اثربخشی بسته توانمندسازی روانشناختی مادران بر مهارت اجتماعی کودک و همدلی مادر: یک مطالعه راهنما
سلامت اجتماعی,
دوره 10 شماره 4,
21 October 2023
,
صفحه 19-29
https://doi.org/10.22037/ch.v10i4.31723
چکیده
زمینه و هدف: دوران کودکی یکی از اساسیترین دورههای زندگی است. در این میان دوره پیش از دبستان سال هاي کلیدي براي رشد ذهنی و جسمی کودکان محسوب می شود و آموزش والدین بهویژه مادران کودکان زیر شش سال به علت تغییر و تحولات مطلوبی که در کودکان ایجاد می کند، اخیراً توجه برنامه ریزان در حوزه کودک را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی روانشناختی مادران بر مهارت اجتماعی کودک و همدلی مادر اجرا شد.
روش و مواد: این مطالعه نیمهآزمایشی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه با مشارکت 30 نفر از مادران دارای کودک 4 تا 6 سال شهر اصفهان در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای بسته توانمندسازی روان شناختی مادر را دریافت کرد و گروه گواه در طول پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. شرکتکنندگان هر دو گروه پرسشنامه های مهارت اجتماعی کودک Matsone و همدلی مادر Davis را در سه مرحله تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرمافزار SPSS-23 تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمره مهارت اجتماعی کودک گروه مداخله در پیش آزمون از (4/22) 8/190 به (9/12) 0/210 در پس آزمون و (3/14) 1/204 در مرحله پیگیری افزایش یافت (001/0>P). همچنین میانگین (انحراف معیار) همدلی مادر در پیش آزمون از (5/8) 9/46 به (9/7) 0/54 در پس آزمون و (2/7) 7/55 در پیگیری افزایش یافت (001/0>P). اما در گروه گواه تغییر معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد آموزش بسته توانمندسازی روان شناختی به مادران دارای کودک 4 تا 6 سال موجب افزایش مهارت اجتماعی کودک و همدلی مادر شد.
- توانمندسازی روانشناختی، مهارت اجتماعی، همدلی مادر
ارجاع به مقاله
مراجع
Sari LE. The challenges of parental involvement in early childhood inclusion. J Pendidikan Inklusi. 2020; 3 (2): 92-101
Mosavi HS, Khodabakshi-Koolaee A. Effectiveness of client-cntered play theray on fear and anxiety in preschool children. Community heath. 2016; 3(4): 261-9. [Full Text in Persian]
Bakala E, Gerosa A, Hourcade JP, Tejera G. Preschool children, robots, and computational thinking: A systematic review. Int. J. Child-Comput. Interact. 2021 Sep 1;29:100337.
Turner T, El Tobgy N, Russell K, Day C, Cheung K, Proven S, Ricci MF. Language abilities in preschool children with critical CHD: a systematic review. Cardiology in the Young. 2022 May 1:1-1.
Simonsen B, Myers D, Everett S, Sugai G, Spencer R, LaBrick, C. Explicity teaching social skills school wide: using a matrix to guide instruction. Interv Sch Clin. 2012; 47(5): 259-266. Doi:
Zokaeifar A, mousazadeh T. The Role of Parental Parenting Styles in Predicting Social Development of Preschool Children 5 and 6. Social Psychology Research, 2020; 10(37): 87-100. [Full Text in Persian]
Movallai G, Jalil-Abkenar SS, A’shouri M. The efficacy of group play therapy on the social skills of pre-school hearing-impaired children. Archives of Rehabilitation. 2015; 16(1): 76-85. [Full Text in Persian]
Lohrasbi S, Sajjadian I, Golparvar M. Structural relationships between general health, resilience, emotional intelligence, marital conflict, parenting burnout, attachment and parent child interaction with psychological empowerment among mothers with children aged 4-6 year-old. Salamat Ijtimai(Community Health). 2023; 10(1): 37-51. [Full Text in Persian]
Ornaghi V, Pepe A, Agliati A, Grazzani I. The contribution of emotion knowledge, language ability, and maternal emotion socialization style to explaining toddler’s emotion regulation. Soc. 2019; Dev. 28, 581-598.
