اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی، و هیجانات مثبت ادراک شده در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در دوره همه گیری کووید 19
سلامت اجتماعی,
دوره 9 شماره 6,
13 اسفند 2023
,
صفحه 18-29
https://doi.org/10.22037/ch.v9i6.31662
چکیده
زمینه و هدف: توجه به متغیرهای روانشناسی مثبت نگر در دوره همه گیری بیماری کووید 19 می تواند حائز اهمیت باشد، ازبین این متغیرها می توان به بهزیستی روانشناختی و هیجانات مثبت ادراک شده اشاره نمود که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. یکی از شیوه های آموزشی که که باعث افزایش بهزیستی و درک هیجانی مثبت می گردد، آموزش ذهن آگاهی است. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی، و هیجانات مثبت ادراک شده در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در دوره همه گیری کووید 19 انجام شد.
روش و مواد: : پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه با مشارکت 60 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در دوره همه گیری کووید 19 و سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی، مقیاس بهزیستی روانشناختی و هیجانات مثبت ادراک شده استفاده شد. گروه آزمایش، مداخله آموزش ذهن آگاهی بر اساس پروتکل هشت جلسه 45 دقیقه ای Bowen and Marlatt دریافت کرد اما برای گروه گواه مداخلهای ارائه نشد. داده های جمع آوری شده در نرم افزار آماری SPSS- 22 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان در مطالعه در گروه آزمایش (5/5) 7/33 و گروه گواه (8/7) 6/35 سال بود. میانگین (انحراف معیار) بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش از (7/6) 7/68 قبل از مداخله به (7/9) 9/74 بعد از مداخله (001/0>P)، کیفیت زندگی از (7/12) 8/82 قبل از مداخله به (7/8) 3/94 بعد از مداخله (001/0>P) و هیجانات مثبت ادراک شده از (1/12) 9/82 قبل از مداخله به (7/8) 3/94 بعد از مداخله افزایش یافت (001/0>P). در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) این متغیرها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت. آموزش ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان به میزان 245/0 (013/0=P، 245/0=η2)، کیفیت زندگی به میزان 175/0 (038/0=P، 175/0=(η2 و هیجانات مثبت ادراک شده به میزان 111/0 تأثیر داشت (011/0=P، 111/0=η2). در مجموع آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی و هیجانات مثبت ادراک شده در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در دوره همه گیری کووید 19 به میزان 65/0 تأثیر داشت (001/0>P، 651/0=η2).
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد آموزش ذهن آگاهی موجب بهبود کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی، و هیجانات-مثبت ادراک شده در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در دوره همه گیری کووید 19 شد.
- ذهن آگاهی، بهبود بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی، هیجانات مثبت ادراک شده، کووید 19
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Villani, L., Pastorino, R., Molinari, E. et al. Impact of the COVID-19 pandemic on psychological well-being of students in an Italian university: a web-based cross-sectional survey. Global Health. 2021; 17, 39. https://doi.org/10.1186/s12992-021-00680-w
3. Garcia D, Archer T, Moradi S, Andersson-Arntén AC. Exercise frequency, high activation positive affect, and psychological wellbeing: Beyond age, gender, and occupation. Psychology. 2012;3(4):328-36.
4. Pietrabissa Giada, Simpson Susan G. Psychological Consequences of Social Isolation During COVID-19 Outbreak. Frontiers in Psychology. 2020; 11. DOI=10.3389/fpsyg.2020.02201
5. Honarmand Zadeh, R., Sajjadian, I. Effectiveness of Positive Group Intervention on Psychological Wellbeing, Resiliency and Happiness of Foster Care Adolescent Girls. Positive Psychology Research, 2016; 2(2): 35-50. [Full Text in Persian].
6. Plakhotnik MS, Volkova NV, Jiang C, Yahiaoui D, Pheiffer G, McKay K, Newman S, Reißig-Thust S. The Perceived Impact of COVID-19 on Student Well-Being and the Mediating Role of the University Support: Evidence From France, Germany, Russia, and the UK. Front Psychol. 2021 Jul 12;12:642689.
