ارائه مدلی برای شبیهسازی عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دانشگاههای علوم پزشکی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 17 شماره 48 (1402),
21 مرداد 2023
,
صفحه 1-16
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اینکه حساسیت مسائل اخلاقی در هر حرفه به یک اندازه نیست و از آنجایی که محیطهای آموزشی و بالاخص دانشگاههای علوم پزشکی، وظیفه خطیر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و کمک به توسعه همهجانبه سلامت کشور را به عهده دارند، پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف ارائه مدلی برای شبیهسازی عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دانشگاههای علوم پزشکی انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و روش پژوهش، ترکیبی (کیفی ـ کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی، مدرسین دانشگاههای علوم پزشکی و در بخش کمی، مدرسین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند. در بخش کیفی نمونهگیری با روش گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری (13 نفر) و در بخش کمی به شیوه قضاوتی (30 نفر) انجام شد. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه دلفی فازی بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دانشگاههای علوم پزشکی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ، ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ کمی، عوامل مؤثر شناساییشده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویتبندی شد و در نهایت معیارهای ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیهسازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در بخش ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰار Maxqda 20 و در بخش ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارهای Excel 16 و AnyLogic 8.9 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل انجام این پژوهش اصول اخلاقی و اصل محرمانگی رعایت شده و پرسشنامهها با کسب رضایت آگاهانه و توضیح در مورد اهداف پژوهش به شرکتکنندگان تکمیل شده است.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش 51 کد اولیه، 10 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی (فردی، آموزشی و پژوهشی) شناسایی شد که عامل فردی به عنوان تأثیرگذارترین عامل توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دانشگاههای علوم پزشکی شناخته شد. همچنین نتایج نشان داد در پایان دوره شبیهسازی، میزان توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دانشگاه علوم پزشکی، 90 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ و تمامی اعتبارسنجیهای لازم در خصوص شبیهسازی کامل انجام شده که با 120 بار آزمایش، صحه بر نتایج گذاشته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، مطلوب است تا مدیران دانشگاههای علوم پزشکی توجه ویژهای به عوامل مؤثر شناساییشده به ویژه عامل فردی که نقش به سزایی در توسعه اخلاق حرفهای مدرسین دارند، داشته باشند.
- اخلاق حرفه ای
- مدرسین
- دانشگاه
- تحلیل محتوا
ارجاع به مقاله
مراجع
Mirtaheri L, Jamali A, Arasteh H. Studying the Basic Components of Professional Ethics among Faculty Members and Comparing with the Ideal Status. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2015;2(4):101-26. [Persian]
Habibzadeh S, Zandian H, Edalatkhah H, Mehrtak M. Explaining the challenges of academic professional ethics training from the perspective of faculty members at Ardabil University of Medical Sciences: a qualitative study. International Journal of Human Rights in Healthcare. 2019;12(2):138-47.
Hassanpour A, Nazari K, Akbari P. Designing a Model of factors affecting the Professional Ethics of Teaching in Payam Noor University of the West of the Country. Sociology of Education. 2017;2(2):87-101. [Persian]
Demirkasımoğlu N. Defining “Teacher Professionalism” from different perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010;9:2047-51.
Nudrat F, Mahmood N. Practices of Professional Ethics among University Teachers: An Analysis of Demographic Differences. Journal of Educational Research. 2018;21(1):203-17.
Yazdani S, Imanipour M. Professional ethics in higher education: dimensions and constructs. Medicine and Spiritual Cultivation. 2018;26(4):272-84. [Persian]
Moradi-Deliskani M, MohammadiMehr M. The Relationship between Professional Ethics and Teaching Quality among Faculty Members of Medicine Sciences Aja University. Education Strategies in Medical Sciences. 2020;13(3):143-50. [Persian]
Malekshahi F, Ahsanzadeh A, Adinevand A, Darabian S. Evaluation of Relationship between Professional Ethics, Communication Skills and Job Performance of Clinical Teachers in Lorestan University of Medical Sciences in 2019-2020. Journal of Medical Education Development. 2021;14(43):40-7.