Stern JA, Costello MA, Kansky J, Fowler C, Loeb EL, Allen, JP. Here for You: Attachment and the growth of empathic support for friends in adolescence. Child development. 2021; 92(6): 1326-1341. Lin HC, McFatter R. Empathy and distress: two distinct but related emotions in response to infant crying. Infane Behav. 2012; Dev. 35, 887–897.
Fathi G, Akbari M, Moradi O, Abdollahi F. The Effectiveness of Educational Differentiation, Mothers Empathy and Child-Parent Relationship on Separation Anxiety Disorder. Razi J Med Sci. 2022; 29(4): 189-196. [Full Text in Persian]
Nazami L, Azemodh M. Social adjustment prediction based on parenting schemas and parent-child attachment styles in teenage girl students in Tabriz city. Women and Family Studies. 2019; 12(43): 145-165. [Full Text in Persian]
Arjmandnia AA, Vadoudi S, Fekri M. Designing a cognitive- behavioural empiverment program for mothers of children with autism spectrum disorder and its effectiveness on impovering the interaction with the child. Journal of Empowering Exceptional Children. 2021; 12(4): 99-110. [Full Text in Persian]
Richaud de Minzi MC. Children's perception of parental empathy as a precursor of children's empathy in middle and late childhood. J Psychol. 2013 Nov 1;147(6):563-76.
Danesh E, Nikomanesh N, Saliminia N, Sabeghi L, Shamshiri M. Relationship between mothers’ personality traits with perfectionism in their adolescent daughters Journal of Applied Psychology. 2015; 8(4): 63-75. [Full Text in Persian]
Malik M, Sarwar S, Orr S. Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. International Journal of Project Management. 2021 Jan 1;39(1):10-20.
Meng L, Jin Y, Guo J. Mediating and/or moderating roles of psychological empowerment. Appl Nurs Res. 2016 May 1;30:104-10.
Qorbanpoor Lafmejani A, Fayyaz B, Rezaei S, Ramzani S. Structural model of the effects of psychological hardiness and self-esteem on students' psychological empowerment: Mediating role of academic self-concept. J Child Ment Health. 2019;6(2):168-179. [Full Text in Persian]
Badipoor M, Salimi Bajestani H, Kalantarkousheh SM. The mothers’ Psychology Empoverment Efectiveness on Mother- Child Conflict decreasing in Health Room of Tehran city. Clinical Psychology Studies. 2016; 6(23): 95-111. .
Fallahi F, Hamati Alamdarloo G. Effectiveness of Psychological Empoverment on General Health of Mothers of Children With Disability Under the Community-Based Rehabilitation Program. Jrehab. 2019; 19 (4):326-339. [Full Text in Persian] .
Naghavi J, Eynypour J, Akbari B. Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Resilience and Meaning in Life among Mothers of Children with Epilepsy: A Pilot Study: The effectiveness of cognitive behavioral therapy on resilience and meaning in life. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health). 2023; 10(2), 1–12. https://doi.org/10.22037/ch.v10i2.31706 [Full Text in Persian]
Banici P, Shams sfandiyari H, Amami pour S. The Effect of Philosophy Education on Social Skills in secondary school students. Social Research. 2018; 10(40): 22-43. [Full Text in Persian]
Majlisi Azar M, Ghaffari K, Nateghi F. The effectiveness of parenting skills model based on conversational skills in increasing empathy and understanding the parent-child relationship (reducing intergenerational gap) in high school students in public schools in district (1) of Urmia city. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2021; 63(6), 2211-2223. [Full Text in Persian]
Mehrabian B, Dokaneifard F, Fathi Andabil A. Offering Psychological Empowerment Package for Parents and Evaluating its Effectiveness on Psychological Distress in Students with Ineffective Parent-Child Interaction. Journal of Applied Psychological Research. 2022; 13(2), 229-247. [Full Text in Persian]
Mirsaleh YR, Koohestani F, Erfan N. The Mediating Role of Social Perception in the Relationship between Mother-Child Interaction and Social Skills, as Perceived by Mothers of Preschool-Age Children. Journal of Applied Psychological Research. 2022; 13(4), 173-186. [Full Text in Persian]
- چکیده مشاهده شده: 18 بار
- pdf دانلود شده: 21 بار