مقایسه خود کم بینی و مسئولیت پذیری بین فرزندخواندگان با فرزندان واقعی شهر تهران
سلامت اجتماعی,
دوره 5 شماره 3,
23 شهریور 2018
,
صفحه 255-262
https://doi.org/10.22037/ch.v5i3.18590
چکیده
زمینه و هدف: فرزندخواندگی پدیده ای اجتماعی، روان شناختی و حقوقی است که پیامدهای آن برای والدین و فرزندخوانده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این پدیده در نتیجه عوامل مختلفی بروز می کند. بررسی این موضوع می تواند زوایای مختلفی از آن را آشکار کند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی های رفتاری خود کم بینی و مسئولیت پذیری در دختران و پسران فرزندخوانده و عادی در شهر تهران بود.
روش و مواد: این مطالعه علی مقایسه ای با مشارکت 95 فرزندخوانده دختر و پسر تحت پوشش بهزیستی و 105 دختر و پسر مشغول به تحصیل در مناطق سه و هفت در سال 1395 انجام شد. نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس از مراکز نگهداری وابسته به سازمان بهزیستی تهران و در گروه نمونه عادی به روش نمونه گیری تصادفی از دو دبیرستان دخترانه و پسرانه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مسئولیت پذیری و پرسشنامه خود کم بینی جمع آوری و با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و با کمک نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان گروه فرزندخوانده (6/1) 7/15 و گروه عادی (9/1) 2/16 بود. میانگین (انحراف معیار) مسئولیت پذیری در افراد عادی (7/0) 5/1 بیشتر از افراد فرزندخوانده (1/0) 4/0 بود (001/0>P). ولی در متغیر خود کم بینی تفاوتی دیده نشد.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که مسئولیت پذیری افراد عادی از میزان مسئولیت پذیری افراد فرزندخوانده بالاتر است. به عبارت دیگر، افراد عادی در مقایسه با افراد فرزندخوانده مسئولیت پذیری بیشتری را تجربه می کنند اما از نظر خود کم بینی تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت.
- خود کم¬بینی، مسئولیت¬پذیری، فرزندخواندگی
ارجاع به مقاله
مراجع
Giagazoglou P, Kouliousi C, Sidiropoulou M, Fahantidou A. The Effect of Institutionalization on Psychomotor Development of Preschool Aged Children. Research in Developmental Disabilities. 2012;33(3):964-70.
Pace CS, Zavattini GC. ‘Adoption and Attachment Theory’ the Attachment Models of Adoptive Mothers and the Revision of Attachment Patterns of Their Late‐adopted Children. Child: Care, Health and Development. 2011;37(1):82-8.
Merz EC, McCall RB. Parent Ratings of Executive Functioning in Children Adopted from Psychosocially Depriving Institutions. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2011;52(5):537-46.
Van Ginkel JR, Juffer F, Bakermans-Kranenburg MJ, van IJzendoorn MH. Do Internationally Adopted Children in the Netherlands Use More Medication than their Non-Adopted Peers? European Journal of Pediatrics. 2016;175(5):715-25.
Lapinleimu HL, Liskola K, Raaska H, Lapinleimu J, Heikkilä AR, Rönnlund H, Elovainio M. Hair Cortisol Concentration as a Stress Marker in Internationally Adopted Children–Preliminary Results from the Finnish Adoption (FinAdo) Study. Psychoneuroendocrinology. 2017;83(2):4-9.
Farr RH, Crain EE, Oakley MK, Cashen KK, Garber KJ. Microaggressions, Feelings of Difference, and Resilience among Adopted Children with Sexual Minority Parents. Journal of Youth and Adolescence. 2016;45(1):85-104.
Pace CS, Zavattini GC, Tambelli R. Does Family Drawing Assess Attachment Representations of Late‐adopted Children? A Preliminary Report. Child and Adolescent Mental Health. 2015;20(1):26-33.
Carnes‐Holt K, Bratton SC. The Efficacy of Child Parent Relationship Therapy for Adopted Children with Attachment Disruptions. Journal of Counseling & Development. 2014;92(3):328-37.
Palacios J, Román M, Moreno C, León E, Peñarrubia MG. Differential Plasticity in the Recovery of Adopted Children after Early Adversity. Child Development Perspectives. 2014;8(3):169-74.
Allen B, Timmer SG, Urquiza AJ. Parent–Child Interaction Therapy as an Attachment-based Intervention: Theoretical Rationale and Pilot Data with Adopted Children. Children and Youth Services Review. 2014;47:334-41.
Melås MK, Kvello O, Dalen M. Internationally Adopted Children after Arrival: Temperament, Behavior Problems, and Age at Adoption as Predictors of Early Motor and Communication Competence. Adoption Quarterly. 2014;17(1):28-43.
Pai AL, Gray E, Kurivial K, Ross J, Schoborg D, Goebel J. The Allocation of Treatment Responsibility Scale: a Novel Tool for Assessing Patient and Caregiver Management of Pediatric Medical Treatment Regimens. Pediatric Transplantation. 2010;14(8):993-9.
Nejati M, Ghasemi S. Corporate Social Responsibility in Iran from the Perspective of Employees. Social Responsibility Journal. 2012;8(4):578-88. [Full Text in Persian]
Gilbert P, Broomhead C, Irons C, McEwan K, Bellew R, Mills A, Gale C, Knibb R. Development of a Striving to Avoid Inferiority Scale. British Journal of Social Psychology. 2007;46(3):633-48.
Batki A. The Impact of Early Institutional Care on Emotion Regulation: Studying the Play Narratives of Post-Institutionalized and Early Adopted Children. Early Child Development and Care. 2017; 54(3):1-5.
Koss KJ, Mliner SB, Donzella B, Gunnar MR. Early Adversity, Hypocortisolism, and Behavior Problems at School Entry: A Study of Internationally Adopted Children. Psychoneuroendocrinology. 2016;66(1):31-8.
Reusche R, Ranganathan K, Thurston T, Vercler C, Buchman S, Waljee J. Patient-reported Health Related Quality Of Life And Social Outcomes: A Comparison between Adopted And Biologic Children With Cleft Lip And Cleft Palate. The Cleft Palate-Craniofacial Journal. 2016;53(4):157.
Lane VA, Skerritt C, Wood RJ, Reck C, Hewitt GD, McCracken KA, Jayanthi VR, DaJusta D, Ching C, Deans KJ, Minneci PC. A Standardized Approach for the Assessment and Treatment of Internationally Adopted Children with a Previously Repaired Anorectal Malformation (ARM). Journal of Pediatric Surgery. 2016;51(11):1864-70.
Wojciak AS, McWey LM, Waid J. Sibling relationships of youth in foster care: A predictor of resilience. Children and Youth Services Review. 2018 Jan 31;84:247-54.
Hein S, Tan M, Rakhlin N, Doyle N, Hart L, Macomber D, Ruchkin V, Grigorenko EL. Psychological and Sociocultural Adaptation of Children Adopted from Russia and their Associations with Pre-Adoption Risk Factors and Parenting. Journal of Child and Family Studies. 2017; 22(3):1-2.
Robinson F, Luyten P, Midgley N. Child Psychotherapy with Looked after and Adopted Children: a UK National Survey of the Profession. Journal of Child Psychotherapy. 2017; 8(3):1-20.
- چکیده مشاهده شده: 348 بار
- PDF دانلود شده: 179 بار