تبيين نيازهاي مربيان بهداشت در آموزش رفتارهاي بهداشتي به دانشآموزان : يک مطالعه کيفي
سلامت اجتماعی,
دوره 4 شماره 4,
22 آذر 2017
,
صفحه 286-297
https://doi.org/10.22037/ch.v4i4.16537
چکیده
زمينه و هدف: مربيان بهداشت، آموزش بهداشت در مدارس را به عهده دارند و در سلامت جسمي و رواني دانشآموزان نقش حياتي ايفا ميکنند. هدف از مطالعه حاضر تبيين نيازهاي مربيان بهداشت در آموزش رفتارهاي بهداشتي به دانشآموزان بود.
روش و مواد: اين مطالعه کيفي در مدارس شهر سنندج در غرب ايران در سال 1395 انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 16 مربي بهداشت مدارس، باتجربه آموزش بهداشت به دانشآموزان، وارد مطالعه شدند. دادهها از طريق مصاحبههای فردي و بحث گروهي، مشاهده و یادداشت در عرصه جمعآوری و با استفاده از رويکرد تحليل محتواي قراردادي تجزيه و تحليل گرديد. جهت حمايت از صحت و استحکام دادهها، معيار مقبوليت، تأييد پذيري و انتقالپذیری لحاظ شد.
یافتهها: تحليل تجارب شرکتکنندگان منجر به شناسايي پنج طبقه و 18 زیر طبقه شامل تقويت عوامل سازماني (همکاریهای درون و برون بخشي، نظارت بر مسائل بهداشتي مدارس و رفع مشکلات اقتصادي مدارس)، نيروي انساني کارآمد (استفاده از نيروي انساني مناسب، بهبود عملکرد مربيان، تقويت مهارتهای ارتباطي مربي و فعال نمودن برنامهي رابطين سلامت دانشآموزی)، آمادهسازی آموزشي (محيط آموزشي مناسب، بهرهمندی از تجهيزات آموزشي، بهکارگیری روشها و الگوهاي آموزشی، توجه به ویژگیهای فراگير و طراحي محتوي آموزشي)، توجه به سلامت فراگير و مربي (توجه به سلامت جسمي فراگير، توجه به سلامت رواني فراگير، توجه به سلامت جسمي مربي و توجه به سلامت رواني مربي)و تقويت نقش خانواده (بهبود همکاري والدين با مدرسه و توجه والدين به فراگير) گرديد.
نتیجهگیری: از نتايج مطالعه اینگونه استنباط میشود که مربيان بهداشت جهت ارائه آموزش بهداشت کارا و مؤثر به دانشآموزان به همکاري درون بخشي و برون بخشي، توجه بيشتر مسئولان به برنامههای ارتقاء سلامت، تجهيز مدارس به وسايل و امکانات آموزشي و آموزش مربيان نياز دارند.
- مربي بهداشت،تحقیق کیفی، دانشآموزان، رفتار بهداشتي
ارجاع به مقاله
مراجع
T.ganji A, Gafari A, Iranizadeh H. The Status of Knowledge, Attitude and Practice of Health Workers in Schools
in Tabriz about Oral Health. Journal of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences and Health Services.
;3(22):132-8.
Malseed C, Nelson A, Ware R. Evaluation of a School-Based Health Education Program for Urban Indigenous Young
People in Australia. Published Online March 2014 in SciRes. 2014;6: 587-97.
Zdunkiewi L. Changes in Sanitary Conditions at Elementary School in Poland 1985-1988. Rocz Panstw Zakl Hig.
;40:240-5.
Bourke-Taylor H, Pallant J, Law M, Howie L. Predicting Mental Health among Mothers of School-Aged Children
with Developmental Disabilities: The Relative Contribution of Child, Maternal and Environmental Factors. Res Dev
Disabil. 2012;33(6):1732–40.
Wolfe L, Selekman J. School Nurses: What It Was and What It Is. J Pediatr Nurs. 2002;28:403–7.
Hagquist C, Starrin B. Health Education in Schoolsðfrom Information to Empowerment Models. Health Promotion
International. 1997;12(5):225-35.
Rezaii Sharif A, Gazi Tabatabaei M, Hejazi E, Ejei J. Investigation of the Viewpoint of Students about School
Bonding: A Qualitative Study. Journal of Psychology61. 2012;1:16-35 (Full Text in Persian).
Humensky J, Kuwabara S, Fogel J, Wells C, Goodwin B, Van Voorhees B. Adolescents with Depressive Symptoms
and their Challenges with Learning in School. J Sch Nurs. 2010;26(5):377-92.
