• ورود
  • ثبت‌نام
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره مجله
    • درباره‌ مجله
    • هدف و دامنه
    • دسترسی آزاد
    • نمایه نامه ها
    • سیاست های داوری
    • هیأت تحریریه
    • سیاست ذخیره سازی
    • سیاست بررسی سرقت علمی و ادبی
    • سیاست مقالات پیش چاپ (preprint)
    • سیاست مقاله در کنگره
    • بیانیه استفاده از هوش مصنوعی
  • مقالات
    • شماره های پیشین
    • شماره جاری
    • مقالات در دست انتشار
    • مقالات پذیرفته شده
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای ارسال مقاله
    • نکات مهم ارسال مقاله
    • اصول اخلاقی نشر
    • بازپس گیری و حذف مقاله
    • فرم تعهد نامه
    • هزینه انتشار
    • دریافت کد ارکید
  • راهنمای داوران
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 13 شماره 44 (1398): مجله اخلاق پزشکی
  4. مقاله پژوهشی/ اصیل

دوره 13 شماره 44 (1398)

مرداد 2019

مقایسه اثربخشی آموزش تئوریک با آموزش عملی موازین اخلاقی در روان‌پزشکی

  • آنیتا آذرکلاه
  • مریم غنی‌زاده
  • پرویز مولوی
  • مهریار ندرمحمدی
  • حبیبه سلوت

مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 13 شماره 44 (1398), 18 مرداد 2019 , صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.22086 چاپ شده: 2020-01-25

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تئوریک در مقایسه با آموزش عملی موازین اخلاقی به دانشجویان کارآموزی و کارورزی بخش روان‌پزشکی بود.

مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان رشته پزشکی بود که دوره کارآموزی و کارورزی بخش روان‌پزشکی را در بیمارستان فاطمی اردبیل می‌گذراندند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 36 نفر به ‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند، از این تعداد 18 نفر به ‌صورت تصادفی در گروه آموزش تئوریک موازین اخلاق حرفه‌ای (گروه 1) و 18 نفر در گروه آموزش عملی موازین اخلاق حرفه‌ای (گروه 2) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شایستگی اخلاقی و چک‌لیست رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای در روان‌پزشکی استفاده شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار SPSS 21 مورد تحلیل آماری قرار گرفت. از میانگین و انحراف استاندارد و آزمون t و شاخص اندازه اثر کوهن برای تحلیل آماری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج به دست‌آمده از این پژوهش نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معنی‌داری بین میانگین‌های نمرات دو گروه در پرسشنامه شایستگی اخلاقی و در پیش‌آزمون چک‌لیست موازین اخلاق حرفه‌ای وجود نداشت. بعد از ارائه آموزش‌ها، میانگین نمرات پس‌آزمون چک‌لیست گروه 2 که آموزش عملی دریافت کرده بودند، افزایش قابل توجهی داشت و به طور معنی‌داری از نمرات گروه یک بالاتر بود. بیشترین تفاوت در رعایت استقلال بیمار و حفظ حریم بیمار ایجاد شده بود. نهایتاً بر اساس مقیاس کوهن اثربخشی آموزش عملی نسبت به آموزش تئوریک بیشتر بود.

ملاحظات اخلاقی: اطلاع‌رسانی به موقع و جلب رضایت دانشجویان هنگام شروع بخش روان‌پزشکی، محرمانه‌نگه‌داشتن نتایج انفرادی دانشجویان، دخالت‌ندادن نتایج در ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان.

نتیجه‌گیری: آموزش عملی موازین اخلاقی مؤثرتر از آموزش تئوریک بود و صرفاً تأکید بر آموزش‌های تئوریک نمی‌تواند منجر به رعایت موازین و کدهای اخلاق پزشکی باشد، لذا ضروری است که در طول دوره آموزش پزشکان عمومی علاوه بر برگزاری کلاس‌های تئوریک از آموزش کارگاهی و یا سایر روش‌های عملی و مؤثر نیز استفاده گردد.

کلمات کلیدی:
  • موازین اخلاق پزشکی؛ آموزش تئوریک؛ آموزش عملی؛ روان‌پزشکی

ارجاع به مقاله

آذرکلاه آ., غنی‌زاده م., مولوی پ., ندرمحمدی م., & سلوت ح. (2020). مقایسه اثربخشی آموزش تئوریک با آموزش عملی موازین اخلاقی در روان‌پزشکی. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی, 13(44), 1–11. https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.22086
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Zahedi L. Necessities and Method of Educating Biomedical Ethics. Journal of Ethics in Science and Technology 2007; 2(1-2): 55-58. [Persian]

Carrese JA, Sugarman J. The inescapable relevance of bioethics for the practicing clinician. Chest 2006; 130(6): 1864-1872.

Pellegrino ED. Editor the internal morality of clinical medicine: A paradigm for the ethics of the helping and healing professions. J Med Philos 2001; 26(6): 559-579.

Asghari F, Samadi A, Rashidian A. Medical ethics course for undergraduate medical students: A needs assessment study. J Med Ethics Hist Med 2013; 6(7): 1-7.

