بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان اسلامشهر
فصلنامه علمی پژوهشی بهداشت در عرصه,
دوره 4 شماره 2 (1395),
6 بهمن 2017
,
صفحه 28-34
https://doi.org/10.22037/jhf.v4i2.13567
چکیده
زمینه و اهداف: پر فشاری خون یکی از بیماریهای مزمن شایع و یک عامل خطر عمده برای بیماریهای قلبی- عروقی و سکته مغزی است. با توجه به افزایش شیوع فشار خون بالا و عوارض خطرناک آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در مادران دانش آموزان مدارس اسلامشهر انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه تجربی(Experimental) است، به روش نمونهگيري خوشهای دو مرحلهای، 112 نفر از مادران دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسيم شدند. روش آموزش سخنرانی و به شکل پرسش و پاسخ در پایان سخنرانی بود. نمونههاي مورد بررسي طي سه مرحله از طريق پیش آزمون، آزمون بلافاصله بعد از آموزش و پس آزمون 2 ماه بعد، با پرسشنامه مورد ارزشيابي قرار گرفتند. تمام مراحل این تحقیق با رعایت موازین اخلاقی و پژوهشی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله از نظر میانگین نمرات آگاهی و نگرش، تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود نداشت. اما دو گروه از نظر میانگین نمره رفتار با هم اختلاف اندکی داشتند. پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله به طور معنیداری افزایش پیدا کرد (P-value<0.001 ).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مؤثر است و از طریق افزایش سطح آگاهی و نگرش، میتوان رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا را ارتقاء داد.
- پر فشاری خون، آگاهی، نگرش، رفتار، سخنرانی
ارجاع به مقاله
مراجع
- WHO. Raised blood pressure. Available at: http://www.who.int/gho/ncd /risk_factors/ blood_pressure_prevalence_text/en/index.html. Accessed may 17, 2014.
- CDC. High Blood Pressure. Available at: http://www.cdc.gov/bloodpressure/. Accessed jun 9, 2015.
- WHO. A global brief on Hyper Tension. Available at: http://search .who.int/search. Accessed jun 8, 2015.
- CDC. High Blood Pressure Risk Factors. Available at: http://www.cdc.gov/bloodpressure /risk_ factors. htm. Accessed jun 9, 2015.
- WHO. Social determinants of health. Available at: http://www.who.int/topics/social_determinants/en/. Accessed dec 8, 2015.
- WHO. World Health Day 2013: measure your blood pressure, reduce your risk. Available at: http://ww w.who.int/mediacentre/news /releases/ 2013. Accessed jun 22, 2015.
- WHO. Raised blood pressure (SBP≥140 OR DBP≥90) Data by WHO region. Available at: http://apps.who.int/gho/data/view.main.2540. Accessed jun 8, 2015.
- WHO. Prevalence of raised blood pressure ages 18+ 2010–2014 (age standardized estimate) Male: 201490) Data by WHO region. Available at: http://www.who.int/gho/ncd/risk_factors/ blood_pressure _prevalence/en/. Accessed jun 8, 2015.
- Fakhrzadeh H, Noori M, Pourebrahim R, Ghotbi S, Heshmat R, Bastan hag M. The prevalence of hypertension and associated risk factors in a population of 25- 64 year old population research center in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders 2003; 1(3):43-39) In Persian(.
- WHO. High blood Pressure.2014. Available from: http://se arch.who .int/ search?. Accessed jun10, 2015.
- Shafi F, Azargashb A. Health education. 5th ed. Tehran: Tehran University publication; 2008) In Persian(.
- Izadi Rod M, Masoudi G, Zarban I, SHahraki poor M, Jadgal K. The effect of educational program based on blood pressure in patients with hypertension Basnef. Journal of Torbat University of Medical Sciences 2013; 1(2):22-31) In Persian(.
- Jalilian N, Tavafian S, Aghamolaei T, Ahmadi S. The effects of health education program on knowledge and attitudes of people suffering from hypertension. Journal of Health Education and Health Promotion 2014; 1(4):44-37) In Persian(.
- CDC. High Blood Pressure Facts. Available at: http://www.cdc.gov/bloodpressure/facts.htm. Accessed Nov 5, 2015.
- WHO. Women’s health. Available at: http: //www.who.int/ media centere/factsheets/fs334/en/. Accessed jul 18, 2015.
- Kamran A, Shekarchi A, Sharifirad G, Sharifian E, Shekarchi L. Evaluating Dietary Perceptions Education Program among Rural Hypertensive Patients on Commitment and Adherence to Healthy Diet. Journal of Human Health 2015; 1(1):7-12 )In Persian(.
- Aghamolaei T, Hosseini F, Farshidi H, Madani A, GHanbarnejad A. The impact of an educational intervention based on PRECEDE-PROCEED model on lifestyle of hypertension patients. Journal of Hypertension 2015;33.
- Tang YH, Hung CH, Chen HM, Lin TH, Liu Y. The effect of Health Education on Taiwanese Hypertensive Patients' Knowledge and Cognition of Stroke. Journal of Worldviews on Evidence‐Based Nursing 2015; 12(2):116-25.
- Lu C-H, Tang S-T, Lei Y-X, Zhang M-Q, Lin W-Q, Ding S-H, et al. Community-based interventions in hypertensive patients: a comparison of three health education strategies. BMC public health 2015; 15(1):1.
- Pooreh S, Nodeh ZH. Impact of education based on theory of planned behavior: an investigation into hypertension-preventive self-care behaviors in Iranian girl adolescent. Iranian Journal of Public Health 2015; 44(6):839) In Persian(.
- Roopa K S, Devi GR. Impact of Intervention Programme on Knowledge, Attitude, Practices in the Management of Hypertension among Elderly. Studies on Home and Community Science 2014; 8(1):11-16.
- Sadeghi R, Mohseni M, KHanjani N. The Effect of an educational intervention according to hygienic belief model in improving care and controlling among patients with hypertension. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2014; 13(4):383-394 )In Persian(.
- Noori R, Alami A, Delshad Noghabi A. Effect of family-centered empowerment model on quality of life in patients with hypertension. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2015; 25(127): 100-107 )In Persian(.
- Kumar Sh. Hypertension management through patient education [dissertation]. School of Nursing and Health Professions: University of San Francisco 2015.
- Gemson DH, Commisso R, Fuente J, Newman J, Benson S, Newman J, et al. Promoting weight loss and blood pressure control at work: Impact of an education and intervention program. Journal of Occupational and Environmental Medicine 2008; 50(3):272-81.
- چکیده مشاهده شده: 527 بار