اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودمتمایزسازی و سلامت روان فرزندان جانبازان
سلامت اجتماعی,
دوره 6 شماره 3,
23 August 2019
,
صفحه 314-326
https://doi.org/10.22037/ch.v6i3.24470
چکیده
زمینه و هدف: جانبازان، همسران و فرزندان آنها با درد و رنجی جانکاه و همیشگی دست و پنجه نرم میکنند بسیاری از آنها با مشکلات عدیدهای از جمله مشکلات روحی، جسمی و اقتصادی روبهرو بوده و در نتیجه احتمال میرود که سلامت عمومی آنها در معرض خطر قرارگیرد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود متمایز سازی و سلامت روان فرزندان جانبازان بود.
روش و مواد: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر فرزند جانبازی است که در مقطع متوسطه دوم شاغل به تحصیل بودند. از بین این جامعه آماری تعداد 80 نفر بصورت در دسترس انتخاب و پس از اجرای پرسشنامه سلامت روان و بررسی پرسشنامهها 60 نفر که نمرات آنها در حد متوسط و پایینتر بود به طور هدفمند، انتخاب شدند، و به طور تصادفی در دو گروه (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی مداخله مبتنی بر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را در هشت جلسه دریافت کردند ولی گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. شرکتکنندهها به پرسشنامه سلامت روان و خودمتمایزسازی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 به کمک آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرر بررسی شدند.
یافته ها: ميانگين (انحراف معیار) سن گروه آزمايش (7/0) 3/16 و گروه گواه (6/0) 3/16 سال بود. میانگین (انحراف معیار) نمره خودمتمايزسازي در پیش آزمون گروه آزمایش از (1/18) 3/132 به (1/17) 1/177 در پس آزمون و (6/15) 5/179 در پیگیری افزایش یافت (001/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) نمرات خودمتمايزسازي گروه گواه در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوتی نداشت. نمره عدم برخورداری از سلامت روان در پیشآزمون گروه آزمایش از (1/7) 8/58 در پیش آزمون به (4/6) 2/33 در پس آزمون و (6/6) 1/35 در پیگیری کاهش یافت اما میانگین (انحراف معیار) نمرات عدم سلامت روان گروه گواه در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوتی نداشته است.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به افزایش خود متمایزسازی و کاهش مشکلات سلامت روان فرزندان جانبازان گردید.
- درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خود متمایزسازی، سلامت روان، فرزندان جانبازان
ارجاع به مقاله
مراجع
Gheirati A, Shabanifar A, Akhlaghi M and Peyman N. Relationship of communication skills with mental health in students of Mashhad University of Medical Sciences of School. J Public Heal & Instit Pub Health Res. 2017; 55: 61-72. [Full Text in Persian]
Momeni Kh and Ali Khani M. Relationship between family function, self-differentiation and resiliency with stress, anxiety and depression in married women in Kermanshah, Iran Quarterly J Fami Psychol & Consul. 2013; 3(2): 297-320. [Full Text in Persian]
DooHyun K, ChongNak S. Effects of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Social Anxiety, Rejection Sensitivity and Acceptance of Social Anxiety Disorder-prone College Students Kor J Clin Psychol.2016;35(1):101-119.
Gharabaghi F, An Investigation in to Bowen Family system Theory in An Iranian sample. Iranian J Psychiat and Behav Scien. 2011; 5 (1):5-12. [Full Text in Persian]
Hayes, SC. Asseptance and commitment therapy, relational frame theory and th third wave behavioral and cognitive therapies. Behav Ther. 2004; 35(4) 639-65.
Noori L, Haghighat S and Ashoori J. The Effect of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment on Social and Emotional Adjustment of Nursing Students, Iran J Nursing Res.2017; 12(49) :61-68. [Full Text in Persian]
GolPasha R, Shokoh F. The Effect of Emotional Intelligence Training on the Aggression and Social Adaptation of Emotional Disorders Students. J Disabil Studi, seventh year, 2017;13(3):19-38. [Full Text in Persian]
Shahsavari Z, Mirdrikoondari R. The effect of teaching communication skills with the religious approach on self-esteem and mental health. J Psycho and Relig.2017; 36-8.
Gharabaghi F, Besharat M A, Rostami R and Lavasani, Gh. Differentiation and Signs of Chronic Anxiety in the Family's Emotional System: Designing and Investigating the Interventive Effect Based on the Bowen Family Systems Theory. Quarterly J Fam Counsel and Psychotherapy. 2015; 5 (1):1-22. [Full Text in Persian]
Rezapour Mirsaleh Y, Ahmadi Ardakani Z, Shiri M. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Academic Performance of Veterans' Children. Iran J War Public Health. 2018; 10 (1):33-39. [Full Text in Persian]
Rezapour Mirsaleh Y, Behjat Manesh A, Tavallaei S. Role of Secondary Post-Traumatic Stress Disorder and Resilience on Academic Motivation and Performance of Veterans’ Student Children . Iran J War Public Health. 2016; 8 (4) :225-233. [Full Text in Persian]
Saadatee Shamir A, Sanee’I Hamzanlouyi R. Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Self-regulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than %40. Iran J War Public Health.2017;9 (4):205-210. [Full Text in Persian]
Sadri Damirchi A, Asadi Shishegaran S. Effectiveness of Social-Emotional Skills Program on Social Problem-Solving and Anger Control in Veterans’ Children. Iran J War Public Health. 2016; 8 (4):209-215. [Full Text in Persian]
Mallahi M, Niknezhadi F. Effectiveness of Positive Thinking Skills on Improving the Relation of Veteran Father and his Daughter. Iran J War Public Health. 2016; 8 (3):135-140. [Full Text in Persian]
Kiyani M, Shirvani T, Khandan E. Relationship between Self-Differentiation and Mental Health in Veterans and Disabled Persons. Iran J War Public Health. 2014; 6 (4):163-169. [Full Text in Persian]
Hor M, Manshaee G R. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Mental Health of The Patients with Type 2 Diabetes in The City of Isfahan. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 2017; 16 (6) :309-316
Mirzaeidoostan Z, Zargar Y, Zandi Payam A. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Death Anxiety and Mental Health in Women with HIV in Abadan City, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2019; 25 (1) :1-1
Noori L, Haghighat S and Ashoori J. The Effect of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment on Social and Emotional Adjustment of Nursing Students, J Nurs Res. 2017; 12(5):32-36. [Full Text in Persian]
Anvari MH. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on the Acceptance of Pain and Anxiety associated with pain and pain intensity in patients with chronic pain. J Isfahan Med Sch.2016; 22: 29-35. [Full Text in Persian]
Shin H. Effects of Acceptance and Commitment Therapy on Psychological Acceptance, Psychological Well-being, Depression and Suicidal Ideation of Depressed College students. Kor J Clin Psychol. 2013;32(4):761 – 782.
- چکیده مشاهده شده: 318 بار
- PDF دانلود شده: 176 بار