Sofaer B. Enhancing humanistic skills: An experiential approach to learning about ethical issues in health care. Journal of Medical Ethics 1995; 21(1): 31-34.

Davies D, Evans I, Lloyd-Richards R, Jones EV. Improving awareness of ethical issues. Arch Dis Child 1996; 74(2): 172-175.

Lawlor R. Moral theories in teaching applied ethics. J Med Ethics 2007; 33(6): 370-372.

Jagsi R, Lehmann LS. The ethics of medical education. BMJ 2004; 329(7461): 332-334.

Eckles RE, Meslin EM, Gaffney M, Helft PR. Medical ethics education: Where are we? Where should we be going? A review. AAMC 2005; 80(12): 1143-1152.

Serago CF, Burmeister JW, Dunscombe PB, Gale AA, Hendee WR, Kry SF, et al. Recommended ethics curriculum for medical physics graduate and residency programs: report of Task Group 159. Med Phys 2010; 37(8): 4495-4500.

Khaghani M, Maleki H. Critical on Content of Medical Ethics Curriculum from the Perspective of Medical Ethics Experts: A Qualitative Study. Journal of Higher Education Curriculum Studies 1392; 4(7): 70-84. [Persian]

Bagheri A. Iranian medical ethics priorities: the results of a national study. IJME 2011; 4(5): 39-48.

McGorry PD, Yung A, Phillips L. Ethics and early intervention in psychosis: keeping up the pace and staying in step. Schizophrenia Research 2001; 51(1): 17-29.

Paruk S, Jhazbhay K, Singh K, Sartorius B, Burns JK. A comparative study of socio‐demographic and substance use correlates in early‐onset psychosis. Early Interv Psychiatry 2018; 12(3): 339-347.

Mahmoodian F, Ghaznavi Jahromi N, Nabeiei P. Investigation of satisfaction level of outpatients referring to psychiatry clinics with observation of professional ethics principles by the psychiatric team of Shiraz University of Medical Sciences. Sadra Med Sci J 2014; 2(3 Jul): 279-288.

Khammarnia M, Ravangard R, Jahromi M, Moradi A. Study on the Medical Errors in Public Hospitals of Shiraz, 2013. JHOSP 2014; 13(3): 17-24.

Haghshenas MR, Amiri AA, Vahidshahi K, ShyckRezaee M-RN, Pourhossen M. The frequency of malpractice lawsuits referred to forensic medicine department and medical council. J Mazandaran Univ Med Sci 2012; 22(86): 244-251.

Psychiatry charter. Charter of Professional Ethics in Psychiatry in Iran. Tehran: Iranian Association of Psychiatrists; 2006. Available at: http://www. irpsychiatry.ir/fa/news/117/ipa-code-of-ethics.

Ahmari Tehran H, Bakouei S, Jafarbegloo E, Momenuan S, Abedini Z. Evaluation of moral intelligence in nursing and midwifery students of Qom University of Medical Sciences. J Educ Ethics Nurs 2016; 5(3): 9-16.

Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Arlington: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.

Ranjbaran M, Vakilian K, Tajik R, Almasi-Hashiani A. Nursing’s code of ethics: a survey of respecting the code among nursing students. IJME 2014; 6(6): 45-55.

Shomali MA, Momeni G. Evaluation of Fundamental Ethical Theories and Principles of Medical Ethics. Journal of Isfahan Medical School (IUMS) 2013; 31(258): 1756-1768.

Bahrani F, Farzin M, Nozari L. Shiraz dentists’ knowledge of professional ethics. IJME 2012; 5(6): 69-80.

Khaghanizadeh M, Maleki H, Abbasi M, Abbaspour A, Nabavi FH, Ebadi A, et al. Identity of the medical ethics curriculum Based on the experiences of teachers of medical ethics: Qualitative Research. J Med Ethics 2010; 4(12): 11-38.

Khani JJ. Medical ethics philosophy. Journal of Diabetes and Metabolic Disorders 2007; 7(24): 47-52.

Ardeshir larijani mb Me. New methodes of medical etidcs education. Journal of Diabetes and Metabolic Disorders 2004; 4(supplement (ethic in clinical researchs)): 39-46. [Persian]

Woods M. Nursing ethics education: Are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics 2005; 12(1): 5-18.

Hulsmeyer B. Nurses in Transition: First Year Challenges. [Ph.D Thesis]. United States: University of Kentucky; 1995.

Mallaber C, Turner P. Competency versus hours: An examination of a current dilemma in nurse education. Nurse Education Today 2006; 26(2): 110-114.

Vasegh R, Nasiriani L, Farajkhoda T, Bahrani N. Compliance rate of midwives with the professional codes of ethics in maternal child health centers in Tehran. JMEHM 2014; 7(2): 36-46. [Persian]

Genuis S. Dismembering the ethical physician. Postgrad Med J 2006; 82(966): 233-238.

Singer PA. Medical ethics. BMJ 2000; 321(7256): 282-285.

McKneally MF, Singer PA. Bioethics for clinicians: 25. Teaching bioethics in the clinical setting. CMAJ 2001; 164(8): 1163-1167.

  • چکیده مشاهده شده: 365 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

Creative Commons License

مجله اخلاق پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

قدرت یافته از OJSPlus