عوامل استرس زا محیط بالینی دانشجویان رشته پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی دزفول
سلامت اجتماعی,
دوره 3 شماره 2,
22 خرداد 2016
,
صفحه 111-118
https://doi.org/10.22037/ch.v3i2.11681
چکیده
زمینه و هدف: دانشجویان رشته های پرستاری علاوه بر استرس های ناشی از محیط های آموزش نظری تحت تأثیر استرس های مختلف آموزش در بالین نیز قرار می گیرند، لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زا محیط بالینی دانشجویان رشته پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1394 انجام شد.
روش و مواد: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 234 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و عوامل استرس زای محیط بالین بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از SPSS-20و روش هاي آمار توصيفي و تحليلي استفاده گردید.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بیشترین حیطه استرس زا در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل مربوط به حیطه احساسات ناخوشایند، و کمترین حیطه استرس زا مربوط به برقراری ارتباطات بین فردی در محیط بالین بود. مطالعه نشان داد که بین رشته تحصیلی دانشجویان و میانگین نمره حاصل از حیطه تجارب تحقیر آمیز با استفاده از آزمون آماری اسپیرمن (r=0/16) (p=0/045) ارتباط معنی داری وجود دارد به طوری که دانشجویان پرستاری از تنش بیشتری در این حیطه رنج می برند.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد میانگین استرس دانشجویان در حد متوسط می باشد و حیطه های استرس زا در چهار حیطه ارتباطات فردی، اقدامات بالینی تنش زا، احساسات ناخوشایند و تجارب تحقیرآمیز به دست آمدند که خوشبختانه در خیلی از موارد قابل اصلاح و تغییر می باشند.
- عوامل استرس زا، بالین، دانشجو، پرستاری، اتاق عمل
ارجاع به مقاله
مراجع
Pereira FGF, Caldini LN, Miranda MC, Caetano JA. Assessment of Stress in the Inclusion of Nursing Students in Hospital Practice. Invest Edus Enferm. 2014; 32(3):430-437.
Kermansaravi F, Navvabirigi SH, Shahsavari AR. Nursing Students' Viewpoints about Stressful Factors in Clinical Education. Research in Medical Sciences. 2011; 3 (2): 29-35. (Full Text in Persian)
Moridi G, Valiee S, Khaledi S, Fathi M, Shafiean M, Gharibi F. Clinical Education Stressors From the Perspective of Students of Nursing, Midwifery, and Operating Room: A Study in Kurdistan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7): 675-684. (Full Text in Persian)
Sardari Kashkooli F, Sabeti F, Mardani HA, Shayestefard M. the Effect of Peer-Mentoring Program on Nursing Students Clinical Environment Stressors. Armaghane Danesh Journal. 2013; 18 (10): 836-846. (Full Text in Persian)
Campbell SE, Dudley K. Clinical Partner Model: Benefits for Education and Services. Nurs Edu. 2005; 30 (6): 271-274.
Yazdankha-Fard M, Pouladi S, Kamali F. the Stressing Factors in Clinical Education the Viewpoints of Students. Journal of Medical Education. 2009; 8 (2): 341-349. (Full Text in Persian)
Jouybari L, Ebrahimi H, Sanagoo A. the Stressors of Clinical Education: the Perception of Nursing Student. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery. 2006; 3 (2): 1-9. (Full Text in Persian)
Hemmati Maslakpak M, Bagherieh F, Khalkhali H. The Effect of Peer Mentoring Program on Nursing Students’ Stressors in Clinical Environment. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (14): 280-290. (Full Text in Persian)
Vafaie M, Safavi M, Salehi S. Studying Correlation Between Anxiety, Stress, and Depression with Body Mass Index (BMI) Among Nursing Student. Medical Science Journal of Islamic Azad University. 2013; 23 (2): 154-159. (Full Text in Persian)
Ansari H, Bahrami L, Akbarzade L, Bakhasani NM. Assessment of General Health and Some Related Factors among Students of Zahedan University of Medical Science in 2007. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2007; 9(4): 295-304. (Full Text in Persian)
Revista C, Farah OGD, Galdeano LE. Nursing Undergraduates' Anxiety about the First Surgical Instrumentation. Revista Latino-Americana De Enfermagem. 2004; 12 (6): 918-23.
Akbari M, Nejata M, Dastorani SM, Rouhani A. Evaluation Of Stress Level And Related Factors Among Students Of Mashhad Dental School (Iran) In Academic Year Of 2008-2009. J Mash Dent Sch. 2011; 35(3): 165-76. (Full Text in Persian)
Shahbazi S, Heydari M, Shaykhi R. the Effect of Problem Solving Course on Student's Stress Intolerance. J Shahrekord Univ Med Sci. 2011; 13 (2): 32-37. (Full Text in Persian)
Inanloo M, Baha R, Seyedfatemi N, Hosseini A. Stress Coping Styles Among Nursing Students. Journal of Hayat. 2012; 18 (3): 66-75. (Full Text in Persian)
Tahery N, Kiali M, Yaghoobi M, Koleini Z. the Stressors of Clinical Training in Nursing Students- Abadan Nursing Faculty (2009). Modern Care Journal. 2011; 8 (3): 159-163. (Full Text in Persian)
Alavi M, Abedi H. Nursing Students' Experiences and Perceptions of Effective Instructor in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7 (2): 325-34. (Full Text in Persian)
Babatabar H, Siratinir M, Javadinasab M, Tadrisi S, Khoshnevis M, Nehrir B. Knowledge of Nursing Students from Stressor Factors of Clinical Environment. Scientific of Journal Education Strategies in Medical Sciences. 2010; 2 (1): 3-6. (Full Text in Persian)
Abazari F, Arab M, Abbas Zadeh A, Rashid Negad M. A Study Determining the Various Sources of Stress in Nursing Students of Rasht, Mashhad, Zahedan and Shiraz (2000). Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. 2002; 10 (3): 91-97. (Full Text in Persian)
Sarikaya O, Civaner M, Kalaka S. the Anxieties of Medical Students Related to Clinical Training. Int J Clin Pract. 2006; 60 (11): 1414-8
Nazari R, Beheshti Z, Arzani A, Hajihoseyni F, Saatsaz S, Bizhani A. Stressors in the Nursing Clinical Education Amol. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2007; 9 (2): 45-50. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 1251 بار
- PDF دانلود شده: 711 بار