Boyce T, Holmes A. Addressing health Inequalities in the Delivery of the Human Papillomavirus Vaccination
Programme: Examining the Role of the School Nurse. PLoS One. 2012;7(9):e43416.
Shannon R, Bergren M, Matthews A. Frequent Visitors: Somatization in School-Age Children and Implications for
School Nurses. J Sch Nurs. 2010Jun; 26(3):169-82.
Kamalikhah T, Rahmati-Najarkolaei F, Karimi M. Barriers of Reproductive Health Education in Schools. Barriers of
reproductive health education in schools Zahedan. 2011;14(2):71-5(Full Text in Persian).
McClary King K, Ling J. Results of a 3-year, Nutrition and Physical Activity Intervention for Children in Rural,
Low-Socioeconomic Status Elementary Schools. Health Education Research. 2015;30(4):647–59.
Abolqasemi N, Merqhatikhoi E, Taghdisi M. Iranian Students Explain Sexual Education from the Perspective of
Primary Health Educators. Faculty of Health and Medical Research Institute. 2011;8(2):27-39(Full Text in Persian).
AhmadizadehFini E, Madani A, Alizadeh A, Ghanbarnejad A. Effect of Peer Education on Health Promoting
Behaviors of Junior High School Students. Iranian Journal of Health Education & Promotion. 2015;3(2):105-15(Full
Text in Persian).
Raman S, Nicholls R, Pitakaka F, Gapirongo K, Hou L. Identifying and Overcoming Barriers to Adolescent Sexual an
Dreproductive Health in the Solomon Islands:Perspectives and Practices of Health, Education and Welfare Workers.
Pacific Journal of Reproductive Health. 2015;1:4-13.
Stigler M, Neusel E, Perry C. Schoolbased Programs To Prevent And Reduce Alcohol Use Among Youth. Alcohol
تبيين نيازهاي مربيان بهداشت در آموزش ... بابک نعمت شهربابکی و آرزو فلاحي
Res Healthstigler Mh1, Neusel E, Perry Cl. 2011;34(2):157-62.
Hsieh H, Shannon S. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277-88.
Mayring P. Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research 2000;1(2):1-10.
Graneheim U, Lundman B. Qualitative Content Analysis in Nursing Research: Concepts, Procedures and Measures
to Achieve Trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-12.
Mohlabi D, Van Aswegen E, Mokoena J. Barriers to the Successful Implementation of School Health Services in the
Mpumalanga and Gauteng Provinces. SA Fam Pract. 2010;52(3):249-54.
Zarezadeh Y, Fallahi A, Nemat Shahrbabaki B, Hashemian M, Ghalvazi R. Exploring the Barriers to Health Education
from the Perspective of the Personnel of Urban Healthcare Centers in Iran. Health Scope. in press.
Ahadian H, Akhavan karbassi MH. Evaluation of Dental Health Educators' Errors in Diagnosis Dental Problems in
Primary School Students in Yazd city, 1381-1382. toloe behdasht.2007;5(1&2):39-47..
Zolfagharian M, Kian M. Analysis of Teachers' Experiences in Teaching Art in Elementary Schools: A Qualitative
Study. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 2015;4(2):135-60.
wanjiru M, Alan J. Evaluations of Health Promoting Schools: A Review of Nine Studies. Health Promotion
International. 2004;19(3):357-68.
Tang K, Nutbeam D, Aldinger C, St Leger L, Bundy D, Maria Hoffmann A, et al. Schools for Health, Education and
Development: A Call for Action. Health Promotion International. 2008;24(1):68-77.
Mohammad Pour A, Dehgan Naieri N. The Survey of the Patient Educational Need on Discharge Phase in Gonabad
Health Aand Treatment Centers. Horizon Med Sci. 2007;12(4):34-9.
Marcum J, Ridenour M, Shaff G, Hammons M, Taylor M. A Study of Professional Nurses' Perceptions of Patient
Education. J Contin Educ Nurs. 2002;33(3):112-18.
Azizi Nejad B, Porheydar R, Golinezhad Z, Mohammadrezaei Z. A Study on the Relationship between Quality of
Work Life and Improvement of Performance in the Urmia Faculty of Public Health Employees. Journal of nursing
and midwifery Urmia University of medical sciences. 2015;12(11):1054-61.
Kranz A, Rozier R, Zeldin L, Preisser J. Oral Health Activities of Early Head Start Teachers Directed Toward Children
And Parents. J Public Health Dent. 2011;71:161-9.
Kubo F, de Paula J, FL M. Teachers' Views about Barriers in Implement Oral Health Education for School Children:
A Qualitative Study. Brazilian Dental Science. 2014;17(4):65-73.
- چکیده مشاهده شده: 660 بار
- PDF دانلود شده: 273 بار