مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی و آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز
سلامت اجتماعی,
دوره 9 شماره 3,
14 June 2022
,
صفحه 52-66
https://doi.org/10.22037/ch.v9i3.31435
چکیده
زمینه و هدف: زندگی تحصیلی از مهم ترین دوره های زندگی فرد است که بر تربیت و یادگیری مؤثر و موفقیت آمیز دانش آموزان تأثیر می گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی و خودتنظیمی تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز صورت پذیرفت.
روش و مواد: طرح پژوهش، شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه و پیگیری بودکه با مشارکت 45 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال 1398، که به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، انجام شد. پیش از شروع مداخله برای سه گروه، پیش آزمون اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس خودکارآمدی تحصيلي Owen and Feraman و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی رجایی بود. پس از آموزش به گروه های آزمایشی، پس آزمون اجرا شد و بعد از دو ماه برای سنجش پایداری آموزش ها پیگیری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS-24 و با تحليل کواريانس و آزمون تعقيبي انجام شد.
یافته ها: در گروه آموزش یادگیری مشارکتی، میانگین (انحراف معیار) خودکارآمدی از (6/6) 6/74 در پیش آزمون به (5/5) 5/78 در پس آزمون افزایش یافت (001/0>P) و در دوره پیگیری به (5/6) 8/74 رسید که اثربخشی پایدار نبود. در گروه آموزش خودتنظیمی تحصیلی میانگین (انحراف معیار) خودکارآمدی از (5/3) 6/69 در پیش آزمون به (4/3) 8/78 در پس آزمون افزایش یافت (001/0>P) و در دوره پیگیری نیز به (4/3) 4/78 رسید که اثربخشی پایدار بود (05/0>P). در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) خودکارآمدی از (3/3) 2/72 در پیش آزمون به (6/3) 8/72 در پس آزمون و (5/3) 8/72 در پیگیری رسید که تفاوتی نداشت. در گروه آموزش یادگیری مشارکتی، میانگین (انحراف معیار) تفکر انتقادی از (3/5) 9/69 در پیش آزمون به (8/5) 79 در پس آزمون افزایش یافت (001/0>P) و در دوره پیگیری به (6/5) 3/70 رسید که اثربخشی پایدار نبود. در گروه آموزش خودتنظیمی تحصیلی میانگین (انحراف معیار) تفکر انتقادی از (5/4) 69 در پیش آزمون به (5/4) 77 در پس آزمون افزایش یافت (001/0>P) و در دوره پیگیری نیز به (4) 9/69 رسید که اثربخشی پایدار نبود. در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) خودکارآمدی از (2/5) 4/69 در پیش آزمون به (4) 1/69 در پس آزمون و (9/4) 8/69 در پیگیری رسید که تفاوتی نداشت.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد آموزش یادگیری مشارکتی و آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز مؤثر بود. همچنین اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی بیشتر از اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی بود اما بین اثربخشی دو مداخله در تفکر انتقادی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
- آموزش یادگیری مشارکتی، آموزش خودتنظیمی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، تفکر انتقادی
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Adams AM, Wilson H, Money J, Palmer-Conn S, Fearn J. Student engagement with feedback and attainment: the role of academic self-efficacy. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2020 Feb 17;45(2):317-29.
3. Bandura A. The role of self-efficacy in goal-based motivation.
4. Grijalva-Quiñonez CS, Valdés-Cuervo AA, Parra-Pérez LG, Vázquez G. Parental involvement in Mexican elementary students’ homework: Its relation with academic self-efficacy, self-regulated learning, and academic achievement. Educational Psychology. 2020 May 14;26(2):129-36.
5. Komarraju M, Dial C. Academic identity, self-efficacy, and self-esteem predict self-determined motivation and goals. Learning and Individual Differences. 2014 May 1;32:1-8.
6. Kim DH, Wang C, Ahn HS, Bong M. English language learners' self-efficacy profiles and relationship with self-regulated learning strategies. Learning and Individual Differences. 2015 Feb 1;38:136-42.
7. Nie Y, Lau S, Liau AK. Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences. 2011 Dec 1;21(6):736-41.
8. Mohebiamin S, Rabiei M. Grounded theory of idea of the quality of teaching creative vision student Nursing and Human Sciences. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 2020 Jul 8;4(3):244-55.
9. Uyar RO, Genc MM, Yasar M. Prospective Preschool Teachers' Academic Achievements Depending on Their Goal Orientations, Critical Thinking Dispositions and Self-Regulation Skills. European Journal of Educational Research. 2018;7(3):601-13.
10. Shah M, Richardson JT. Is the enhancement of student experience a strategic priority in Australian universities?. Higher Education Research & Development. 2016 Mar 3;35(2):352-64.
11. Bakhshi. N. Fooladchang. M. The relationship between school climate and academic resilience: the mediating role for health monitoring continues. Journal of Educational Psychology Studies. 2018:15(30), 51-80 (Persian)
12. Janah MC, Widodo AT, Kasmui K. Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar dan keterampilan proses sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 2018 Mar 21;12(1).
