طراحی و اعتباریابی آزمون حلمسئله اجتماعی براساس داستانهای کلیله و دمنه
سلامت اجتماعی,
دوره 10 شماره 5,
1 November 2023
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/ch.v10i5.31735
چکیده
زمینه و هدف: توانایی حلمسئله اجتماعی یکی از مهارتها و توانمندی های وابسته به فرهنگ در جهان کنونی است که همکاری گروهی و حضور در بافت جمعی در آن بسیار مورد تاکید قرار میگیرد. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی ابزاری برای سنجش حلمسئله اجتماعی بر اساس داستانهای کلیله و دمنه انجام گرفت.
روش و مواد: روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی مبتنی بر ادغام روش تحلیل مضمون در مرحله اول (کیفی) و مدل تدوین ابزار در مرحله دوم بود. در بخش کیفی کتاب کلیله و دمنه مورد بررسی قرار گرفت. بخش کمی، با مشارکت 336 نفر از دانش آموزان نوجوان در بازه سنی 12 تا 20 سال و نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 43 سوال جمع اوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله اول بر اساس کدگذاری سه مرحله ای در نرم افزار MAXQUDA و در مرحله دوم بر اساس روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در نرم افزار SPSS-19 و LISREL-8.8 انجام شد. پایایی کدگذاری به روش کاپا برابر با 95/0 محاسبه شد. روایی محتوایی مقیاس با استفاده از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که پرسشنامه سنجش مهارت حلمسئله اجتماعی براساس داستانهای کلیله و دمنه مشتمل بر مؤلفه های هیجانات و مدیریت آن، تفکر و تصمیمگیری، ارتباط بین فردی، مشورت کردن، شیوه برخورد با مسائل و نگرش به حلمسئله بود. روایی ملاکی این پرسشنامه بر اساس ضریب همبستگی پیرسون برابر با 63/0 با پرسشنامه حل مسئله اجتماعی D’Zurilla در سطح 001/0 تأیید گردید. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس کلی و شش بعد شناساییشده به ترتیب برابر با 92/0، 75/0، 72/0، 87/0، 72/0، 90/0 و 83/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد مقیاس سنجش مهارت حلمسئله اجتماعی بر اساس داستان های کلیله و دمنه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
- حلمسئله اجتماعی
- مولفههای ایرانی
- پایایی
- روایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Sharif A, Shehzadi A. Effects of perceived intrapersonal problem-solving and social competence on emotional regulation in adolescents. Journal of Shifa Tameer-e-Millat University. 2023;5(2):104–13.
Azizah U, Nasrudin H. Problem Solving Thinking Skills: Effectiveness of Problem-Solving Model in Teaching Chemistry College Students. jppipa, pendidikan ipa, fisika, biologi, kimia. 2022 Jul. 31;8(3):1462-9.
Hujjatusnaini N, Corebima AD, Prawiro SR, Gofur A. The Effect of Blended Project-based Learning Integrated with 21st-Century Skills on Pre-Service Biology Teachers’ Higher-order Thinking Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2022;11(1):104–18.
Rahman M. 21st Century Skill “Problem Solving”: Defining the Concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research. 2019;2(1):64–74.
Talebzadehnobarian, M., Ghaderi, H., Jodi Isfahanhq, A. Investigating the amount of curriculum implemented paid to reflective thinking from the perspective of teacher of the Department of Experimental Sciences and Humanities in the city of Karaj. The Journal of New Thoughts on Education, 2019; 15(3): 185-198.
Moammer hour, J., Dehghani, M., Hejazi, E., Salehi, K. Identify the characteristics of independent thinking and provide evidence of the status of independent thinking in junior high school. Thinking and Children, 2022; 13(1): 291-321.
She HC, Cheng SC, Huang LY. The Impact of Problem-Solving Instruction on Middle School Students’ Physical Science Learning: Interplays of Knowledge, Reasoning, and Problem Solving. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2018;14(3).
ÖZEREN E. Predicting Secondary School Students’ 21st-Century Skills Through Their Digital Literacy and Problem-Solving Skills. International Education Studies. 2023;16(2):61.
