سطح معنیداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
ملاحظات اخلاقی: رضایت آگاهانه شفاهی شرکتکنندگان، پس از توضیح در مورد هدف مطالعه، بینامی و محرمانهبودن اطلاعات کسب گردید.
یافتهها: 33 نفر (27/5 درصد) از شرکتکنندگان مرد و 87 نفر (72/5 درصد) از آنها زن بودند. میانگین مدت دوره کارورزی گذرانده شده توسط اینترنها 6/5±10/5 ماه (17-3) بود. میانگین موارد مطلوب از 17 مورد قبل از اجرای موازین اخلاق پزشكی، به 38 مورد بعد از اجرای موازین اخلاق پزشكی افزایش یافت (p=0.001). همچنین وضعیت متغیرهایی مثل عدم آسیب عاطفی (p=0.03)، عدم نقض حریم خصوصی (p=0.02)، رعایت اصول كلی جمعآوری اطلاعات (p=0.05)، معرفی بیمار بدون بیان مشخصات شناسنامهای (p=0.001)، پیگیری بیماران معرفیشده قبلی (p=0.04) و عدم معاینات مكرر بیماران توسط دانشجویان (p=0.03) به طور معنیداری بهبود یافت.
نتیجهگیری: آموزش موازین اخلاق پزشكی سبب ارتقای معنیدار دیدگاه دانشجویان در زمینه کیفیت برگزاری جلسات گزارشات صبحگاهی گردید. به دلیل آشنایی ناکافی دانشجویان و برخی از اساتید با آیین اخلاق حرفهای، برنامهریزی برای آموزش آن توصیه میگردد.
- اخلاق پزشكی؛ دانشجویان پزشكی؛ گزارش صبحگاهی؛ اخلاق حرفهای
ارجاع به مقاله
مراجع
Yazdanparast E, Davoudi M, Ghorbani SH, Abbaspoor M. The observance of different aspects of patient privacy: Analysis of elderly views. Med Ethics J 2016; 10(36): 73-80. [Persian]
Moharari RS, Soleymani HA, Nejati A, Rezaeefar A, Khashayar P, Meysamie AP. Evaluation of morning report in an emergency medicine department. Emerg Med J 2010; 27(1): 32-36.
West CP, Shanafelt TD. The influence of personal and environmental factors on professionalism in medical education. BMC Med Educ 2011; 7: 29.
Yazdanian A, Abdolahzade M. Confidentiality; Right of patient and civil responsibility of the doctor. Med Ethics J 2016; 10(35): 199-227. [Persian]
Beigy M, Pishgahi G, Moghaddas F, Maghbouli N, Shirbache K, Asghari F, et al. Students' medical ethics rounds: a combinatorial program for medical ethics education. J Med Ethics Hist Med 2016; 9: 3.
Airth-Kindree NM, Kirkhorn LE. Ethical Grand Rounds: Teaching Ethics at the Point of Care. Nurs Educ Perspect 2016; 37(1): 48-50.
Vejdani M, Foji S, Babaei Heydarabadi A, Haghighi Sani N, Pourtaleb A, Imanzad M, et al. Clinical training students' awareness from patients' rights in Welfare and Rehabilitation Sciences University, Tehran (2013-14). Med Ethics J 2015; 9(33): 143-166. [Persian]
Salehi A, Hashemi N, Saber M, Imanieh MH. Designing and conducting MD/MPH dual degree program in the Medical School of Shiraz University of Medical Sciences. J Adv Med Educ Prof 2015; 3(3): 105-110.
Parker L, Watts LD. How we involved rural clinicians in teaching ethics to medical students on rural clinical placements. Med Teach 2015; 37(3): 228-31.
Tavakkoli N, Foroozandeh M. Truth fullness, comparative study of the teachings of Islamic ethics and principles of medical ethics Saeid. Med Ethics J 2015; 9(32): 167-194. [Persian]
Parker L, Watts L, Scicluna H. Clinical ethics ward rounds: building on the core curriculum. J Med Ethics 2012; 38(8): 501-505.
Cohen R, Reches A, Steinberg A, Kedar H. Evaluation of a workshop to teach clinical bioethics in the clinical setting. Med Law 2010; 19(3): 451-61.
Bazrafcan L, Amini M, Lotfi F, Jalali Z. Professionalism among clinical faculty in Shiraz medical school by self sssessment. J Hormozgan Univers Med Sci 2012; 16(5): 387-394. [Persian]
Habibzadeh H, Ahmadi F, Vanaki Z. Ethics of professional nursing function. Iran J Med ethics Hist Med 2010; 39(5): 26-36. [Persian]
Sanjari M, Zahedi F, Peymani M, Parsapoor A, Aramesh K, Maddah SB, et al. Codes Ethics for Iranian nurses. Iran J Med ethics Hist Med 2012; 5(1): 17-28. [Persian]
Ahmadian M. Educational environments from the view points of the medical Students. Med Ethics J 2015; 8(29): 11-38. [Persian]
Stark R, Korenstein D, Karani R. Impact of a 360-degree professionalism assessment on faculty comfort and skills in feedback delivery. J Gen Intern Med 2008; 23(7): 969-972.
Azimi N, Kiini M, Ahmadi M, Alavi Majd H. Awareness of midwifery' students, medical interns women and gynecologist students about medical ethics standards in department of labor, chosen hospitals training of Tehran in 2011. Med Ethics J 2015; 7(28): 50-69. [Persian]
Haghdoost AA, Shakibi MR. Medical student and acadamic staff perceptions of role models: an analytical crosssectional study. BMC Med Educ 2006; 6: 1-9.
Hicks LK, Lin Y, Robertson DW, Robinson DL, Woodrow SI. Understanding the clinical dilemmas that shape medical students' ethical development: questionnaire survey and focus group study. BMJ 2001; 322(7288): 709-710.
Musick DW, McDowell SM, Clark N, Salcido R. Pilot study of a 360-degree assessment instrument for physical medicine and rehabilitation residency programs. Am J Phys Med Rehabil 2003; 82(5): 394-402.
- چکیده مشاهده شده: 1136 بار