Khaleqkhah A, Mehravar GS, Kazemi S, Omidvar A. Identifying the Components of Professional Ethics Development in the Iranian Higher Education System with a Meta-Synthesis Approach. Journal of Bioethics. 2022;12(37):1-15. [Persian]
Akbarpour M, Shahamat N, Ahmadi E, Zarei R. Identifying the dimensions and components of a professional development model for the faculty members of Islamic Azad University. Educational Leadership & Administration. 2021;15(3):165-98. [Persian]
Gluchmanová M. Theoretical and practical aspects of a professional ethics of teaching. Human Affairs. 2017;27(1):75-81.
Mosayebi A, Ghorbani S, Masoomi B. Applying fuzzy delphi and best-worst method for identifying and prioritizing key factors affecting on university-industry collaboration. Decision Science Letters. 2020;9(1):107-18.
Joudaki H, Heidari M, Geraili B. Outsourcing of hospitals services: Lessons learned from the experience. Journal of Health Based Research. 2015;1(1):13-23. [Persian]
Nejad HA, Ziaaddini M, Behjat AR, Hosseinipour MR. The outsourcing model in the Ministry of Health and Medical Education with fuzzy Delphi technique in order to improve the quality of health services with emphasis on hospitals. Quarterly Journal of Management Strategies in Health System. 2021;6(1):40-53. [Persian]
Lincoln YS, Guba EG. Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications; 1985.
Hakkak M, Hozni SA, Shahsiah N, Akhlaghi T. Design of hospital accreditation model: A qualitative study. Management Strategies in Health System. 2017;2(3):201-14.
Toshmali G, Alimohammadzadeh K, Maher A, Hosseini SM, Bahadori M. Conceptualization of entrepreneurial university and pattern design of third generation university. Iran Occupational Health. 2020;17(1):415-36.
Khademizadeh S, Faraj Pahlou A, Mohammadi Z. Relationship between organizational culture and knowledge management in academic libraries (case Study: Shahid Chamran University of Ahvaz). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge. 2019;2(3):111-37. [Persian]
Abolfathi E, Toloie Eshlaghy A, Hamidi Zadeh MR. Enhancing diffusion of innovation through operational analysis of agent-based modelling. Journal of Industrial Management Perspective. 2020;10(1):117-42. [Persian]
Aghili Ashtiani A, Toloie Eshlaghy A, Motadel MR. Analyzing the development of IoT business ecosystem, for empowering the disabled people in the field of rehabilitation in Iran (A simulation model with agent based approach). Journal of Technology Development Management. 2022;10(1):93-124. [Persian]
Fallahi MB. Analysis of the application of professional ethics dimensions of Yazd University faculty members and their role in students' academic motivation. Higher Education Letter. 2021;14(54):65-84. [Persian]
Ghorooneh D, Sanaeipour F. A Conceptual farmework for professional development of faculty members to improve quality in engineering education. Iranian Journal of Engineering Education. 2020;22(87):113-36. [Persian]
Salari Chineh P, Tavan A, Soltani Nezhad N, Manzari Tavakoli V. A Model of Professional Ethics Education for the Student-Teachers at Teacher Training University: A Qualitative Study. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 2023;14(27):143-69. [Persian]
Howell E, Perez S, Abraham WT. Toward a professional development model for writing as a digital, participatory process. Reading Research Quarterly. 2021;56(1):95-117.
Ahanchian MR, Soleimani E. The perception of faculty members on being professional in Iran's higher education system. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2023;23(2):1-23.
Javanak Liavali M, Abili K, Porkarimi J, Soltani Arabshahi SK. Providing a pattern of professional development of clinical department chairs: A case of state universities of medical sciences in tehran. Education Strategies in Medical Sciences. 2017;10(3):203-18. [Persian]
Zaresefat S, Dehghani M, Hakimzadeh R, Karami M, Salehi K. Null curricula for the professional development of faculty members of Iranian Universities: Ferdowsi University, Iran. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 2018;9(17):183-216. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 72 بار