فاکتورهاي مؤثر بر حاشيه ايمني عابرين پياده در خيابانهاي فاقد علائم راهنمايي و رانندگي
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 3 شماره 2 (2015),
23 September 2015
,
صفحه 134- 127
https://doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10080
چکیده
سابقه و هدف: يكي از عوامل مهم در مهندسي ترافيك، ايمني تردد عابرين پياده است. بررسي پارامترهاي مؤثر بر حاشيه ايمني عابرين پياده و ارتباط بين آنها در شناسايي عوامل اصلي بروز حوادث مربوط به عابرين پياده در خيابانهاي بدون علائم راهنمايي و رانندگي نقش مهمي دارد. اين مقاله برخي فاكتورهاي مرتبط با ايمني عابرين پياده و ارتباط بين آنها را بررسي کرد.
روش بررسي: اين مطالعه بهصورت توصيفي - تحليلي و بر اساس اطلاعات مشاهدهاي صورت گرفت. براي اين منظور ويدئوهايي از 56 عابر در خيابان مطهري تهران ضبط شد و مورد ارزيابي قرار گرفتند. تجزيهوتحليل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و روش رگرسيون خطي انجام شد.
يافتهها: نتايج حاصل از نرمافزار نشان داد که ضرايب اثرگذاري فاکتورهاي مختلف شامل زمان انتظار قبل از حرکت با 78/0، تکرار نگاه کردن به وسايل نقليه قبل و حين عبور با 58/0، زمان نگاه کردن به وسايل نقليه قبل و بعد از عبور با 73/0 و زمان عبور با 29/0، بر حاشيه ايمني عابرين پياده تأثير داشت.
نتيجهگيري: زمان انتظار عابرين قبل از عبور مهمترين عامل اثرگذار بر حاشيه ايمني عابرين پياده در خيابان هاي بدون علائم راهنمايي و رانندگي بود.
- عابر پياده، حاشيه ايمني، خيابانهاي بدون علائم راهنمايي و رانندگي، وسايل نقليه
ارجاع به مقاله
مراجع
References
Hasan Pour SH, Mirbaha B, Zanganeh Ranjbar P. Evaluation of defection of cross-traffic pedestrian. Rahvar
Studies Quarterly. 2012;17(9):133-59.
Organization World Heath Global Status Report on Road Safety: Time for Action. 2009.
Pucher J, Dijkstra L. Promoting safe walking and cycling to improve public health: Lessons from the
Netherlands and Germany. Am J Pub Health. 2003;93(9):1509–16.
Vahhab zadeh A. The impact of human factors in highway traffic accidents in 2008 years of Karaj- Qazvin
effect ,and prevent and reduce. Quarterly of Research of traffic management. 2008;3(8):26-31.
Evans L. Traffic Safety. Science Serving Society. 2004:209-16.
Peden M, Scurfield R, Sleet D, Modan D, Hyder A, Jarawan E, et al. World report on road traffic injury
prevention. Geneva: World Health organization.
van Beeck EF, Borsboom GJ, Mackenbach JP. Economic development and traffic accident mortality in the
industrialized world, 1962–1990. International journal of epidemiology. 2000;29(3):503-9.
Zhuang X, Wu C. The safety margin and perceived safety of pedestrians at unmarked roadway. Transportation
research part F: traffic psychology and behaviour. 2012;15(2):119-31.
Unit CoTTS. Pedestrian Collision Summary. 2011.
Zhuang X, Changxu Wu. Pedestrian protection: Guangzhou Auto Honda establishes a safety benchmark.
; Available from: https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.elsevier-c25c719d-2a78-368f-9b5d-
fa06c40bea8/tab/references .
Agran PF, Winn DG, Anderson CL, Tran C, Del Valle CP. The role of the physical and traffic environment
in child pedestrian injuries. Pediatrics. 1996;98(6):1096–103.
Korve HW, Farran JI, Mansel DM, Levinson HS, Chira-Chavala T, Ragland DR. Integration of Light Rail
Transit into City 1996. Available from: http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/tcrp/tcrp.
Gårder PE. The impact of speed and other variables on pedestrian safety in Maine. Accidental Anal.
;36(4):533–42.
Hess PM, Moudon AV, Matlick JM. Pedestrian safety and transit corridors. Journal of Public Transportation.
;7(2):5.
Wier M, Weintraub J, Humphreys EH, Seto E, Bhatia R. An area-level model of vehicle-pedestrian injury
collisions with implications for land use and transportation planning. Accidental Anal. 2009;41(1):137–45.
Currie G, Tivendale K, Scott R. Analysis and mitigation of safety issues at curbside tram stops. Transp Res
Record: J Transp Res Board. 2011;2219 (4):20–9.
Mecredy G, Janssen I, Pickett W. Neighborhood street connectivity and injury in youth: a national study of
built environments in Canada. Inj Prev. 2012;18(2):81–7.
Akbari A, Taghavi M. Epidemiology damage caused by external causes (accidents) in Iran. 1, editor: fekrat;
National Highway Traffic Safety Administration. Traffic safety facts 2007 data (pedestrians). 2007.
Rosenbloom T, Ben-Eliyahu A, Nemrodov D. Children’s crossing behavior with an accompanying adult. Safety Science. 2008;46(8):1248-54.
Tiwari G, Bangdiwala S, Saraswat A, Gaurav S. Survival analysis: Pedestrian risk exposure at signalized intersections. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2007;10(2):77-89.
Lam LT. Factors associated with parental safe road behaviour as a pedestrian with young children in metropolitan New South Wales, Australia. Accident Analysis & Prevention. 2001;33(2):203-10.
Oxley J, Fildes B, Ihsen E, Charlton J, Day R. Differences in traffic judgements between young and old adult pedestrians. Accident Analysis & Prevention. 1997;29(6):839-47.
Khan FM, Jawaid M, Chotani H, Luby S. Pedestrian environment and behavior in Karachi, Pakistan. Accident Analysis & Prevention. 1999;31(4):335-9.
Keegan O, O’Mahony M. Modifying pedestrian behaviour. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2003;37(10):889-901.
Velde AF, van der Kamp J, Barela JA, Savelsbergh GJ. Visual timing and adaptive behavior in a roadcrossing simulation study. Accident Analysis & Prevention. 2005;37(3):399-406.
Simpson G, Johnston L, Richardson M. An investigation of road crossing in a virtual environment. Accident Analysis & Prevention. 2003;35(5):787-96.
Ahadi MR, Kashi E. The consequences of using a cell phone while crossing the street. Traffic Management Studies.2008; 3(8): 16-26.
- چکیده مشاهده شده: 520 بار
- PDF دانلود شده: 2302 بار