بررسی نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پزشکی به درس اخلاق پزشکی دردانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 86-85
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 3 شماره 7 (1388),
19 November 2012
,
صفحه 111-139
https://doi.org/10.22037/mej.v3i7.3759
چکیده
مقدمه و هدف: تاکیدی که درکشورما بر ارزشهای دینی و معنوي وجود دارد، زیربنای اقداماتی است که جهت حفظ مقام و ارزش انسانها درنظر گرفته شده است واخلاق پزشکی جایگاه ویژه و منحصر به فردی درمیان مباحث علمی دارد، زیرا مسقیماً با جان آدمی مرتبط است به همین دلیل اخلاق، جزئی جدایی ناپذیر از علم پزشکی تلقی می شود و توصیه های آن درجهت هدایت رفتارها و روشهای حرفهای پزشکی می باشد. آموزش اخلاق پزشکی طی دو دهه اخیر در برنامه آموزشی پزشکی ایران بعنوان یک موضوع حائز اهمیت مطرح شده است و اجرا می شود. با اینحال، خود دانشجویان پزشکی که از عمده ترین کاربران علم اخلاق پزشکی هستند، درمورد این درس کمتر موردنظرسنجی قرار گرفتهاند. هدف ازمطالعه حاضر، دستیابی به نگرش ونظریات دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه جندی شاپوراهواز درسال 86-85 در مورد درس اخلاق پزشکی بود، یافتههای و نتایج این مطالعه می تواند در زمینه حل مشکلات احتمالی و نحوه برنامهریزی آموزشی مفید باشد.
روش کار: در اين مطالعه اپيدميولوژيك توصيفي (توصيفي – مقطعي) كليه فارغ التحصيلان و دانشجويان رشته پزشكي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درسال تحصيلي 86-85 كه درس اخلاق پزشكي را دربرنامه آموزشي گذرانده اند، مورد بررسي قرار گرفتند. تعداد 457 پرسشنامه كتبي كه مشتمل بر سوالات دموگرافيك و 8 سوال درمورد نگرش به درس اخلاق پزشكي تنظيم و درميان دانشجويان و فارغ التحصيلان توزيع شد كه درنهایت، تعداد 398 پرسشنامه پاسخ داده شده جمع آوري شد. داده هاي حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت.
نتایج: از میان كل شرکت کنندگان 332 (83/4%) نفر دانشجو و 66 (16/5% نفر فارغ التّحصیل بودند). به علاوه 235 نفر از شرکت کنندگان مونث (59%) و 163 نفر ازآنها مذکر (40/9%) بودند. به طورکلی افراد فارغ التحصیل ازنحوۀ تدریس و محتوای درسی واحد درس اخلاق پزشکی رضایت کمتری داشتند، افراد فارغ التحصیل اهمیت این درس را خیلی بیشتر از دانشجویان درک کرده بودند. بیشتر شرکت کنندگان دانشجو دورۀ کارورزی را دورۀ مناسب برای تدریس این درس می دانستند(53/0%)، که درمورد افراد فارغ التحصیل این نسبت به طورمتمایزتری وجود داشت (93/9%). درصد بیشتری از افراد فارغ التحصیل زمان مناسب برای ارائۀ این درس را مقاطع پایان دورۀ تحصیل می دانستند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج عنوان شده پیشنهاد می شود که تغییر جدی در نگرش به این درس و تغییر رفرانس های این درس به سمت رفرانس های کاربردی تر انجام گیرد و ازطرفی ساعات لازم جهت تدریس این درس افزایش یابد. به علاوه بایدمقاطع پایانی دورۀ تحصیلی رشتۀ پزشکی به اینگونه دروس اختصاص داده شود تا دانشجویان با انگیزه و نگرش جدی تری نسبت به فراگیری این درس اقدام کنند.
- نگرش به اخلاق پزشکی؛ آموزش؛ رفتارها؛ کیفیت تدریس؛ دانشجو؛ فارغ التحصیل
ارجاع به مقاله
مراجع
- Ghoran Karim, Hojarrat sorreh, ayeh of 14.
- Isfahani, Mohammad Mahdi. Professional Ethics in Therapeutic & health services, Iran University of medical sciences publications, 1994, Chapter 6, pp: 138.
- Nafisi, Abotorab; History of medical ethics, Isfahan University of medical sciences publications Chapter 10, Summer1993, and pp: 100.
- Dibaie, Amir; Schema of Ethics& Provision Medicine, Maaref Emission Cahier, autumn 2008 Chapters of 1, 2,12,13,22.
Of Persian medicine cite; WWW. Phm.ir / content- 45.php, 5- Harbinger
- Etemadian, Ali; medical ethics & Manners, Tehran University publications, 1971, pp: 896.
Discussion, Volume 3, pp: 208. 7- Majmaolbayann
- Morteza Amely, Jafar. Aladabeltayebeh feleslam; Teachers Society of Qom elmiyeh Zone, 1974, pp: 203.
- Version of Islamic Culture in Europe, second Volume, pp: 49
- Ministry of health Complainers group of medical moral, 1974, pp: 38.
- Darabi, Bahman. Ghefty, Ali yebneh Josef Shaybany; Tarikholhokamah, Tehran University publications; 1371, 2nd edition, pp: 222-3,585.
- Olukoya AA. Attitudes of medical students to medical ethics in their curriculum. Med Edie. 1983 Mar; 17(2):83-6.
- Howe KR. Medical students’ evaluation of different levels of medical ethics teaching complications for curricula. Med Edue. 1987. Jul; 21(4):340-9.
- Ashrafy, Mansor; Medical ethics, first edition. Tabriz unit of Islamic Azad University.
Medical ethics papers, first edition, study & research center Tehran 19791
- Shelp EE, Russell ML, Grose NP. Students’ attitudes to ethics in the school curriculum. J Med Ethics. 1981 Jun; 7(2):70-3.
- Tiberius RG, Cleave-Hogg D. changes in undergraduate attitudes toward medical ethics. Can Med Assoc J. 1984.
-Shorr AF, Hayes RP, Finnerty JF. The effect of a class in medical ethics on first-year medical students. Acad Med. 1994 Dec; 69(12):998-1000.
- چکیده مشاهده شده: 479 بار
- PDF (English) دانلود شده: 210 بار