دیدگاه همدلانه دانشجویان پزشکی بر اساس مقیاس همدلی جفرسون
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 36 (1395),
4 July 2016
,
صفحه 25-34
https://doi.org/10.22037/mej.v10i36.13160
چکیده
زمینه و هدف: همدلی نقش مهمی در تعامل پزشک و بیمار ایفا میکند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی دیدگاه همدلی دانشجویان پزشكی شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشكی شهر تهران در سال 1394 بوده است.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی ـ مقطعی، 373 نفر از دانشجویان پزشكی شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه همدلی جفرسون، نسخه ویژه دانشجویان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار كامپیوتری SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی شرکتکنندگان برای شرکت در پژوهش کسب و درباره بینامی پرسشنامهها و محرمانگی اطلاعات به آنان اطمینان خاطر داده شد.
یافتهها: با توجه به دامنه امتیاز پرسشنامه همدلی (140-20)، میانگین نمرات همدلی دانشجویان پزشكی 7/08±82/94 و بالاترین میزان مربوط به بعد اتخاذ دیدگاه همدلانه 2/80±26/81 بود. بین مشخصات جمعیتشناختی شامل سن، جنسیت، مقطع تحصیلی، وضعیت تأهل و تخصص مورد علاقه با همدلی رابطه معناداری وجود داشت (p<0.001). میزان همدلی دانشجویان در مقطع علوم پایه بیش از دوره بالینی بود. همچنین میزان همدلی در دانشجویان زن بیشتر بود (p<0.01)، اما با دانشگاه محل تحصیل ارتباط معناداری نداشت.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد میزان همدلی دانشجویان پزشکی با بیماران، در طول سنوات تحصیلی متفاوت است. به گونهای که میزان همدلی در دانشجویان پزشكی با افزایش سن و مقطع تحصیلی کاهش مییابد. با توجه به اهمیت همدلی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، برنامهریزی برای تقویت همدلی با بیماران و گنجانیدن این مفهوم در كوریكولوم درسی دانشجویان پزشکی، در راستای ارتقای سلامت روانی و معنوی بیماران توصیه میگردد.
- همدلی؛ دانشجوی پزشكی؛ مقیاس همدلی جفرسون
ارجاع به مقاله
مراجع
Jabarifar SE, Khalifesoltani FS, Nilchian F, Yousefi A, Hoseinpour K. Empathy levels in undergraduate and postgraduate dental students in Isfahan Faculty of Dentistry in 2011. J Isfahan Dent Sch 2012; 7(5): 753-762. [Persian]
Rasoulian M, Salehian R. Empathy, the most effective. 1st ed. Tehran: Ghatre Publications; 2011. p.30. [Persian]
Khodabakhsh MR, Mansoori P. Empathy and its impact on promoting physician-patients relationship. J Med Ethics Hist Med 2011; 4(3): 38-46. [Persian]
Kliszcz J, Nowicka-Sauer K, Trzeciak B, Nowak P, Sadowska A. Empathy in health care providers-validation study of the Polish version of the Jefferson Scale of Empathy. Adv Med Sci 2006; 51(1): 219-225.
Hashemipour M, Karami MA. Validity and Reliability of the Persian Version of JSPE-HP Questionnaire. J Kerman Univ Med Sci 2012; 19(2): 201-211. [Persian]
Williams B, Boyle M, Brightwell R, Devenish S, Hartley P, McCall M, et al. An assessment of undergraduate paramedic students' empathy levels. Int J Med Educ 2012; 3(1): 98-102.
Ozcan CT, Oflaz F, Sutcu Cicek H. Empathy: the effects of undergraduate nursing education in Turkey. Int Nurs Rev 2010; 57(4): 493-499.
Shariat SV, Kaykhavoni A. Empathy in medical residents at Iran University of Medical Sciences. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2010; 16(3): 248-256.
Khodabakhsh MR, Mansoori P. Empathy and its impact on promoting physician-patients relationship. J Med Ethics Hist Med 2011; 4(3): 38-46.
Norfolk T, Birdi K, Walsh D. The role of empathy in establishing rapport in the consultation: a new model. Med Educ 2007; 41(7): 690-697.
Ozcan CT, Oflaz F, Bakir B. The effect of a structured empathy course on the students of a medical and a nursing school. Int Nurs Rev 2012; 59(4): 532-538.
