نقش اخلاق فضیلتگرا در حرفه پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 17 شماره 48 (1402),
21 August 2023
,
صفحه 1-13
چکیده
زمینه و هدف: اخلاق، هسته اصلی فعالیتهای مراقبتی است. در سالهای اخیر اخلاق فضیلتگرا یکی از رویکردهای مورد توجه حرفه پرستاری است. هدف از این مقاله تبیین مفهوم فضیلت در حرفه پرستاری و نقش فضایل اخلاقی در حیطههای مختلف پرستاری است.
روش: این مطالعه به روش مروری انجام شد. واژگان کلیدی اخلاق مراقبت، نظریههای اخلاقی، پرستاری و اخلاق فضیلتگرا، بدون محدودیت زمانی در پایگاههای اطلاعاتی معتبر فارسی و انگلیسی شاملSID، IranMedex، Google Books، PubMed، Google Scholar و Proqest مورد جستجو قرار گرفت. مقالات مرتبط انتخاب شده و بر اساس اهداف مطالعه، مرور و تحلیل انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل مطالعه ملاحظات اخلاقی، از جمله امانتداری در نقل قول اسناد و عدم سوگیری رعایت شده است.
یافتهها: نتایج در بخشهای تصویری کلی از فضیلت، اخلاق فضیلتگرا، فضیلت و مراقبت، انتقال فضیلت از اخلاق به عمل، نقش فضیلتهای اخلاقی در حرفه پرستاری، راهبردهای نظریه اخلاقی فضیلتگرایی در آموزش، نقش فضیلت در نظریههای پرستاری و چالشهای نظریه فضیلتگرا دستهبندی شد. فضیلت، پیشنیاز مراقبت اخلاقی است. در مفهوم بالینی، اخلاق مراقبتی با یک مدل نظری از فضیلت غنی میشود. رویکرد اخلاقی فضیلتگرا در آموزش پرستاری، یادگیرنده محور بوده و بخشی ضروری در برنامههای آموزش اخلاق پرستاری محسوب میگردد. گنجاندن یک گفتمان در مورد فضایل در نظریه پرستاری، میتواند بر شایستگی اخلاقی تمرکز کرده و در عین حال، دانش ویژه رشته و مهارتهای فنی را برآورده کند. برای رفع چالشهای رویکرد فضیلتگرا، میتوان از نظریههای اخلاقی مانند نظریه نتیجهگرا، در کنار این نظریه استفاده نمود.
نتیجهگیری: فضایل اخلاقی راهنمای عملیاتی قابل قبول برای عملکرد مراقبت بالینی در پرستاری است. استفاده از نظریه فضیلتگرا به دلیل ارتباط بیشتر پرستاران با بیماران، کاربرد فراوانی داشته و حرفه پرستاری میتواند از این نظریه بیشترین بهره را ببرد.
ارجاع به مقاله
مراجع
Näsman Y, Nyholm L. The movement of virtue from ethos to action. Nursing Philosophy. 2021; 22(2): e12339.
Naseri‐Salahshour V, Sajadi M. Ethical challenges of novice nurses in clinical practice: Iranian perspective. International Nursing Review. 2020; 67(1): 76-83. [Persian]
Araghian Mojarad F, Hosseini Karnami SH, Malekzadeh R, Assadi T, Khazaee-Pool M, Abedi G, et al. Nurses’ Experiences of Moral Conflicts in the Educational and Medical Centers of Mazandaran University of Medical Sciences in 2019. Journal of Religion and Health. 2021; 9(1): 24-36. [Persian]
Butts JB, Rich KL. Nursing ethics: Across the curriculum and into practice. Burlington: Jones & Bartlett Learning; 2022.
Gallagher A. Reflections on compassion in care. Nurs Ethics. 2015; 22(8): 843-844.