7. Amati, V., Meggiolaro, S., Rivellini, G. et al. Social relations and life satisfaction: the role of friends. Genus 74, 7 (2018). https://doi.org/10.1186/s41118-018-0032-z
8. Schnettler B, Miranda-Zapata E, Grunert KG, Lobos G, Denegri M, Hueche C and Poblete H Life Satisfaction of University Students in Relation to Family and Food in a Developing Country. Front. Psychol. 2017 8:1522. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01522
9. Lee, M. Nursing Students’ Grit, Socio-Cognitive Mindfulness, and Achievement Emotions: Mediating Effects of Socio-Cognitive Mindfulness. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 3032. https:// doi.org/10.3390/ijerph19053032
10. Alexander R, Aragón O.R, Bookwala J, Cherbuin N, Gatt J.M, Kahrilas IJ, Kästner N, Lawrence A, Lowe L, Morrison R, Mueller S, Nusslock R, Papadelis C, Polnaszek K, S. Richter H, Silton R, Styliadis Ch.The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2021; 121:220-249.
11. Bossi, F., Zaninotto, F., D’Arcangelo, S. et al. Mindfulness-based online intervention increases well-being and decreases stress after Covid-19 lockdown. Sci Rep . 2022; 12, 6483. https://doi.org/10.1038/s41598-022-10361-2
12. Janssen, M., Heerkens, Y., Kuijer, W., van der Heijden, B. & Engels, J. Effects of mindfulness-based stress reduction on employees’ mental health: A systematic review. PLoS One 13, 2018; e0191332.
13. Bowen S, Chawala N & Marlatt GA. Mindfulness-Based Relapse Pervention for Addictive Behaviors. The Guilford Press New York London 2011.
14. Cocks K, King MT, Velikova G, de Castro Jr G, St-James MM, Fayers PM, Brown JM. Evidence-based guidelines for interpreting change scores for the European Organisation for the Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire Core 30. European journal of cancer. 2012;48(11):1713-21.
15. Maasoumi R, Lamyian M, Montazeri A, Azin SA, Aguilar-Vafaie ME, Hajizadeh E. The sexual quality of life-female (SQOL-F) questionnaire: translation and psychometric properties of the Iranian version. Reproductive health. 203;10(1):1-6. [Full Text in Persian].
16. Haghpanah S, Nasirabadi S, Ghaffarpasand F, Karami R, Mahmoodi M, Parand S, Karimi M. Quality of life among Iranian patients with beta-thalassemia major using the SF-36 questionnaire. Sao Paulo Medical Journal. 2013; 131(3):166-72. [Full Text in Persian].
17. Sebastián Sánchez B, Gil Roales-Nieto J, Ferreira NB, Gil Luciano B, Sebastián Domingo JJ. New psychological therapies for irritable bowel syndrome: Mindfulness, acceptance and commitment therapy (ACT). Revista Espanola de Enfermedades Digestivas.2017; 2(3):648–57.
18. Watson‚ D.‚ Clark‚ L. A.‚ & Tellegen‚ A. Development and validation of brief measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology‚1988; 54‚ 1063-1070.
19. Zakiee A, Rostami S, Kamasi S. Relationship of Neuroticism, Extraversion, and Positive and Negative Affect with Mental Disorders. J Mazandaran Univ Med Sci. 2014; 23 (109) :224-233. [Full Text in Persian].
20. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. Survey the validity and reliability of the persian version of short form of freiburg mindfulness inventory. Journal of Rafsanjan University of Medical Science. 2015;14(2): 137- 50. [Full Text in Persian].
21. Asghari R, Ghasemi Jobaneh R, Hossieni Sedigh M, Jameei M. Effectiveness of Mindfulness Training on Emotion Regulation and Quality of Life of Addict’s Wife. Counseling Culture and Psycotherapy, 2016; 7(26): 115-132. [Full Text in Persian]..
