ارزیابی توانایی استدلال اخلاقی پرستاران در مواجهه با دوراهیهای اخلاقی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 36 (1395),
4 July 2016
,
صفحه 47-54
https://doi.org/10.22037/mej.v10i36.13357
چکیده
زمینه و هدف: کارکنان پرستاری علاوه بر مهارتهای بالینی نیازمند توانایی استدلال اخلاقی هستند. به همین دلیل، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استدلال اخلاقی پرستاران شاغل در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1391 انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک پزوهش مقطعی است که بر روی 360 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به روش در دسترس انتخاب شدند، صورت گرفته است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه آزمون معمای اخلاقی پرستاری (NDT, Nursing Dilemma Test) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 صورت گرفت.
ملاحظات اخلاقی: در مورد اهداف پژوهش و محرمانهبودن اطلاعات به شرکتکنندگان توضیح داده شده و رضایت شفاهی آنان برای شرکت در پژوهش کسب گردید.
یافتهها: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران (6/15±44/1) به دست آمد. بین میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران با دفعات مواجهه آنان با هر یک از معماهای اخلاقی همبستگی معناداری مشاهده نشد (0/013=t و 0/05<P). بین میانگین نمره استدلال اخلاقی با سن و سابقه کار شرکتکنندگان ارتباط آماری معنیداری مشاهده نشد (p>0/05). میانگین نمره استدلال اخلاقی در دو جنس تفاوت معناداری نداشت (46/=t و 0/05<P). همچنین بین میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران و محل خدمت آنان ارتباط آماری معنیداری مشاهده نشد (p>0/05).
نتیجهگیری: با توجه میزان توانایی استدلال اخلاقی متوسط در بین شرکتکنندگان و اهمیت برخورداری پرستاران از توانایی استدلال اخلاقی مطلوب در مواجه با دوراهیهای اخلاقی و ارائه مراقبت مطلوب به بیماران، نیاز به برنامهریزی و به کارگیری راهبردهای مناسب در این زمینه میباشد.
- استدلال؛ دوراهی اخلاقی؛ پرستاری؛ بیمارستان
ارجاع به مقاله
مراجع
Goethals S, Gastmans C, De Casterlé BD. Nurses’ ethical complicity and behaviour: a literature review. Int J Nurs Stud 2010; 47(5): 635-650.
Vahedianazimi A. The challenges of education in ethical decision-making in nursing. Med Ethics J 2008; 1(4): 21-30.
Zirak M, Moghaddsiyan S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. Moral development of nursing students of Tabriz University of Medical Sciences. Med Ethics J 2011; 4(4): 45-55.
Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good (s)?. Nurs Ethics 2005; 12(1): 5-18.
Reje N, Heravi Karimavi M, Borhani F, Khatooni AR, Zirak M. Master of Science Nursing Students' Reasoning Abilities in Tehran Medical Science Universities in dealing with ethical dilemmas. Med Ethics J 2014; 8(28): 143-165.
Zirak M, Abdolahzade F, Rahmani A. Ethical development of nurses employed in teaching hospitals of Tabriz University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2012; 6(3): 32-39.
Burnard P, Chapman CM, Smallman S. Professional and ethical issues in nursing. 3rd ed. Edinburgh: Elsevier Health Sciences; 2004. p.6-8.
Edwards SD. Nursing Ethics: A principle-based Approach. 2th ed. London: McMillian; 2009. p.227-232.
Schroeter K. Ethics in perioperative practice-patient advocacy. AORN J 2002; 75(5): 941-949.
Zirak M, Hasankhani H, Parizad N. The ethical complicity ability of nurses and nursing students: a literature review. Med Ethics J 2015; 7(6): 15-28.
Borhani F, Abbaszadeh A, Fazael MA. Nurses and nursing students’ ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. J Med Ethics Hist Med 2010; 3(4): 71-81.
Ham KL. A comparison of ethical reasoning abilities of senior baccalaureate nursing students and experienced nurses. Unpublished doctoral dissertation, The University of Memphis, United States; 2002.
Rodney P, Varcoe C, Storch JL, McPherson G, Mahoney K, Brown H, et al. Navigating towards a moral horizon: a multisite qualitative study of ethical practice in nursing. Can J Nurs Res 2009; 41(1): 292-319.
Casterlé D, Dierckx B, Izumi S, Godfrey NS, Denhaerynck K. Nurses’ responses to ethical dilemmas in nursing practice: meta‐analysis. J Adv Nurs 2008; 63(6): 540-9.
Kim YS, Park JW, Son YJ, Han SS. A longitudinal study on the development of moral judgment in Korean nursing students. Nurs Ethics 2004; 11(3): 254-265.
Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. Professional ethical competence in nursing: the role of nursing instructors. J Med Ethics Hist Med 2010; 3: 3.
- چکیده مشاهده شده: 1276 بار
- PDF دانلود شده: 354 بار