مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری با آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک
سلامت اجتماعی,
دوره 9 شماره 1,
18 آبان 2021
,
صفحه 25-35
https://doi.org/10.22037/ch.v9i1.31323
چکیده
زمینه و هدف: اختلال سلوک با مشكلات زيادی همراه بوده و روش های درمانی متعددی برای درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اين اختلال ارائه شده است. هدف اين پژوهش مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری با آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع طرح های کاربردی و نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح تربیت تهران در سال 1398 بود که از بین آن ها 90 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری، گروه آزمایش آموزش هوش هیجانی و گروه گواه در هر گروه 30 نفر گمارده شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری در دو دوره زمانی پیش از اجرای مداخله و پس از اجرای مداخله جمع آوری شد. درمان شناختی-رفتاری طی هشت جلسه 60 دقیقه ای و به طور هفتگی به مدت دو ماه برای گروه آزمایش اول اجرا شد. درمان هوش هیجانی نیز طی هشت جلسه 75 دقیقه ای و به طور هفتگی به مدت دو ماه برای گروه آزمایش دوم اجرا شد. گروه گواه، درمانی دریافت نکرد. در راستای تحلیل استنباطی از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد که با نرم افزار SPSS-22 به اجرا در آمد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) پرخاشگری در گروه شناختی رفتاری از (1/7) 8/93 در پیش آزمون به (6/7) 3/63 در
پس آزمون کاهش یافت (001/0>P) و در گروه هوش هیجانی نیز از (8/8) 2/93 در پیش آزمون به (4/7) 69 در پس آزمون کاهش یافت (001/0>P)، اما در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) نمرات در پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت. مقایسه دو مداخله درمان شناختی-رفتاری و آموزش هوش هیجانی نشان داد در بعد خشم تفاوتی نداشتند. در مؤلفه خشم فیزیکی (007/0>P)، خصومت (001/0>P) و پرخاشگری کل (019/0=P) در گروه درمان شناختی رفتاری کاهش معنی دار بیشتری نسبت به گروه هوش هیجانی رخ داده ولی در مؤلفه خشم کلامی این کاهش در گروه هوش هیجانی مشهودتر بوده است (005/0=P).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد، هر دو مداخله درمان شناختی-رفتاری و آموزش هوش هیجانی موجب کاهش پرخاشگری نوجوانان با مشکل اختلال سلوک شدند. در مقایسه دو مداخله، درمان شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری و مؤلفه های خشم فیزیکی و خصومت مؤثرتر از آموزش هوش هیجانی بود، در حالی که در کاهش مؤلفه خشم کلامی آموزش هوش هیجانی مؤثر تر بود.
- درمان شناختی- رفتاری، آموزش هوش هیجانی، پرخاشگری، نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک
ارجاع به مقاله
مراجع
Ackermann K, Kirchner M, Bernhard A, Martinelli A, Anomitri C, Baker R, Baumann S, Dochnal R, Fernandez-Rivas A, Gonzalez-Madruga K, Herpertz-Dahlmann B. Relational aggression in adolescents with conduct disorder: sex differences and behavioral correlates. Journal of abnormal child psychology. 2019;47(10):1625-37.
Broulidakis MJ, Fairchild G, Sully K, Blumensath T, Darekar A, Sonuga-Barke EJ. Reduced default mode connectivity in adolescents with conduct disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2016;55(9):800-8.
Sun X, Ma R, Jiang Y, Gao Y, Ming Q, Wu Q, Dong D, Wang X, Yao S. MAOA genotype influences neural response during an inhibitory task in adolescents with conduct disorder. European child & adolescent psychiatry. 2018;27(9):1159-69.
Fehlbaum LV, Raschle NM, Menks WM, Prätzlich M, Flemming E, Wyss L, Euler F, Sheridan M, Sterzer P, Stadler C. Altered neuronal responses during an affective Stroop task in adolescents with conduct disorder. Frontiers in psychology. 2018;9:1961.
Janse van Rensburg E, Hatting R, van Rooyen CM, Chelin MB, Van Der Merwe C, Putter L, Herholdt J, Van Druten J, Taylor M, Buitendag T. The short term effect of a group drumming intervention on aggressive behaviour among adolescent girls diagnosed with conduct disorder. South African Journal of Occupational Therapy. 2016;46(2):16-22.
Zhang J, Liu W, Zhang J, Wu Q, Gao Y, Jiang Y, Gao J, Yao S, Huang B. Distinguishing adolescents with conduct disorder from typically developing youngsters based on pattern classification of brain structural MRI. Frontiers in human neuroscience. 2018;12:152.