22. Sanger, K. L., Dorjee, D. Mindfulness training for adolescents: A neurodeve opmental perspective on investigating modifications in attention and emotion regulation using event-related brain potentials. Cognitive Affective & Bahavioral Neuroscience, 2015;15(3), 696-711.
23. Crescentini C, Matiz A, Cimenti M, Pascoli E, Eleopra R , Fabbro F. Effect of Mindfulness Meditation on Personality and Psychological Well-being in Patients with Multiple Sclerosis. . International Journal of MS Care:2018; 20( 3 ): 101-108.
24. Chang J. H , Huang, C. L , Lin Y. C. Mindfulness, Basic Psychological Needs Fulfillment, and Well-Being. Journal of Happiness Studies, 2015;16(5), 1149–1162 .
25. Garland E, Farb N, Goldin Ph, Fredrickson B. Mindfulness Broadens Awareness and Builds Eudaimonic Meaning: A Process Model of Mindful Positive Emotion Regulation. Psychol Inq. 2015; 26(4): 293–314. doi:10.1080/1047840X.2015.1064294.
26. Janssen M , Heerkens Y , Kuijer W , Heijden B, Van Der, Engels J. Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on employees ’ mental health : A systematic review. 2018 ;13(1).
27. Josefsson, T., Larsman, P., Broberg, A. G., & Lundh, L. G. Selfreported mindfulness mediates the relation between meditation experience and psychological well-being. Mindfulness, 2011; 2(1), 49-58.
28. MacDonald, H. Z., & Baxter, E. E. Mediators of the relationship between dispositional mindfulness and psychological well-being in female college students. Mindfulness, 2017;8(2), 398-407.
29. Soysa, C. K., & Wilcomb, C. J. Mindfulness, self-compassion, selfefficacy, and gender as predictors of depression, anxiety, stress, and wellbeing. Mindfulness,2015; 6(2), 217-226.
30. Sehati Yazdi A, Talebian Sharif J. The relationship between Internet addiction and mental disorders (anxiety, stress and depression) and psychological well-being. J Mod Ideas Psychol. 2019;2(6):1-9.
31. Madani Y, Hojati S. The effect of mindfulness-based cognitive therapy on marital satisfaction and quality of life in couples. Journal of Applied Psychological Research, 2015; 6(2): 39-60. [Full Text in Persian].
32. Gordon, H. Guyatt, D. Feeny, H. and Donald, L. Patrick. “Measuring Health-Related Quality of Life”, The Academy of Management Review, 2017;9(3): 389-98.
33. Sher L. COVID-19, anxiety, sleep disturbances and suicide. Sleep medicine. 2020;70:124.
34. Innes, K. E., Selfe, T. K., Khalsa, D. S., & Kandati, S. Effects of meditation versus music listening on perceived stress, mood, sleep, and quality of life in adults with early memory loss: A pilot randomized controlled trial. Journal of Alzheimer’s Disease, 2016; 52(4), 1277–1298.
35. Mortazavi F, Mortazavi S, Khosrorad R. Psychometric Properties of the Procrastination Assessment Scale-Student (PASS) in a Student Sample of Sabzevar University of Medical Sciences. Iran Red Crescent Med J. 2015; 17(9): e28328. [Full Text in Persian].
36. Aminzadeh, M., Bagheri, F. Structural Equation Modeling of Relationship between Mindfulness and Impulsive Purchasing Behavior: The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies. Quarterly Social Psychology Research, 2021; 11(42): 111-128. doi: 10.22034/spr.2021.250985.1565. [Full Text in Persian].
37. Ghadiri, Z., Kakavand, A., Jalali, M., Shirmohamadi, F. The Relationship between Mindfulness and Positive Thinking: Mediating Roles of Emotional Cognitive Regulation and Self-Compassion. Journal of Psychological Studies, 2022; 17(4): 183-204. [Full Text in Persian].
- چکیده مشاهده شده: 141 بار
- pdf دانلود شده: 99 بار