نگرش کارشناسان پرستاری و مامایی شاغل در بیمارستانهای شهر نیشابور درباره معنویت و مراقبت معنوی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 33 (1394),
12 October 2015
,
صفحه 45-63
https://doi.org/10.22037/mej.v9i33.10251
چکیده
مقدمه: انسان موجوی چندبعدی است که بعد معنوی در مرکز این ابعاد قرار دارد. در حقیقت معنویت یک مفهوم شناختهشده در مراقبت کلنگر است، لذا پژوهش حاضر با هدف «تعیین نگرش کارشناسان پرستاری و مامایی بیمارستانهای شهر نیشابور درباره معنویت و مراقبت معنوی در سال 1393» انجام شده است.
روش: در اين پژوهش توصيفي، تعداد 30 نفر کارشناس مامایی به صورت سرشماری و 200 نفر پرستار از بیمارستانهای شهر نیشابور در سال 1393 به صورت نمونهگیری تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوري اطلاعات، مقیاس سنجش معنویت و مراقبت معنوی متشکل از دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و سؤالات معنویت و مراقبت معنوی بود. اطلاعات جمعآوریشده با نرمافزار آماری SPSS 19 آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تست، واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری مطالعه (P<0/05) در نظر گرفته شد.
يافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش پرستاران به معنویت و مراقبت معنوی 0/47±3/55 و کارشناسان مامایی 0/72±3/55 به دست آمد. همچنین آزمون آماری تی تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات پرستاران و ماماها نشان نداد (P>0/05). بین نگرش کارشناسان و اطلاعات دموگرافیک آنان رابطه معناداری مشاهده نشد (P>0/05).
نتيجهگيري: با توجه به نگرش مثبت و متوسط کارشناسان پرستاری و مامایی شرکتکننده به معنویت و مراقبت معنوی، لازم است مدیران و برنامهریزان گنجانیدن مراقبت معنوی را در برنامه آموزشی و مراقبتی در نظر بگیرند.
- نگرش؛ معنویت؛ مراقبت معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbasi, M. Farahani-Nia, M. Mehrdad, N. (2014). Nursing students’ spiritual well-being, spirituality and spiritual care. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 19 (3): 242.
Andrews, MM. Boyle, JS. (2008). Transcultural concepts in nursing care: Lippincott Williams & Wilkins. 53.
Baldacchino, DR. (2008). Teaching on the spiritual dimension in care to undergraduate nursing students: The content and teaching methods. Nurse Education Today. 28 (5): 550-62.
Cavendish, R. Konecny, L. Mitzeliotis, C. Russo, D. (2003). Spiritual care activities of nurses using nursing interventions classification (NIC) labels. International Journal of Nursing Knowledge. 14 (4): 113.
Chandramohan, S. (2014). Spirituality and spiritual care amongst professional nurses at public hospitals in KwaZulu-Natal. Thesis of PhD. Durban University of Technology. 91-9.
Chung, LYF. Wong, FKY. Chan, MF. (2007). Relationship of nurses’ spirituality to their understanding and practice of spiritual care. Journal of Advanced Nursing. 58 (2): 158-70.
Hubbell, SL. Woodard, EK. Barksdale Brown, DJ. Parker, JS. (2006). Spiritual care practices of nurse practitioners in federally designated nonmetropolitan areas of North Carolina. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 18 (8): 379-85.
Jafari, M. Sabzevari, S. Borhani, F. (2012). View nurses and nurse student of kerman university of Medical Sciences to spiritual care. Quarterly Journal of Medical Figh. 6 (20): 155-71.
KhoramiMarekani, A. Yaghmaie, F. Izadi, A. (2010). Instruction of spirituality and spiritual care in nursing: A challenge in curriculum development. Journal of Shahid Beheshti School of Nursing & Midwifery. 20 (68): 41-9.
Lavasani, M. Keyvanzade, M. Arjmand, N. (2008). Spirituality, job stress, organizational commitment, and job satisfaction among nurses in Tehran. J Contemporary Psychology. 3 (2): 61-73.
Mahmoodishan, G. Alhani, F. Ahmadi, F. Kazemnejad, A. (2010). Iranian nurses’ perception of spirituality and spiritual care: A qualitative content analysis study. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 3: 6.
Mauk, KL. Schmidt, NA. (2004). Spiritual care in nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins. 32-8.
Mazaheri, M. Falahi, KM. Sadat, MS. Rahgozar, M. (2009). Nursing attitude to spirituality and spiritual care. 8 (1): 7-31.
McSherry, W. (2000). Making sense of spirituality in nursing practice: An interactive approach: WB Saunders Company. 64-6.
McSherry, W. Draper, P. Kendrick, D. (2002). The construct validity of a rating scale designed to assess spirituality and spiritual care. International Journal of Nursing Studies. 39 (7): 723-34.
Mitchell, M. Hall, J. (2007). Teaching spirituality to student midwives: a creative approach. Nurse Education in Practice. 7 (6): 416-24.
Narayanasamy, A. Owens, J. (2001). A critical incident study of nurses’ responses to the spiritual needs of their patients. Journal of Advanced Nursing. 33 (4): 446-55.
O'Shea, ER. Wallace, M. Griffin, MQ. Fitzpatrick, JJ. (2011). The effect of an educational session on pediatric nurses' perspectives toward providing spiritual care. Journal of Pediatric Nursing. 26 (1): 34-43.
Rahimi, N. Nouhi, E. Nakhaee, N. (2013). Spiritual Well-being and Attitude toward Spirituality and Spiritual Care in Nursing and Midwifery Students. Iran Journal of Nursing. 26 (85): 55-65.
Shahrabadi, R. Masroor, D. Hadjizadeh, S. Hosseini, F. (2012). Comparison of the attitudes of the last-year nursing and medical students about spiritual care. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 1 (1): 30-4.
Shores, CI. (2010). Spiritual perspectives of nursing students. Nursing Education Perspectives. 31 (1): 8-11.
Tarko, MA. (2002). A Grounded theory study of the experience of spirituality. Thesis of PhD. University of British Columbia. 124-8.
Vance, DL. (2001). Nurses' attitudes towards spirituality and patient care. Medsurg Nursing. 10 (5): 264-7.
Wong, K. Lee, L. Lee, J. (2008). Hong Kong enrolled nurses' perceptions of spirituality and spiritual care. International Nursing Review. 55 (3): 333-40.
Yang, KP. (2006). The spiritual intelligence of nurses in Taiwan. Journal of Nursing Research. 14 (1): 24-35.
- چکیده مشاهده شده: 730 بار