Widiasih, Permanasari A, Riandi, Damayanti T. The profile of problem-solving ability of students of distance education in science learning. Journal of Physics: Conference Series. 2018; 1013:012081.
Aein F. Midwifery students’ experiences of problem solving based interprofessional learning: A qualitative study. Women and Birth. 2018;31(6):e374–9.
Arsad, M., Kasefi, S. The Effect of Brain-Centered Empowerment on the Executive Functions of Students with Mathematical Learning Disabilities. Community Health Journal, 2021; 15(2): 12-20.
Haghighi Kermanshahi, M., Kakabaraee, K. The effectiveness of interpersonal problem-solving education on the social problem of young women prisoners. Journal of Psychological Science. 2021;20(105):1617–30.
Noreen S, Dritschel B. In the here and now: Future thinking and social problem-solving in depression. Manelis A, editor. PLOS ONE. 2022;17(6):e0270661.
D’Zurilla TJ, Maydeu-Olivares A, Gallardo-Pujol D. Predicting social problem-solving using personality traits. Personality and Individual Differences. 2011;50(2):142–7.
Omidpoor, A., Kabini Moghadam, S., Miyandehi, H. Evaluation of the effectiveness of problem solving training on creativity and cognitive flexibility in teachers of work and technology. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 2021; 11(2): 101-120.
Fazli NA. What is the problem? Cultural problemology with the approach of cultural studies. Tehran: Islamic Council Research Center; 2014. [Text in Persian]
Fesanghari, A., Shaeiri, H. R., Gashmardi, M. R., Letafati, R. Studying the Effects of Employing a Network Thinking Approach on Learning Culture of French Language Learners in Light of Hofstede’s Cultural Dimensions Theory. Language and Translation Studies (LTS), 2021; 54(3): 27-57.
Mahzoonzadeh Boushehri, F. The Mediating Self-Efficacy Role in the Relationship between Students' Problem-Solving Skill and Cultural Intelligence. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2016; 7(27): 193-208.
Aligoli Firouzjai, J., Ahmadi, M., Mirderikvandi, R. Constructing and validation of initial problem-solving skill inventory based on Islamic resources. The Interdisciplinary Quarterly of Applied Research on IslamicHumanities, 2017; 1 (1) :25-52
D’Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A. Social Problem Solving: Theory and Assessment. Social problem solving: Theory, research, and training. 2004;11–27.
Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 5ed. New York: The Guilford Press; 2023.
Sternberg RJ. Beyond IQ: a triarch. theory of human intelligence. Cambridge: Cambridge Univ. Pr; 1985.
Dobson KS. Handbook of cognitive-behavioral therapies. New York: Guilford Press; 2019.
Heppner P. The Problem-Solving Inventory. Palo Alto.CA: Consulting Psychologies Press; 1988.
Duran M, Dökme İ. The Effect of The Inquiry-Based Learning Approach On Student’s Critical Thinking Skills. EURASIA J Math Sci Tech Ed. 2016;12(12):2887-908.
Maksum A, Widiana IW, Marini A. Path Analysis of Self-Regulation, Social Skills, Critical Thinking and Problem-Solving Ability on Social Studies Learning Outcomes. International Journal of Instruction. 2021;14(3):613–28.
Hamedi, O., Moradi, S., Sasanian Asl, Z., Torabi, M.A., Arman, H. R. Mediating role of Nedherman Intellectual Preferences in the Impact of Colb Learning Styles on Learning Self-regulation in Students. New Educational Approaches. 2020; 15(1): 103-114.
OZKAN HK, AKSOY AB. An Investigation of Maternal Emotion Socialization Behaviors, Children’s Self‐ Perceptions, and Social Problem‐Solving Skills. Eurasian Journal of Educational Research. 2017;17(67):125–39.
Hart SJ, Green SR, Casp M, Belger A. Emotional priming effects during Stroop task performance. NeuroImage. 2010;49(3):2662–70.
Fusaro M, Smith MC. Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly. 2018; 42:119–27.
Mokhberi, A., Dortaj, F., Dorekordi, A. Questionnaire, psychometrics, and standardization of indicators of social problem solving ability. Quarterly of Educational Measurement, 2011; 1(4): 1-21.
- چکیده مشاهده شده: 14 بار
- pdf دانلود شده: 2 بار