بررسی جوّ اخلاقی اتاقهای عمل، بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه کارکنان و دانشجویان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 33 (1394),
12 مهر 2015
,
صفحه 65-84
https://doi.org/10.22037/mej.v9i33.10252
چکیده
مقدمه: جو اخلاقی از فاکتورهای مهم در محیط کاری بیمارستان است. با توجه به تفاوت جو اخلاقی در بخشهای مختلف بیمارستان و اهمیت جوّ اخلاقی اتاق عمل، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاههای کارکنان و دانشجویان درباره جوّ اخلاقی حاکم بر اتاقهای عمل، بیمارستانهای آموزشی تبریز از دیدگاه کارکنان و دانشجویان این رشته در سال 1393 صورت گرفته است.
روش: در مطالعه توصیفی حاضر، تمامی دانشجویان (120 نفر) و کارکنان اتاق عمل (197 نفر)، بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز وارد مطالعه شدند. علاوه بر فرم مشخصات فردی ـ اجتماعی، به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جوّ اخلاقی بیمارستانی اولسون استفاده شد.
یافتهها: اکثریت کارکنان (58/1 درصد) و دانشجویان اتاق عمل (64/9 درصد) هر دو، دیدگاه منفی نسبت به جوّ اخلاقی حاکم در اتاقهای عمل داشتند. هر دو گروه، ارتباطات همکاران در اتاق عمل را مثبتترین حیطه جوّ اخلاقی ارزیابی کردند. در حالی که منفیترین حیطه از نظر کارکنان اتاق عمل، حیطه مربوط به بیمارستان و از نظر دانشجویان اتاق عمل، حیطه مربوط به پزشکان بود
نتیجهگیری: با توجه به وجود جوّ اخلاقی منفی در اتاقهای عمل، بیمارستانهای مورد مطالعه، توجه به علل این امر و برنامهریزی به منظور بهبود جوّ اخلاقی موجود ضروری به نظر میرسد.
- جو اخلاقی؛ اتاق عمل؛ دانشجو؛ کارکنان؛ بیمارستان آموزشی
ارجاع به مقاله
مراجع
Bahcecik, N. Ozturk, H. (2003). The hospital ethical climate survey in Turkey. JONAS Healthc Law Ethics Regu. (5): 94-9.
Hwang, JI. Park, HA. (2014). Nurses’ perception of ethical climate, medical error experience and intent-to-leave. Nurs Ethics. 21 (1): 28-42.
Jolayi, S. Jalili, HR. Rafiee, F. Haggani, H. (2011 a). Investigation of the relationship between nurses' perception of moral distress and ethical climate of work setting at selected departments in hospitals of Tehran university of medical sciences 2008. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 4 (4): 56-66.
Jolayi, S. Jalili, HR. Rafiee, F. Haggani, H. Haji-Babaei, F. (2011 b). Investigation of the relationship between ethical climate of nurses'work setting with their job satisfaction at selected departments in hospitals of Tehran university of medical sciences 2008. Journal of Medical Ethics. 5 (15): 11-24.
Khazani, S. Shayestehfard, M. Saeed-al-Zakererin, M. Cheraghian, B. (2013). Nurses’ perception of actual and ideal organizational ethical climate in hospitals of Ahwaz Jondishapour university of medical sciences in 2011-2012. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 6 (2): 99-110.
Killen, AR. (2002). Morality in perioperative nurses. AORN J. 75 (3): 532-49.
King, CA. Broom, C. (2002). Ethics in perioperative practice values, integrity, and social policy. AORN J. 76 (6): 1047-53.
Lutzen, K. Blom, T. Ewalds-Kvist. B. Winch, S. (2010). Moral stress, moral climate and moral sensitivity among psychiatric professionals. Nurs Ethics. 17 (2): 213-24.
Mcdaniel, C. (1997). Development and psychometric properties of the ethics environment questionnaire. Med Care. 35 (9): 901-14.
Midgley, K. (2006). Pre-registration student nurses perception of the hospital - learning environment during clinical placements. Nurse Educ Today. 26 (4): 338-45.
Mobasher, M. Nakhaee, N. Garooci, S. (2008). Assessment of hospitals ethical climate (organizational culture) in Kerman. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 1 (1): 45-52.
Olson, LL. (1998). Hospital nurses' perceptions of the ethical climate of their work setting. J Nurs Scholarsh. 30 (4): 345-9.
Papp, I. Markkanen, M. Bonsdorff, MV. (2003). Clinical environment as a learning environment: student nurses’ perceptions concerning clinical learning experiences. Nurse Education Today. 23 (4): 262-8.
Pauly, B. Varcoe, C. Storch, J. Newton, L. (2009). Registered Nurses’ Perceptions of Moral Distress and Ethical Climate. Nurs Ethics. 16 (5): 561-73.
Rahimi, A. Ahmadi, F. (2005). The obstacles and improving strategies of clinical education from the viewpoints of clinical instructors in Tehran’s nursing schools. Iranian Journal of Medical Education. 5 (2): 73-80.
Schroeter, K. (1999). Ethical perception and resulting action in perioperative nurses. AORN J. 69 (5): 991-1002.
Seifert, PC. (2002 a). Ethics in perioperative practice- duty to foster an ethical environment. AORN J. 76 (3): 490-7.
Seifert, PC. (2002b). Ethics in perioperative practice - duty to self. AORN J. 76 (2): 306-13.
- چکیده مشاهده شده: 1866 بار