حقوق بيمار در ارتباطات کنترل نشده پزشک با صنایع
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 11 (1389),
13 November 2012
,
صفحه 83-106
https://doi.org/10.22037/mej.v4i11.3710
چکیده
اگرچه ارتباط پزشک ـ صنایع میتواند فرصتی استثنائی در ارتقای دانش پزشکی و مراقبت از بیمار باشد، امّا فرصتی برای ایجاد تورشهای مختلف نیز هست؛ تورشهایی که اغلب، زیانهای احتمالی آن متوجه بیماران میشود نه طرفین درگیر در ارتباط (پزشک و صنایع). عوارض بالقوة ناشی از ارتباطات کنترل نشدة فرد حرفهای ـ صنایع، جوامع علمی سراسر دنیا را به سمت اعمال کنترل، از طریق تدوین کدهای الزامآور حرفهای ـ اخلاقی سوق داده است.
روشی بررسی: در این مقاله ماهیت ارتباط پزشک ـ صنایع به صورت توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و با مرور تعدادی از دستورالعملها و کدهای حرفهای ـ اخلاقی موجود در دنیا، دستورالعملی متناسب با جامعه ایران پیشنهاد گردیده است.
یافتهها: حالت ایدهآل در ارتباط پزشک ـ صنایع، عدم وجود هرگونه ارتباط مالی یا معنوی و نپذیرفتن هرگونه پیشنهاد و یا هدیه است. اگرچه اغلب پزشکان، منکر هرگونه تأثیرپذیریِ ناشی از این ارتباط هستند، اما بررسیها نشانگر وجود ارتباطی قوی بین دریافت مزایا از طرف صنایع و علاقهمندی به محصولات آنها است. از طرف دیگر، عدم اعلام این ارتباط به بیمار، میتواند به اعتماد او نسبت به جامعه درمانی و شایستگی علمی پزشک خدشه وارد کند. بنابراین الزام ناشی از کدها و دستورالعملهای حرفهای ـ اخلاقی میتواند در حفاظت از حقوق بیماران و ممانعت از ایجاد تعارض منافع در رفتار و تصمیمات حرفهای پزشکان، نقش بسزایی داشته باشد.
نتیجهگیری: غالب مفاد کدهای اخلاقی موجود، به سبب عقلانی بودن، در مورد صنایع مرتبط با نظام سلامت در ایران نیز قابل اجرا هستند. نکتة مهم در تضمین رسمیت یافتن این کدها، استفاده از نظرات پزشکان درگیر در این نوع از ارتباطات و برگزاری آموزشهای مداوم در قالب تحلیل اخلاقی موارد واقعی است.
- حقوق بیمار؛ ارتباط پزشک ـ صنایع؛ ارتباط فرد حرفهای با صنایع؛ تعامل با صنایع؛ دستورالعمل تعامل با صنایع
ارجاع به مقاله
مراجع
Agrawal S. pharmaceutical industry and sponsor ship of delegates for national conferences. Indian pediatr 2002; 39: 443-448.
AMA. Opinion 8.061 -Gifts to Physicians from Industry. Available at: http://www.ama-assn.org/ama/pub/physician-resources/medical-ethics/code-medical-ethics/opinion8061.page.
Bero LA, Rennie D. Influences on the quality of published drug studies. Int J Techno Assess Health Care 1996; 12:209-237.
Blumental D. Doctors and drug companies. N Engl J Med 2004; 351: 1885-1890.
Brennan TA, Rothman GJ, Blank L,Blumenthal D, Chimonas SC, Cohen JJ, Goldman J, Kassirer JP, Kimball H, Naughton J, Smelser Neil. Health industry practices that create conflicts of interest: a policy proposal for academic Medical centers. JAMA 2006; 295(4): 429-433.
Brett AS, Burr W, Moloo J. Are gifts from pharmaceutical companies ethically problematic? A survey of physicians. Arch intern Med 2003; 163: 2213-2218.
Brotzman GL, Mark DH. Policies regulating the activities of pharmaceutical representatives in residency programs. J Fam Med 1997; 72: 916-910.
Chren MM, Landefeld CS. Physician’s behavior and their interactions with drug companies. A controlled study of physicians who requested additions to a hospital drug formulary. JAMA 1994; 271: 684-689.
Cialdini RB. Influence: science and practice. New York, NY: Harper Collins College publishers; 1993:21.
Coyle SL. Physician-industry relationship. Part 1: individual physicians. Ann Intern Med 2002; 136: 396-402.
Dana J, Loewen stein G. A social science perspective on gifts to physicians from industry. JAMA 2003; 290: 252-255.
Guidelines for physicians in interactions with industry- CMA policy 2007. Available at: http://policybase.cma.ca/dbtw-wpd/Policypdf/PD08-01.pdf.
Henry DA, Kerridge LH, Hill SR, MeNeill PM, Doran E, Newby DA, Henderson KM, Maguire J, Stokes BJ, Macdonald GJ, Day RO. Medical specialists and pharmaceutical industry-sponsored research: a survey of the Australian experience. Med J Aust 2005; 182:552-560.
IFPMA Code of Pharmaceutical Marketing Practices. 2006 Revision. Available at: http://www.ifpma.org/pdf/IFPMA-TheCode-FinalVersion-30May2006-EN.pdf.
Indian Medical Council. (Professional Conduct, Etiquette and Ethics) Regulations, 2002. Available at: http://www.mciindia.org/rules-and-regulation/Code%20of%20 Medical%20Ethics%20Regulations.pdf
Keber R. Drug makers target consumers with their ads. Boston Globe. March 10, 2004: C1.
Komesaroff PA. Relationships between health professionals and industry: maintaining a delicate balance. Aust Preser 2007; 30: 150-153.
Lexcgin J. Interactions between physicians and the pharmaceutical industry: what does the literature say? CMAJ 1993; 149: 1401-1407.
Moynihan R. the making of a disease: female sexual dysfunction. BMY 2003; 326:45-47.
Rosner F. Ethical relationship between drug companies and medical profession. Chest 1992; 102: 266-269.
- چکیده مشاهده شده: 384 بار
- PDF (English) دانلود شده: 159 بار