اثربخشی بازیدرمانی بر مشکلات برونسازی شده کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهجویانه
سلامت اجتماعی,
دوره 8 شماره 4,
1 شهریور 2021
,
صفحه 43-54
https://doi.org/10.22037/ch.v9i1.31330
چکیده
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله جویانه یکی از اختلالهای رفتاری است که مهم ترین آن الگوی پایدار رفتار تکراری منفیگرایی، لجبازی، نافرمانی و خصومت در برابر مظاهر قدرت است که باعث اختلال قابل ملاحظه بالینی در کنشوری تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد می شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازیدرمانی بر مشکلات برونسازی شده کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهجویانه بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع طرحهای کاربردی و نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهجویانه شهر بابل در سال 1398 که از بین آن ها 60 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه بازیدرمانی و گروه گواه، هر گروه 30 نفر گماشته شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاري كودك در سه دوره زمانی پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری به دست آمد. بازی درمانی در ده جلسه و به مدت دو ساعت به صورت هفتگی برای گروه آزمایش اجرا شد. در راستای تحلیل استنباطی از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد که با نرمافزار SPSS-22 به اجرا در آمد. سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن در گروه آزمایش (8/1) 1/9 و گروه گواه برابر با (9/1) 8/9 سال بود. در گروه آزمایش میانگین (انحراف معیار) مشکلات برون سازی شده از (5/2) 6/40 در پیش آزمون به (1/2) 6/24 در پس آزمون و (5/2) 6/25 در پیگیری کاهش یافت (001/0>P). اما در گروه گواه آزمایش میانگین (انحراف معیار) مشکلات برون سازی شده از (9/1) 4/39 در پیش آزمون به (1/2) 3/39 در پس آزمون و (2) 4/39 در پیگیری رسید که تفاوتی نداشت.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که بازیدرمانی موجب کاهش مشکلات برونسازی شده کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهجویانه شد و میتوان از این درمان در جهت بهبود مشکلات روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله جویانه استفاده کرد.
- بازیدرمانی، مشکلات برونسازی شده، کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهجویانه
ارجاع به مقاله
مراجع
Sellers R, Warne N, Pickles A, Maughan B, Thapar A, Collishaw S. Cross‐cohort change in adolescent outcomes for children with mental health problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2019;60(7):813-21.
Eruyar S, Huemer J, Vostanis P. How should child mental health services respond to the refugee crisis?. Child and Adolescent Mental Health. 2018;23(4):303-12.
Paulus FW, Ohmann S, Popow C. Practitioner Review: School‐based interventions in child mental health. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2016;57(12):1337-59.
Gopalan G, Hooley C, Winters A, Stephens T. Perceptions among child welfare staff when modifying a child mental health intervention to be implemented in child welfare services. American journal of community psychology. 2019;63(3-4):366-77.
Wolpert M, Rutter H. Using flawed, uncertain, proximate and sparse (FUPS) data in the context of complexity: learning from the case of child mental health. BMC medicine. 2018;16(1):82.
Waldman ID, Rowe R, Boylan K, Burke JD. External validation of a bifactor model of oppositional defiant disorder. Molecular psychiatry. 2018;1(2):1-12.
Masi G, Manfredi A, Nieri G, Muratori P, Pfanner C, Milone A. A naturalistic comparison of methylphenidate and risperidone monotherapy in drug-naive youth with attention-deficit/hyperactivity disorder comorbid with oppositional defiant disorder and aggression. Journal of clinical psychopharmacology. 2017;37(5):590-4.
Christenson JD, Crane DR, Malloy J, Parker S. The cost of oppositional defiant disorder and disruptive behavior: A review of the literature. Journal of Child and Family Studies. 2016;25(9):2649-58.
Schoorl J, van Rijn S, de Wied M, Van Goozen S, Swaab H. Boys with oppositional defiant disorder/conduct disorder show impaired adaptation during stress: An executive functioning study. Child Psychiatry & Human Development. 2018;49(2):298-307.
Cavanagh M, Quinn D, Duncan D, Graham T, Balbuena L. Oppositional defiant disorder is better conceptualized as a disorder of emotional regulation. Journal of attention disorders. 2017;21(5):381-9.
Guest JD, Carlson RG. Utilizing mindfulness strategies to manage negative countertransference and feelings of dislike while working with children exhibiting externalized behaviors. Journal of Psychotherapy Integration. 2019;29(4):426-35.
Mirzaaghasi R, Behbudi M, Fard FD. A comparative study on the predictive influence of family function and attachment style in foreseeing externalized behavioral problems in children. Journal of fundamentals of mental health. 2019;21(5):44-53.
Shaikh EA, Shinde VR. Gender differences in internalized and externalized behavioral problems among school going children. Indian Journal of Health & Wellbeing. 2018;9(4):11-22.
Wilson BJ, Ray D. Child‐centered play therapy: Aggression, empathy, and self‐regulation. Journal of Counseling & Development. 2018;96(4):399-409.
Ceballos PL, Bárcenas Jaimez G, Bratton SC. Considerations for play therapy research with Latino populations. International Journal of Play Therapy. 2020;29(4):213.
Halfon S. Play profile constructions: An empirical assessment of children’s play in psychodynamic play therapy. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy. 2017;16(3):219-33.
Stulmaker HL, Ray DC. Child-centered play therapy with young children who are anxious: A controlled trial. Children and Youth Services Review. 2015;57:127-33.
Ray DC, Stulmaker HL, Lee KR, Silverman WK. Child-centered play therapy and impairment: Exploring relationships and constructs. International Journal of Play Therapy. 2013;22(1):13.
Ariapooran S, Eskandari A. Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant and Behavior Disorder in 6-9 Age Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JPEN. 2016;2(4):44-50.
Safary S, Faramarzi S, Abedi A. Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on behavioral symptoms of disobedient students. Studies in Medical Sciences. 2014;25(3):258-67.
Morshed N, Davoodi I, Babamiri M. Effectiveness of group play therapy on symptoms of oppositional defiant among children. J Educ Community Health. 2015;2(3):12-8.
Knell SM, Ruma CD. Play therapy with a sexually abused child. Cognitive therapy with children and adolescents: A casebook for clinical practice. 2003;1(3):338-68.
- چکیده مشاهده شده: 303 بار
- pdf دانلود شده: 213 بار
- پرسشنامه مشکلات رفتاري كودك دانلود شده: 0 بار