ارزيابي وضعیت رعایت مقررات ایمنی و زیست محیطی در آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشكي گلستان در سال 1398
فصلنامه علمی پژوهشی بهداشت در عرصه,
دوره 8 شماره 2,
14 آذر 2020
,
صفحه 17-26
https://doi.org/10.22037/jhf.v8i2.30817
چکیده
زمینه و اهداف: وجود انواع مختلف تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی و بیولوژیکی در آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی موجب میشود تا برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی برنامهریزی دقیق صورت گیرد. این مطالعه جهت ارزیابی وضعیت ايمني و زیست محیطی در آزمایشگاههای آموزشی پژوهشی و مطابقت آن با معیارهای استاندارد طراحی شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی برای ارزیابی وضعیت 17 آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشكي گلستان ازنظر شرایط ساختمان، خطرات فيزيکي، شيميايي و بيولوژیكي، ایمنی و ارگونومي از چک لیست استاندارد وزرات بهداشت استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبه و مشاهده در طی فروردین تا شهریور 1398 گردآوری و برای توصیف آنها از SPSS20 استفاده شد. ملاحظات اخلاقی در تمام مراحل اجرای مطالعه رعایت شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیش از 62 درصد مقررات ایمنی و الزامات زیست محیطی در آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان رعایت شد. میزان تطابق در بخشهای ساختمان، خطرات فيزيکي، شيميايي، بيولوژیكي، ایمنی و ارگونومي به ترتیب 61، 70، 71، 59، 56 و 59 درصد بود. عدم جانمایی صحیح ساختمان آزمایشگاه و اختصاص فضای محدود از مشکلات اصلی این واحدها بود.
نتیجهگیری: شرایط ایمنی و زیست محیطی در آزمایشگاههای مورد مطالعه در محدوده توصیه شده وزارت بهداشت قرار داشت. با این حال، وجود برخی نواقص مثل خطرات مرتبط با سيلندر گاز و یا مواد شیمیایی و بیولوژیکی میتواند سلامت کارکنان و محیط زیست را تهدید نماید. لذا برنامهریزی مناسب و اجرای مدیریت ایمن در آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی برای پیشگیری از بروز حوادث لازم است.
- آزمایشگاه
- بهداشت محیط
- محیط زیست
- تماس شغلی
- ایمنی
ارجاع به مقاله
مراجع
Hill Jr RH, Finster DC. Laboratory safety for chemistry students. New Jeresy: John Wiley & Sons; 2016.
Faller G, Mikolajczyk RT, Akmatov MK, Meier S, Krämer A. Accidents in the context of study among university students—A multicentre cross-sectional study in North Rhine-Westphalia, Germany. Accident Analysis & Prevention 2010; 42(2):487-91.
Adane L, Abeje A. Assessment of Familiarity and Understanding of Chemical HazardWarning Signs among University Students Majoring Chemistry and Biology: A Case Study at Jimma University, Southwestern Ethiopia. World Applie Science Journal 2012; 16:290–99.
Syed Draman SF, Daik R, Abdullah ML, editors. Globally Harmonized System: A Study on Understanding and Attitude towards Chemical Labeling amongst Students of Secondary School. Proceedings of the 2010 International Conference on Science and Social Research, CSSR 2010 Dec. 5–7; Kuala Lumpur, Malaysia.
Al-Zyoud W, Qunies AM, Walters AU, Jalsa NK. Perceptions of chemical safety in laboratories. Safety. 2019; 5(2):21 https://doi.org/10.3390/safety5020021.
Bi J, Wang Z, Chen J, Li J. Safe disposal of wastes from high-level biosafety laboratories. Bulletin of the Academy of Military Medical Sciences 2006; 30(4):394-97.
Malakoutikhah M, Korouni H, Jahangiri M. Safety and Health Status of Educational and Research Laboratories of Shiraz University of Medical Sciences based on ELMERI Approach. Occupational Hygene and Health Promotion Journal 2019; 2(4):270-79 (In Persian).
Halvani G, Soltani R, Alimohammadi M, Kiani Z. Identification and evaluation laboratory hazards in Yazd University of Medical Sciences by standard checklists. Occupational Medicine Quarterly Journal 2011; 3(1):21-27 (In Persian).
Kiaei M, Mahdavi A, Hasanpoor E, Nazari M, Abbasimani Z, Hajian M, et al. Assessment of laboratories safety in teaching hospitals of Qazvin university of medical sciences. Alborz University Medical Journal 2012; 1(4):207-12 (In Persian).
Majlesi M, khaloei A, Mehdipour Rabouri M. Evaluation of safety standards in medical diagnostic laboratory in Kerman in 2014. Safety Promotion and Injury Prevention 2015; 3(2):83-90 (In Persian).
Al-Dahhan WH, Al-Zuhairi AJ, Hussein FH, Rodda KE, Yousif E. Laboratory biological safety cabinet (BSC) explosion. Karbala International Journal of Modern Science 2016; 2(4):276-79.
Panahi S, Karimi A, Pourbabaki R. Consequence modeling and analysis of explosion and fire hazards caused by methane emissions in a refinery in cold and hot seasons. Journal of Health in the Field 2020; 7(4):34-46 (In Persian).
Lunar BC, Padura VRS, Cristina M, Dimaculangan FT. Familiarity and understanding of chemical hazard warning signs among select college students of De La Salle Lipa. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research 2014; 2:99-102.
Hill Jr RH, Finster DC. Academic leaders create strong safety cultures in colleges and universities. Journal of Chemical Health & Safety. 2013; 20(5):27-34.
Olewski T, Snakard M. Challenges in applying process safety management at university laboratories. Journal of Loss Prevention in the Process Industries 2017; 49:209-14.
Khalooei A, Malakootian M, Rabouri MM. Environmental health situation of public and private medical diagnostic laboratories in Kerman, 2014. Safety Promotion and Injury Prevention 2016; 4(1):19-24 (In Persian).
Malakouti J, Jang S, Mosaferchi S, Haseli F, Azizi F, Mahdinia M. Health risk assessment of occupational exposure to hazardous chemicals in laboratories of Qom University of Medical Sciences. Iran Occupational Health 2014; 11(2):13-25 (In Persian).
IPI. Procedour of Laboratory of Biosafety Safety, BS-PR-001-01. Iran: Pasteur Institute of Iran (IPI); 2016 (In Persian).
Toosi K, Neisi A, Arshadi N. Investigating the safety climate, safety competency and role overload as predictors of safe behavior of employees in the Bidboland Gas Refning Company. Journal of Health in the Field 2019; 7(2):45-57 (In Persian).
Sedghpour BS, Sabbaghan M, Sataei FM. A survey on the pre service chemistry teachers’ lab safety education. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2013; 90:57-62.
Alimadadi JA, Qasemkhan AH, Hjartabar M, Gholamnia R, Khani Jazani R, Saeedi R. Evaluation of health, safety and environment status using SWOT matrix to provide continuous improvement strategies: A case study in municipality of Qazvin. Journal of Health in the Field 2016; 4(3):36-45 (In Persian).
- چکیده مشاهده شده: 227 بار