Lu F, Wang M, Xu S, Chen H, Yuan Z, Luo L, Wang X, Zhang J, Dai J, Wang X, Chen H. Decreased interhemispheric resting-state functional connectivity in male adolescents with conduct disorder. Brain imaging and behavior. 2020:1-0.
Martin-Key N, Brown T, Fairchild G. Empathic accuracy in male adolescents with conduct disorder and higher versus lower levels of callous-unemotional traits. Journal of abnormal child psychology. 2017;45(7):1385-97.
Cao W, Sun X, Dong D, Yao S, Huang B. Sex differences in spontaneous brain activity in adolescents with conduct disorder. Frontiers in Psychology. 2018;9:1598.
Schoorl J, Van Rijn S, de Wied M, Van Goozen SH, Swaab H. Neurobiological stress responses predict aggression in boys with oppositional defiant disorder/conduct disorder: a 1-year follow-up intervention study. European child & adolescent psychiatry. 2017;26(7):805-13.
Szewczuk-Bogusławska M, Kaczmarek-Fojtar M, Moustafa AA, Mahlberg J, Frydecka D, Oleszkowicz A, Bąk O, Misiak B. Assessment of the frequency criterion for the diagnosis of non-suicidal self-injury disorder in female adolescents with conduct disorder. Psychiatry research. 2018;267:333-9.
Alia-Klein N, LeBlanc M, Monahan K, Kersten L, Kersten L, Vriends N, Steppan M, Raschle NM, Praetzlich M, Oldenhof H, Vermeiren R. Community Violence Exposure and Conduct Problems in Children and Adolescents with Conduct Disorder and Healthy Controls. Anger and Interpersonal Aggression. 2020, (11)28-41.
Ogata K, Koyama KI, Amitani M, Amitani H, Asakawa A, Inui A. The effectiveness of cognitive behavioral therapy with mindfulness and an Internet intervention for obesity: A case series. Frontiers in nutrition. 2018;5:56.
Kose LK, Fox L, Storch EA. Effectiveness of cognitive behavioral therapy for individuals with autism spectrum disorders and comorbid obsessive-compulsive disorder: A review of the research. Journal of developmental and physical disabilities. 2018;30(1):69-87.
Wolters LH, de Haan E, Hogendoorn SM, Boer F, Prins PJ. Severe pediatric obsessive compulsive disorder and co-morbid autistic symptoms: Effectiveness of cognitive behavioral therapy. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. 2016;10:69-77.
Miri SF, Javadi M, Lin CY, Griffiths MD, Björk M, Pakpour AH. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy on nutrition improvement and weight of overweight and obese adolescents: a randomized controlled trial. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. 2019;13(3):2190-7.
Adibsereshki N, Shaydaei M, Movallali G. The effectiveness of emotional intelligence training on the adaptive behaviors of students with intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities. 2016;62(4):245-52.
Pasandideh Z, Hosseini P. The Effectiveness of emotional intelligence training on risk taking of adolescent girls. Journal of Pediatric Nursing. 2017;4(2):1-8.
Perry MA, Creavey K, Arthur E, Humer JC, Lundgren PJ, Rivera I. Cultivating emotional intelligence in child welfare professionals: A systematic scoping review. Child Abuse & Neglect. 2020:104438.
Sedaghat S, Moradi O, Ahmadian H. The effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression of third grade aggressive female students in Baneh’s high schools. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch. 2015;24(4):215-20.
Akbari B, Rahmati F. The efficacy of cognitive behavioral play therapy on the reduction of aggression in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015 10;2(2):93-100.
Castillo R, Salguero JM, Fernández-Berrocal P, Balluerka N. Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. Journal of adolescence. 2013;36(5):883-92.
Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology. 1992;63(3):452.
Delavar A. Theoretical and practical basics of research in humanities and social sciences. 2th ed. Tehran: Roshd Pub; 2005. [Persian]
Mohammadi N. A preliminary study of psychometric properties of buss and perry’s aggression questionnaire. J Soc Sci Hum 2006; 4: 135ـ 51. [Persian]
Pasha R, Golshekoh F. Effect of Emotional Intelligence Training on Aggression and Social Adjustment on Students with Behavioral and Emotional Disorders. mejds. 2017; 7 :34-34.
Fathi K, Adib-Sereshki N, Sajedi F. The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Aggression and Hyperactivity of Students with Physical Disability. jrehab. 2014; 14 (S2) :129-135
Amado-Alonso D, León-del-Barco B, Mendo-Lázaro S, Sánchez-Miguel PA, Iglesias Gallego D. Emotional Intelligence and the Practice of Organized Physical-Sport Activity in Children. Sustainability. 2019;11(6):1615.
- چکیده مشاهده شده: 276 بار
- pdf دانلود شده: 216 بار
- پرسشنامه پرخاشگری دانلود شده: 0 بار