Publisher: Social Determinants of Health Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • ورود
  • فارسی
    • English

سلامت اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • بانک ها و نمایه ها
    • ذخیره مقالات
    • اخلاق نشر
    • دسترسی آزاد
    • رعایت حریم خصوصی
    • سیاست کپی رایت (حق تکثیر و انتشار)
    • سیاست داوری
    • اطلاعات تماس
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • ارسال مقاله و راهنماها
  • پیگیری و پروفایل
  • شماره ها
    • شماره جاری
    • آرشیو
  • English
  • وب سایت روش تحقیق و مقاله نویسی
  • اخبار - چنانچه مشاهده صفحه مشکل دارد با فایرفاکس وارد شوید
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 7 شماره 2: بهار 1399
  4. مقالات پژوهشی اصیل

دوره 7 شماره 2

May 2020

اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر تنکابن

  • زهرا شجاعی
  • جواد خلعتبری

سلامت اجتماعی, دوره 7 شماره 2, 22 May 2020 , صفحه 183-190
https://doi.org/10.22037/ch.v7i2.25257 چاپ شده: 2019-12-31

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: آموزش هوش هیجانی با بالا بردن شناخت فرد از خودش و دیگران، به ارتباط با دیگران و سازگاری و انطباق با محیط پیرامون که برای موفق شدن در بر آوردن خواسته های اجتماعی لازم است منجر می گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر تنکابن صورت گرفته است.

روش و مواد: روش این پژوهش، نیمه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دختران پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر تنکابن در سال تحصیلی 97-1396 بود که با روش تصادفی
خوشه ای انتخاب شدند و از بین آنها 60 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و آموزش هوش هیجانی برای گروه آزمایش اجرا شد. آزمودنی ها به پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی (GSES) و فرسودگی تحصیلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره و با کمک نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان گروه آزمایش (8/2) 7/15 و گروه گواه (4/2) 2/15 بود. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین (انحراف معیار) خودکارآمدی در گروه آزمایش در پیش آزمون از (9/5) 5/30 به (5/5) 4/35 در پس آزمون افزایش یافت (001/0>P)، ولی در گروه گواه به ترتیب از (3/5) 7/30 به (9/5) 5/31 تغییر یافت که معنی دار نبود. میانگین فرسودگی تحصیلی در گروه آزمایش در پیش آزمون از (7/3) 8/40 به (4/3) 1/29 در پس آزمون کاهش یافت (001/0>P)، ولی در گروه گواه به ترتیب از (8/3) 6/40 به (8/3) 84/39 تغییر یافت که معنی دار نبود.

نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش هوش هیجانی، باعث افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر و کاهش فرسودگی تحصیلی آنها می شود.

کلمات کلیدی:
  • هوش هیجانی، خودکارآمدی، فرسودگی، دانش آموزان
  • PDF

ارجاع به مقاله

شجاعی ز., & خلعتبری ج. (2019). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر تنکابن. سلامت اجتماعی, 7(2), 183–190. https://doi.org/10.22037/ch.v7i2.25257
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Wang MT, Holcombe R. Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal. 2010;47(3):633-62.

Caprara GV, Vecchione M, Alessandri G, Gerbino M, Barbaranelli C. The contribution of personality traits and self‐efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology. 2011;81(1):78-96.

Komarraju M, Nadler D. Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences. 2013 Jun 1;25:67-72.

Lin SH, Huang YC. Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education. 2014;15(1):77-90.

Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse education today. 2011;31(8):855-60.

Kong F, Zhao J, You X. Emotional intelligence and life satisfaction in Chinese university students: The mediating role of self-esteem and social support. Personality and Individual Differences. 2012;53(8):1039-43.

Salami SO. Emotional intelligence, self-efficacy, psychological well-being and students attitudes: Implications for quality education. European Journal of Educational Studies. 2010;2(3):247-57.

Jamali M, Noroozi A, Tahmasebi R. Factors Affecting Academic Self-Efficacy and Its Association with Academic Achievment among Students of Bushehr University Medical Sciences 2012-13. Iranian Journal of

Medical Education. 2013;13(8):629-41. [Full Text in Persian]

Scherer R. Further evidence on the structural relationship between academic self-concept and self-efficacy: On the effects of domain specificity. Learning and Individual Differences. 2013;28:9-19.

Dehghani M, Pakmehr H, Malekzadeh A. Relationship between Students’ critical thinking and self-efficacy beliefs in Ferdowsi University of Mashhad, Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;15:2952-5.

Aypay A. Elementary School Student Burnout Scale for Grades 6-8: A Study of Validity and Reliability. Educational Sciences: Theory and Practice. 2011;11(2):520-27.

Charkhabi M, Abarghuei MA, Hayati D. The association of academic burnout with self-efficacy and quality of learning experience among Iranian students. Springerplus. 2013;2(1):677.

Foruhar A, Eslami M, Sadeghi M. Effect of Learning the Emotional Intelligence Parameters on Increasing the Self-Efficiency and Decreasing the Career Stress. Horizon Med Sci . 2015; 20 (4) :257-61. [Full Text in Persian]

Pool LD, Qualter P. Improving emotional intelligence and emotional self-efficacy through a teaching intervention for university students. Learning and Individual Differences. 2012;22(3):306-12.

Kirk BA, Schutte NS, Hine DW. The effect of an expressive‐writing intervention for employees on emotional self‐efficacy, emotional intelligence, affect, and workplace incivility. Journal of Applied Social Psychology. 2011 Jan 1;41(1):179-95.

Sadoughi M, Tamannaeifar M, Naseri J. The Relationship between Resilience, Hope, Emotional Intelligence and Academic Burnout among Iranian University Students. Studies in Learning & Instruction. 2017; 9(1):50-67. [Full Text in Persian]

Yazici H, Seyis S, Altun F. Emotional intelligence and self-efficacy beliefs as predictors of academic achievement among high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;15:2319-23.

Gupta G, Kumar S. Mental health in relation to emotional intelligence and self efficacy among college students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2010;36(1):61-7.

Tsai MT, Tsai CL, Wang YC. A study on the relationship between leadership style, emotional intelligence, self-efficacy and organizational commitment: A case study of the Banking Industry in Taiwan. African Journal of Business Management. 2011;5(13):5319-29.

Kokkinos CM, Kipritsi E. The relationship between bullying, victimization, trait emotional intelligence, self-efficacy and empathy among preadolescents. Social psychology of education. 2012;15(1):41-58.

  • چکیده مشاهده شده: 375 بار
  • PDF دانلود شده: 173 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

زبان

  • English
  • فارسی

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

##plugins.block.browse##

  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

Creative Commons License
The SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License