Chen DC, Kirshenbaum DS, Yan J, Kirshenbaum E, Aseltine RH. Characterizing changes in student empathy throughout medical school. Med Teach 2012; 34(4): 305-311.
Colliver JA, Willis MS, Robbs RS, Cohen DS, Swartz MH. Assessment of empathy in a standardized-patient examination. Teach Learn Med 1998; 10(1): 8-11.
Ward J, Cody J, Schaal M, Hojat M. The empathy enigma: an empirical study of decline in empathy among undergraduate nursing students. J Prof Nurs 2012; 28(1): 34-40.
Afkham Ebrahimi A, Nasr Esfahani M, Saghafi N. Patients’ expectations and satisfaction with their treating physician. RJMS 2004; 11(41): 367-376.
Khademalhosseini M, Khademalhosseini Z, Mahmoodian F. Comparison of empathy score among medical students in both basic and clinical levels. J Adv Med Educ Prof 2014; 2(2):88-91.
Karimi FZ, Zarifnejad G, Abdolahi M, Ali Taghipour A. Surveying the Factor Structure and Reliability of the Persian Version of the Jefferson Scale of Physician Empathy-Health care provider student version (JSE-HPS). Hayat 2015; 21(3): 5-14. [Persian]
Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educ Psychol Meas 1970; 30(3): 607-610.
Hasan S, Al-Sharqawi N, Dashti F, AbdulAziz M, Abdullah A, Shukkur M, et al. Level of empathy among medical students in Kuwait University, Kuwait. Med Princ Pract 2013; 3(22): 385-389.
Shahab S, Rejeh N, Nasiri M, Asghari Rad R. Empathy with patients among dentistry students in Tehran. J Med Ethics Hist Med 2014; 7: 55-65. [Persian]
Mangione S, Kane GC, Caruso JW, Gonnella JS, Nasca TJ, Hojat M. Assessment of empathy in different years of internal medicine training. Med Teach 2002; 24(4): 370-373.
Bratek A, Bulska W, Bonk M, Seweryn M, Krysta K. Empathy among physicians, medical students and candidates. Psychiatr Danub 2015; 27(1): S48-52.
Hojat M, Gonnella J, Mangione S, Nasca TJ. Physician empathy in medical education and practice: experience with the Jefferson scale of physician empathy. Semin Integr Med 2003; 1(1): 25-41.
Díaz Narváez VP, Alonso Palacio LM, Caro SE, Silva MG, Castillo JA, Bilbao JL, et al. Empathic orientation among medical students from three universities in Barranquilla, Colombia and one university in the Dominican Republic. Arch Argent Pediatr 2014; 112(1): 41-49.
Yarascavitch C, Regehr G, Hodges B, Haas DA. Changes in dental student empathy during training. J Dent Educ 2009; 73(4): 509-517.
Sadeghiye H, Aghababaei N, Hatami J, Khorami BA. Comparing Situational and Dispositional Empathy, Considering the Role of Gender Social Psychology Research. Soc Psychol Res 2011; 1(2): 1-16.
Hegazi I, Wilson I. Maintaining empathy in medical school: it is possible. Med Teach 2013; 35(2): 1002-1008.
Wen D, Ma X, Li H, Liu Z, Xian B, Liu Y. Empathy in Chinese medical students: psychometric characteristics and differences by gender and year of medical education. BMC Med Educ 2013; 13(1): 130.
Hojat M, Mangione S, Nasca TJ, Rattner S, Erdmann J, Gonnella J, et al. An empirical study of decline in empathy in medical school. Med Educ 2004; 38(9): 934-941.
Magalhaes E, Salgueira AP, Costa P, Costa MJ. Empathy in senior year and first year medical students: a crosssectional study. BMC Med Educ 2011; 11(1): 52.
Quince TA, Parker RA, Wood DF, Benson JA. Stability of empathy among undergraduate medical students: a longitudinal study at one UK medical school. BMC Med Educ 2011; 11(1): 90.
Bellini LM, Baime M, Shea JA. Variation of mood and empathy during internship. JAMA 2002; 287(23): 3143-3146.
Neumann M, Edelhauser F, Tauschel D, Fischer MR, Wirtz M, Woopen C, et al. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Acad Med 2011; 86(8): 996-1009.
Newton BW, Barber L, Clardy J, Cleveland E, O'Sullivan P. Is there hardening of the heart during medical school? Acad Med 2008; 83(3): 244-9.
- چکیده مشاهده شده: 997 بار
- PDF دانلود شده: 450 بار