اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی بر سازش یافتگی در نوجوانان دختر: یک مطالعه راهنما
سلامت اجتماعی,
دوره 9 شماره 5,
25 October 2022
,
صفحه 31-40
https://doi.org/10.22037/ch.v9i5.31566
چکیده
زمینه و هدف: یکی از مسایل بسیار مهم در دوره نوجوانی توجه به سازش یافتگی میباشد که میتواند تأثیر قابل توجهی در زندگی فردی و اجتماعی بگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی بر سازشیافتگی در نوجوانان دختر انجام شد.
روش و مواد: پژوهش حاضر نيمه تجربی با استفاده طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه نوجوانان دختر پایه دهم تا دوازدهم مقطع متوسطه دوم بخش مرکزی شهرستان خوی در سال تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 30 نفر از این افراد که در پرسشنامه سازش یافتگیSinha and Singh نمره بالاتری از نقطه برش را کسب کرده بودند به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش، هر گروه 15 نفر قرار گرفتند. هر گروه آزمایش 12جلسه دو ساعته در برنامه آموزشی آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی به صورت مجازی شرکت کردند. برای گروه شاهد برنامه آموزشی خاصی در نظر گرفته نشد. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون تحليل کوواریانس در نرم افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحليل قرار گرفتند.
یافته ها: در گروه آزمایش میانگین (انحراف معیار) ناسازگاری عاطفی از (4/1) 1/13 در پیش آزمون به (6/1) 8/8 در پس آزمون، ناسازگاری اجتماعی از (9/1) 6/13 در پیش آزمون به (6/1) 4/8 در پس آزمون و ناسازگاری تحصیلی از (4/1) 9/12 در پیش آزمون به (0/1) 6/8 در پس آزمون کاهش یافت (001/0P>). همچنین در گروه آزمایش میانگین (انحراف معیار) نمره کل ناسازگاری از (4/3) 6/39 در پیش آزمون به (7/2) 9/25 در پس آزمون کاهش یافت (001/0P>). در گروه شاهد میانگین (انحراف معیار) نمره کل ناسازگاری و مؤلفه های آن در پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی منجر به بهبود سازشیافتگی در نوجوانان دختر گردید.
- واژه های کلیدی: مهارت¬های ارتباطی- هیجانی، سازش یافتگی، نوجوانی
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Faraeen M, Vaez Mousavi MK, Kashi A. Comparing Adolescents' Levels of Motivation and Sports Participation Concerning Gender and Place of Residence. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2021;11(0):3-.
3. Barghandan S, Akbari B, Khalatbari J, Varasteh A. Effect of Compassion Therapy on Adjustment and Happiness of Students with High-Risk Behaviors. 2018.
4. Al-Mseidin KI, Omar-Fauzee MS, Kaur A. The relationship between social and academic adjustment among secondary female students in Jordan. European Journal of Education Studies. 2017.
5. Yeganeh Shamami L. The effectiveness of group communication skill training on the adjustment and empathy of students. International Journal of Behavioral Sciences. 2015;9(2):129-38.
6. Hargie O. Skilled interpersonal communication: Research, theory and practice: Routledge; 2021.
7. Erdem İ. The Correlation between Speech Self-Efficacy and Communication Skills of Pre-Service Turkish Teachers. International Journal of Progressive Education. 2018;14(5):119-29.
8. Herrenkohl TI, McMorris BJ, Catalano RF, Abbott RD, Hemphill SA, Toumbourou JW. Risk factors for violence and relational aggression in adolescence. Journal of interpersonal violence. 2007;22(4):386-405.
9. Zettergren P. School adjustment in adolescence for previously rejected, average and popular children. British Journal of Educational Psychology. 2003;73(2):207-21.
10. Givehchi E, Navabinejad S, Farzad V. Comparing the Efficacy of the Cognitive-Behavioral Therapy with Non-Violent Communication Program on the Children's Externalizing Symptoms. SSU_Journals. 2017;25(5):333-46.
11. Yang C-C, Tsai I-C, Kim B, Cho M-H, Laffey JM. Exploring the relationships between students' academic motivation and social ability in online learning environments. The Internet and Higher Education. 2006;9(4):277-86.
12. Hedman E, Mörtberg E, Hesser H, Clark DM, Lekander M, Andersson E, et al. Mediators in psychological treatment of social anxiety disorder: Individual cognitive therapy compared to cognitive behavioral group therapy. Behaviour research and therapy. 2013;51(10):696-705.
13. Nicholson JA. Computer-mediated learning: An empirical examination of the influence of technology, task, and individual characteristics: Washington State University; 2006.
14. Hughes JN, Dyer N, Luo W, Kwok O-M. Effects of peer academic reputation on achievement in academically at-risk elementary students. Journal of applied developmental psychology. 2009;30(2):182-94.
15. . Women and Family Studies. 2018;11(39):83-119.
16. Mirzaei M, Hashemi Geshnigani R, Pakdaman S, Hejazi Moughari E. Prediction of Internalizing and Externalizing Symptoms in Adolescents from Perception of Family’s Process and Content. 2017;14(54):203-14.
17. Karsazi H, Fardayenisofla H, Jafarpourrezai M, Mashinchiabasi N, Hasheminosratabad T. The Structural Relations of Brain-Behavioral Systems and Emotion Regulation Difficulties with Generalized Anxiety Disorder Symptoms. Journal of Psychological Achievements. 2015;22(1):153-72.
18. Sinha A, Singh R. Adjustment Inventory for high school students. Translated by Abolfazl Karani Tehran: Ravantajhiz. 1998.
19. Naveedy A. The efficacy of anger management training on adjustment skills of high school male students in Tehran. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology. 2009.
20. Teodoro MLM, Käppler KC, de Lima Rodrigues J, de Freitas PM, Haase VG. The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its adaptation for Brazilian children and adolescents. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology. 2005;39(2):239-46.
- چکیده مشاهده شده: 180 بار
- pdf دانلود شده: 125 بار