بررسی ارتباط بین استدلال بالینی با مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی عمومی کارورزان پزشکی
فصلنامه علمی پژوهشی بهداشت در عرصه,
دوره 12 شماره 4 (1403),
7 تیر 2025
,
صفحه 10-16
https://doi.org/10.22037/jhf.v12i4.46797
چکیده
زمینه و اهداف: قضاوت در موقعيتهاي خطير باليني به مدد مهارت استدلال بالینی و نیز استفاده از شیوههای تفکر انتقادی و خودکارآمدی، همگی میتوانند در موفقیت شغلی پزشکان در ارائه هر چه بهتر خدمات تشخیصی و درمانی موثر باشند. اين مطالعه به منظور بررسي ارتباط بین استدلال بالینی با مهارت تفکر انتقادی و خودکارآمدی عمومی کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام پذیرفت.
مواد و روشها: در اين مطالعه مقطعي (توصيفي- تحليلي)، جامعه آماري شامل کارورزان مشغول به تحصيل در سال تحصيلي 03-1402 بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشكي شهرکرد بود. نمونهگيري بصورت سرشماري انجام پذيرفت و 130 کارورز در اين مطالعه شركت نمودند. اطلاعات توسط پرسشنامههاي سنجش ميزان مهارت استدلال باليني، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتز و پرسشنامه خودکارآمدی شوارز و جروسلم جمعآوري شد. دادهها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون همبستگی پیرسون و نیز آنالیز رگرسیون تحليل گرديد.
یافتهها: بین تفکر انتقادی و خودکارامدی با استدلال بالینی، ارتباط معناداری وجود داشت. متغیر تفکر انتقادی به عنوان پیشگوییکننده قویتری برای استدلال بالینی محسوب میشود.
نتیجهگیری: بر طبق نتایج این پژوهش، اهميت تفکر انتقادی و نیز خودکارآمدی عمومی در امر استدلال و تصميمگيري باليني و نیز ارتقاي سـطح مهـارتهـاي بـاليني، لزوم توجه بيشتر به اين دو فاکتور در حوزه سلامت و ايجاد تغييرات و گنجاندن فعاليتها و مطالب آموزشی براي ارتقاي آنها در برنامههاي آموزشي کارورزان را ضروري مينمايد.
- استدلال بالینی، تفکر انتقادی، خودکارامدی
ارجاع به مقاله
مراجع
- Khademi S, Naseri Jahromi R, Rasekh Jahromi A, Nabeei P. Designing a model of clinical reasoning competencies for medical students. Educational Development of Judishapur 2022; 13(1):130-44 (In Persian).
- Banning M. Clinical reasoning and its application to nursing: Concepts and research studies. Nurse Education in Practice 2008; 8(3):177-83.
- Bagheri M, Omid A, Kohan M, Mohamadi kia SA. The relationship between critical thinking disposition and clinical reasoning in medical residents of medical university of Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19(30):259-70 (In Persian).
- Monajemi A, Adibi P, Soltani Arabshahi K., Arbabi F, Akbari R, Custers E, et al. The battery for assessment of clinical reasoning in the Olympiad for medical sciences students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10(5):1056-67 (In Persian).
- Lloyd M, Bahr N. Thinking critically about critical thinking in higher education. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning 2010; 4(2). Doi: 10.20429/ijsotl.2010.040209.
- Hariri N, Bagherinejad Z. Evaluation of critical thinking skills in students of health faculty, Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2012; 22(Supple 1):166-73 (In Persian).
- Victor-Chmil J. Critical thinking versus clinical reasoning versus clinical judgment: Differential diagnosis. Nurse Educator 2013; 38(1):34-36.
- Lasater K. Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric. Journal of Nursing Education 2007; 46(11):496-503.
- Kuiper RA, Pesut DJ. Promoting cognitive and metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice: Self-regulated learning theory. Journal of Advanced Nursing 2004; 45(4):381-91.
- Tahmasebzadeh Sheikhlar D, Mohammadi Poya S. Relationship between students' tendency towards critical thinking and perception of curriculum components and their self-efficacy beliefs. Journal of Curriculum Research 2020; 10(1):203-31 (In Persian).
- Boushehri E, Soltani Arabshah K, Monajemi A. Clinical reasoning assessment through medical expertise theories: past, present and future directions. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran 2015; 29:222.
- Hasanpour M, Bagheri M, Ghaedi Heidari F. The relationship between emotional intelligence and critical thinking skills in Iranian nursing students. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran 2018; 32:40.
- Khodarahimi S. General self-efficacy and worry in an Iranian adolescents and youths samples. Educational Research 2010; 1(2):015-20.
- SoltaniArabshahi K, Monajemi A, Kuhpayehzadeh J, Gholami T, Khajavi M. Evaluation of clinical reasoning of interns and residents of Iran University of Medical Sciences, 2013. Razi Journal of Medical Sciences 2015; 22 (132):18-25 (In Persian).
- Richard E, Evans T, Williams B. Nursing students’ perceptions of preparation to engage in patient education. Nurse Education in Practice 2018; 28:1-6.
- Mafla AC, Divaris K, Herrera‐López HM, Heft MW. Self‐efficacy and academic performance in Colombian dental students. Journal of Dental Education 2019; 83(6):697-705.
-Gutiérrez-Puertas L, Márquez-Hernández VV, Gutiérrez-Puertas V, Granados-Gámez G, Aguilera-Manrique G. Educational interventions for nursing students to develop communication skills with patients: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020; 17(7):2241
- Mann J. Critical thinking and clinical judgment skills development in baccalaureate nursing students. Kans Nurse 2012; 87(1):26-30.
-Richards JB, Hayes MM, Schwartzstein RM. Teaching clinical reasoning and critical thinking: from cognitive theory to practical application. Chest 2020; 158(4):1617-28.
-Nafea ET. Does self-efficacy affect clinical reasoning in dental students?. International Dental Journal 2022; 72(6):872-78.
- چکیده مشاهده شده: 125 بار