13. Juita HR, Widiyarto S. The Effectiveness of Cooperative Learning Methods: A case study of writing learning at Junior High School. InSecond Conference on Language, Literature, Education, and Culture (ICOLLITE 2018) 2019 Mar (pp. 266-268). Atlantis Press.
14. Ari D, Sadi Ö. Effectiveness of Cooperative Learning on Students' Achievement in Genetics, Self-Efficacy, and Conceptions of Learning Biology. ie: inquiry in education. 2019;11(2):4.
15. Slavin RE. Instruction based on cooperative learning. Handbook of research on learning and instruction. 2011 Feb 15;4.
16. Johnson DW, Johnson RT. An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational researcher. 2009 Jun;38(5):365-79.
17. Tran VD. The effects of cooperative learning on the academic achievement and knowledge retention. International journal of higher education. 2014;3(2):131-40.
18. Johnson DW, Johnson RT. Cooperative Learning in 21st Century.[Aprendizaje cooperativo en el siglo XXI]. Anales de Psicología/Annals of Psychology. 2014 Aug 4;30(3):841-51.
19. Ari D, Sadi Ö. Effectiveness of Cooperative Learning on Students' Achievement in Genetics, Self-Efficacy, and Conceptions of Learning Biology. ie: inquiry in education. 2019;11(2):4.
20. Bayrakçeken S, Doymuş K, Doğan A. İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulanması.[Cooperative learning model and its application] Ankara. Turkey: Pegem Academy. 2015.
21. Bembenutty H. Meaningful and maladaptive homework practices: The role of self-efficacy and self-regulation. Journal of Advanced academics. 2011 May;22(3):448-73.
22. Zimmerman BJ, Martinez-Pons M. Construct validation of a strategy model of student self-regulated learning. Journal of educational psychology. 1988 Sep;80(3):284.
23. Schmitt SA, McClelland MM, Tominey SL, Acock AC. Strengthening school readiness for Head Start children: Evaluation of a self-regulation intervention. Early Childhood Research Quarterly. 2015 Jan 1;30:20-31.
24. Zimmerman BJ, Schunk DH. Handbook of self-regulation of learning and performance. Routledge/Taylor & Francis Group; 2011.
25. Kabineemoghadam S, Hejazi M, Assadzadeh H. The Effectiveness of Training of Self-regulated Learning and Training Help-seeking Strategies Training to Educational Buoyancy of private Schools Procrastinating Students. New Educational Approaches. 2019 Mar 21;14(1):33-48.
26. Abolghasemi A, Barzegar S, Rostamoghli Z. The effectiveness of self-regulation learning training on academic motivation and self-efficacy of students with mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities. 2015 Mar 1;4(2):6-21.
27. Rachmah DN. Effects of jigsaw learning method on students’ self-efficacy and motivation to learn. Journal of Educational, Health and Community Psychology. 2017;6(3):1-9.
28. Karimi Moonaghi1 H, Mohammady A, SalehMoghaddam A, Gholami H, Karshki H, zamanian N. Comparing the Effects of Cooperative Learning to Lecture Trainings on the Motivational Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (5) :393-402 (Persian)
29. Owen SV, Froman RD. Academic Self-Efficacy in At-Risk Elementary Students. Journal of Research in Education. 1992;2(1):3-7.
30. Kaddoura M. Think pair share: A teaching learning strategy to enhance students' critical thinking. Educational Research Quarterly. 2013 Jun;36(4):3-24.
31. Bashith A, Amin S. The effect of problem based learning on EFL students’ critical thinking skill and learning outcome. Al-Ta lim Journal. 2017 Jul 31;24(2):93-102.
32. Yang X, Guo X, Yu S. Effects of cooperative translation on Chinese EFL student levels of interest and self-efficacy in specialized English translation. Computer Assisted Language Learning. 2016 Apr 2;29(3):477-93.
33. Kiani. Gh. Shahni yelagh. M. Moravati. Z. The effectiveness of cooperative learning methods on general self-efficacy, Journal of New Strategies Teacher Education. 2018. 4(5), 53-68. (Persian)
34. Graves KD. Social cognitive theory and cancer patients' quality of life: a meta-analysis of psychosocial intervention components. Health psychology. 2003 Mar;22(2):210.
35. Yielder* J, Codling A. Management and leadership in the contemporary university. Journal of higher education policy and management. 2004 Nov 1;26(3):315-28.
36. Ranjbar H, Esmaili H. The effect of collaborative learning on critical thinking of nursing and midwifery students. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2006 Sep 10;14(1):17-27.
37. Stoolmiller M, Kim HK, Capaldi DM. The course of depressive symptoms in men from early adolescence to young adulthood: identifying latent trajectories and early predictors. Journal of abnormal psychology. 2005 Aug;114(3):331.
38. Hosseinnia M, Ashraf H, Khajavi GH. A Comparative Study on Professional Competencies of Iranian EFL Teachers at Public and Private Sectors. Journal of Language Horizons. 2019 Nov 1;3(2):125-46.
- چکیده مشاهده شده: 198 بار
- pdf دانلود شده: 139 بار
- پرسشنامه خودکارآمدی تحصيلي اون و فرامن دانلود شده: 0 بار
- پرسشنامه تفکر انتقادی دانش آموزان دانلود شده: 0 بار