تأثير کوررنگي در سوانح ترافيکي
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 4 شماره 3 (2016),
9 فروردین 2017
,
صفحه 167-174
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i3.15819
چکیده
سابقه و هدف: عوامل بروز تصادفات به سه عامل انسان، وسيله نقليه و محيط يا جاده تقسيمبندي ميشود. بر اساس مطالعات سهم انسان در بروز تصادفات بيش از نود درصد ميباشد. بينايي يکي از حواسي است که بهطور مطلق براي رانندگي ايمن لازم است. هدف مطالعه، بررسي تأثير کوررنگي رانندگان در سوانح ترافيکي بود.
روش بررسي: مطالعه بهصورت مقطعي و طي سالهاي 94- 1391 بر روي 2089 راننده متقاضي کارت سلامت رانندگان مراجعهکننده به مرکز تخصصي طب کار «آرتا سلامت اردبيل» صورت گرفت. تعداد 65 نفر راننده کور رنگ با 130 نفر از رانندگان با ديد سالم همان مرکز ازنظر سوابق سوانح ترافيکي ثبتشده توسط پليس راهنمايي و رانندگي طي 5 سال گذشته موردبررسي و مقايسه قرار گرفت. نمونهها با رضايت آگاهانه در مطالعه شرکت نمودند. براي تجزيهوتحليل دادهها از آزمون آماري تي مستقل استفاده گرديد.
يافتهها: از مجموع 2089 راننده، 65 نفر (1/3%) با اختلال ديد رنگي شناسايي شدند. بيشترين نوع کوررنگي به ترتيب شامل کوررنگي سبز (69/67%)، کوررنگي سبز-قرمز (07/23%)، کوررنگي قرمز (69/7%) و کوررنگي کامل (55/1%) بود. ميانگين سني رانندگان کور رنگ 25/45 با انحراف معيار استاندارد 027/11 و ميانگين سني رانندگان با ديد سالم 67/42 با انحراف استاندارد 354/9 بود. تعداد 7 نفر (7/10%) از رانندگان کور رنگ و 26 نفر (20%) از رانندگان با ديد سالم، حداقل يکبار طي 5 سال گذشته درگير تصادف بودند.
نتيجهگيري: رانندگان داراي بيماريهاي چشمي بيش از رانندگان سالم درگير سوانح ترافيکي ميشوند. شناسايي بيماريهاي چشمي رانندگان ازجمله کوررنگي هنگام صدور گواهينامه رانندگي ميتواند در کاهش ميزان تصادفات مرتبط با اين بيماريها مؤثر باشد.
واژگان کلیدی : بيماريهاي چشمي؛ کوررنگي؛ رانندگان؛ سوانح ترافيکي
How to cite this article: Rahimi-kolur A, Rahimi AM. Investigation of the Effect of Colorblindness in Road Traffic Accidents. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(3): 167-74.
References:
1. Organization WHO .International Classification of Diseases- 10th Revision. Geneva: World Health organization; 1990.
2. Organization WHO. Global Status Report on Road Safety: World Health organization; 2015.
3. Alavi S, Mohammadi M, Soori H, Jannatifard F, Mohammadi-alhory S. The Determination of Cognitive- Behavioral Features of Bus and Truck Drivers during Road Accidents. J Saf Promot Inj Prev. 2016;3(4):323-32.
4. Soori H, Ayni E, Iranfar M. Road Traffic Status in the World and Iran: Review of Results from the World Health Organization (Review Article). J Saf Promot Inj Prev. 2013;1(2):53-62.
5. Monsef V, Asadi P, ziabari SM. Mortality Due to Road Traffic Injuries in Guilan Province in 2011-2012. J Saf Promot Inj Prev. 2015;3(2):97-102.
6. Statistics deaths and injuries from traffic accidents during the year 2014 [Internet]. Iranian Legal medicine Organization[nodate]. Available from: http://www.Imo.ir/uploads/tas9312p.pdf.
7. Pakgohar A, Saffarzadeh M, Khalili M. The Survey Role of Humanistic Factor in Incidence and Intensity of Road Accident Based on Logistic Regression and CART. Tehran: Applied Research Office of Traffic Police; 2008.
8. Aarts L, Van Schagen I. Driving Speed and the Risk of Road Crashes: A review. Accid Anal Prev. 2006;38(2):215-24.[PubMed]
9. Zhang G, Yau KK, Chen G. Risk Factors Associated with Traffic Violations and Accident Severity in China. Accid Anal Prev. 2013;59:18-25.[PubMed]
10. Wege C, will S, Victor T. Eye Movement and Brake Reaction to Real World Brake-Capacity Forward Collision-a Naturalistic Driving Study. Accid Anal Prev. 2013;58:259-70.[PubMed]
11. Whillans M. Colour-Blind Drives Perception of Traffic Signals. J can med Assoc. 1983;128(10):1187-9.[PubMed]
12. What Causes Color Blindness? [Internet]. [cited cited Feb 17 2011]. Available from: http://www.pediatriceducation. Org.
13. Health, Colors for the Color Blind [Internet]. [cited Feb 17 2011]. Available from: http://www.Toledo-bend.com/color blind/about CB html.
14. kapour R. All You Need to Know about Care of Your Eyes. Translated from English by Shirzadeh A, Shamousi N. Sabzevar: Entezar publication; 2000.
15. Khaki G. Research Methodology to Approach Dissertation (Persian). Tehran: Derayat publication; 1999.
16. Reshadat S, Azami N, Almasi A, Azizi A. Prevalence of Colorblindness Among Referred Drivers to Samenolaemeh Clinic in Kermanshah (Persian) Journal Of Kermanshah University of Medical Sciences. 2011;16(5):421-6.
17. Sloan L, Habel A. Color Signal System for the Red-Green Blind. J opt soc Am. 1955;45:592-8.[Scopus]
18. Allen M. Measures of Red Light on Automobiles. Am J optom Arch Am Acad Optom. 1964;41:659-9.
19. Verriest G, Neubauer O, M MM, Urijls A. New Investigations Concerning the Relationship between Congential Color Vision Defects and Road Traffic Security. Int Opthalmol. 1980;2:87-99.
20. Norman L. Medical Aspects of Road Safety. Lancet. 1960;1:1039-45.[PubMed]
21. Procedure of Medical Examinations and Issuingo Drivers' Health Card (Persian). Ministry of Health and Medical Education. Tehran: Department of Health. Center of Environment and Health; 2014.
22. Procedure of Obtain Physical and Mental Health (Medical Competence) Applicants of Driver's Licenses (Persian). Ministry of Health and Medical Education: Department of Traffic Police in Islamic Republic of Iran.
- بیماری های چشم، کوررنگی، رانندگان، سوانح ترافیکی
ارجاع به مقاله
- چکیده مشاهده شده: 536 بار
- PDF دانلود شده: 228 بار