Nikkhah Farkhani Z, Rahimniya F, Kazemi M, Shrazi A. An analysis of nurses ethical behavior toward persons accompanying a patient based on the theory of virtue ethics. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 2015; 4(4): 363-376. [Persian]
O’Connor K. Nursing ethics and the 21st-century armed conflict: The example of Ciudad Juarez. Journal of Transcultural Nursing. 2017; 28(1): 6-14.
Näsman Y. Hjärtats vanor, tankens välvilja och handens gärning-dygd som vårdetiskt grundbegrepp [Habits of the heart, benevolence of the mind and deeds of the hand-virtue as a basic concept in caring ethics. PhD Thesis. Turku: Åbo Akademi University; 2010.
Allmark P. Is caring a virtue? J Adv Nurs. 1998; 28(3): 466-472.
Broadie S, Rowe C. Aristotle: Nicomachean ethics: Translation, introduction, commentary. New York: Oxford University; 2002.
Wärnå C, Lindholm L, Eriksson K. Virtue and health-finding meaning and joy in working life. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2007; 21(2): 191-198.
Lindholm L, Holmberg M, Mäkelä C. Hope and hopelessness-nourishment for the patient’s vitality. International Journal of Human Caring. 2005; 9(4): 33-38.
Fagerström L. Livskraft och livshållning. Edited by Wiklund Gustin L, Bergbom I. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. 2nd ed. Lund: Studentlitteratur; 2017. p.189-200.
Wärnå-Furu C. Hälsans praxis: I liv och arbete [Health practise: In life and work. Stockholm: Liber; 2014. p.83.
Aquinas ST. Truth. Translated by Schmidt RW.: New York: Oxford University, Hackett Publishing Company; 1995b. Vol.3.
Crisp R. Aristotle: nicomachean ethics. Cambridge University Press; 2014.
Arries E. Virtue ethics: An approach to moral dilemmas in nursing. Curationis. 2005; 28(3): 64-72.
Armstrong AE. Towards a strong virtue ethics for nursing practice. Nursing Philosophy. 2006; 7(3): 110-124.
Newham RA. Virtue ethics and nursing: On what grounds?. Nursing Philosophy. 2015; 16(1): 40-50.
Gastmans C. A fundamental ethical approach to nursing: Some proposals for ethics education. Nursing Ethics. 2002; 9(5): 494-507.
Russell MJ. Teaching civility to undergraduate nursing students using a virtue ethics-based curriculum. Journal of Nursing Education. 2014; 53(6): 313-319.
Chappell T. Modern Virtue Ethics in Values and Virtues: Aristotelianism in Contemporary Ethics,. Coope CM. chapter 1. New York: Oxford University; 2006. p.20-52.
Campbell AV. The virtues (and vices) of the four principles. Journal of Medical Ethics. 2003; 29(5): 292-296.
Råholm MB. Caritative caring ethics: A description reflected through the Aristotelian terms phronesis, techne and episteme. Tschudin, Approaches to Ethics. Nursing Beyond Boundaries. London: Butterworth-Heineman; 2003. p.13-24.
Watson J. Leading via caring-healing: The fourfold way toward transformative leadership. Nursing Administration Quarterly. 2000; 25(1): 1-6.
Wikberg A, Eriksson K. Intercultural caring-an abductive model. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2008; 22(3): 485-496.
Eriksson K. Mot en caritativ vårdetik (Towards a caritative caring ethics). Turku: Åbo Akademi University Publications; 1995.
Liaschenko J. Faithful to the good: Morality and philosophy in nursing practice. San Fransisco: University of California; 1993.
Lindström UÅ. The fundamental idea of quality assurance. International Journal of Human Caring. 1999; 3(3): 21-27.
Alligood MR. Nursing theorists and their work. 9th ed. United States of America Elsevier Health Sciences; 2017. Chapter.11 p.140-163.
Ofori DM. Grounding Twenty-first-Century Public Relations Praxis in Aristotelian E thos. Journal of Public Relations Research. 2019; 31(1-2): 50-69.
Eriksson K. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Stockholm: Liber AB; 2018. p.9-16.
Ndalamba K, Esau M. An exploratory study into the understandings and awareness of leadership ethos and its inherent critical success factors by Public Sector Officials in the Department of Trade and Industry (DTI) and the Ministry of the National Economy (Econat). International Journal of Public Administration. 2020; 43(1): 60-72.
Östman L, Näsman Y, Eriksson K, Nyström L. Ethos: The heart of ethics and health. Nursing Ethics. 2019; 26(1): 26-36.
Nyholm L, Salmela S, Nyström L, Koskinen C. Sustainability in care through an ethical practice model. Nursing Ethics. 2018; 25(2): 264-272.
Banks S, Gallagher A. Ethics in professional life: Virtues for health and social care. London: Bloomsbury Publishing; 2008.
Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 7th ed. New York and Oxford: Oxford University Press; 2009.
Groothuizen JE, Callwood A, Gallagher A. NHS constitution values for values-based recruitment: A virtue ethics perspective. Journal of Medical Ethics. 2018; 44(8): 518-523.
Pellegrino ED. Professing medicine, virtue based ethics and the retrieval of professionalism. Working virtue: Virtue ethics and contemporary moral problems. New York: Oxford University; 2007. p.61-85.
Oakley J, Cocking D. Virtue ethics and professional roles. Cambridge: Cambridge University Press; 2001.
Beauchamp TL, Childress J. Principles of Biomedical Ethics. 7th ed. New York: Oxford University Press; 2009.
Sellman D. The virtues in the moral education of nurses: Florence Nightingale revisited. Nursing Ethics. 1997; 4(1): 3-11.
Edwards S. Nursing ethics: A principle-based approach. London: Bloomsbury Publishing; 2009.
Mokhtari Noori J, Ebadi A, Alhani F, Rejeh N. Spirituality-based education by role model nursing instructors: A qualitative study. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2013; 6(3): 84-93. [Persian]
Salarvand S, Yamani N, Kashani F, Salarvand M, Ataei M, Hashemi Fesharaki M. Nursing students’ perception of ethical and professional characteristics of an ideal faculty member: A qualitative study. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15: 481-494. [Persian]
Dehghani A, Eslamiakbar R, Rahimi E, Abbasi Jahromi A, Khaki S. Evaluation of the facilitating factors of professional ethics compliance in nursing practice. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2017; 6(1): 19-29. [Persian]
Begley AM. Facilitating the development of moral insight in practice: teaching ethics and teaching virtue. Nursing Philosophy. 2006; 7(4): 257-265.
Armstrong A. Nursing ethics: A virtue-based approach. New York: Springer; 2007.
Begley AM. Practising virtue: A challenge to the view that a virtue centred approach to ethics lacks practical content. Nursing Ethics. 2005; 12(6): 622-637.
Bliss S, Baltzly D, Bull R, Dalton L, Jones J. A role for virtue in unifying the ‘knowledge’ and ‘caring’ discourses in nursing theory. Nursing Inquiry. 2017; 24(4): e12191.
Williams B, Brown T, McKenna L, Beovich B, Etherington J. Attachment and empathy in Australian undergraduate paramedic, nursing and occupational therapy students: A cross-sectional study. Collegian. 2017; 24(6): 603-609.
Nikkhah Farkhani Z, Rahimnia F, Kazemi M, Shirazi A. Modeling the ethical behavior of nurses using the theory of virtue ethics. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2015; 7(6): 29-48. [Persian]
Falcó‐Pegueroles A, Rodríguez‐Martín D, Ramos‐Pozón S, Zuriguel‐Pérez E. Critical thinking in nursing clinical practice, education and research: From attitudes to virtue. Nursing Philosophy. 2021; 22(1): e12332.
- چکیده مشاهده شده: 101 بار