اولویت بندی نیازهای آموزشی کارکنان مراکز اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در خصوص سوانح و حوادث ترافیکی: تبیین نظرات متخصصان و گروه های هدف
فصلنامه بهداشت در عرصه,
دوره 5 شماره 4,
1 دی 2018
,
صفحه 39-47
https://doi.org/10.22037/jhf.v5i4.18525
چکیده
زمینه و اهداف: برای برنامه ریزیهای آموزشی مناسب در زمینه پیشگیری و برخورد با سوانح و حوادث ترافیکی، شناخت وضعیت و نیازهای آموزشی کارکنان ارائه دهنده این خدمت ضروری است. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی پرسنل و مدیران مراکز پیش بیمارستانی وبیمارستانی در خصوص سوانح و حوادث ترافیکی در سال 1395 انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش به صورت ترکیبی در سه مرحله جمع آوری دادههای کیفی، طراحي و اعتبار سنجی ابزار نیاازسنجي و مطالعه مقطعي انجام گردید. در مرحله اول با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، چارچوبی از ابزار نیازسنجی به دست آمد و در مرحله بعد روایی صوری و محتوایی ابزار با استفاده از پنل متخصصان صورت گرفت و در مرحله آخر نیازهای آموزشی گروههای هدف با استفاده از ابزار بدست آمده در یک مطالعه مقطعی مشخص گردید. تمام مراحل تحقیق با رعایت اخلاق پژوهش و با کسب رضایت شرکت کنندگان انجام گردید.
یافته ها : مهمترین نیاز آموزشی مراکز پیش بیمارستانی، به ترتیب، دوره آموزشی CPR، دوره آموزشی بررسی وضعیت هوشیاری مصدوم و باز کردن راههای هوایی و دوره آموزشی ABC بود. همچنین سه اولویت اول مراکز اورژانس بیمارستانی به ترتیب، دوره آموزشی نحوه برخورد با موارد خاص مثل قطع عضو، دوره های آموزشی سوختگیهای پیشرفته وATLS اقدامات پیشرفته برخورد با بیماران ترومایی با درجه اهمیت یکسان و دوره آموزشی خود مراقبتی در سوانح و حوادث جادهای بود.
نتیجه گیری: با توجه به اولویتهای استخراج شده، لازم است از طرق تدون و برگزاري برنامه های آموزشي به ارتقاء مهارتهای پرسنل مراکز پیش بیمارستانی و بیمارستانی اقدام نمود.
- نیازسنجی آموزشی
- سوانح و حوادث ترافیکی
- کارکنان
ارجاع به مقاله
مراجع
- Toroyan T. Global status report on road safety 2015. Geneva: World Health Organization 2013.
- WHO. Global status report on road safety: Time for action. Geneva: World Health Organization 2009.
- Zargar M, Khaji A, Karbakhsh M, Zarei M. Epidemiology study of facial injuries during a 13 month of
trauma registry in Tehran. Indian Journal of Medical Sciences 2004; 58(3):109-14.
- Soori H, Moradi A. Accident black spots of motor vehicle crash resulting in injury and death in
suburban and rural of tehran province using a geographic information system. Payesh 2016; 15(2);131-42
(In Persian).
- Bigdeli M, Khorasani-Zavareh D, Mohammadi R. Pre-hospital care time intervals among victims of
road traffic injuries in Iran. A cross-sectional study. BMC Public Health 2010; 10(1):1.
- Bahadori M, Ghardash F, Izadi AR, Ravangard R, Mirhashemi S, Hosseini SM. Pre-hospital emergency
in iran: a systematic review. Trauma Monthly 2016; 21(2):e31382.
- Copsey S, Taylor N. Taxi drivers safety and health: A European review of good practice guidelines.
Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities 2010.
- Sadeghian F, Khosravi A; Emamian MH, Unecian R. Traffic accidents injuries models and depended
factors in Shahroud. Payesh 2009; 7(3):225-33 (In Persian).
- Viet Hung K, Huyen LT. Education influence in traffic safety: A case study in Vietnam. IATSS Research
; 34(2):87-93.
- Mahfoozpour S, Soori H, Ainy E, Rahmani N, Amiri Z, Amirshekari G, et al. Survey the knowledge,
attitude and practice (KAP) and educational needs assessment of road traffic injuries among traffic police
officers. Journal of Guilan University of Medical Sciences 2010; 19(75):11-17 (In Persian).11- Chow AT. A needs assessment of the knowledge, skills and use of finance competencies by human
performance technology practitioners [dissertation]. Wayne State University; 2010.
- Kazemi B. Employee management. Tehran: Tehran Manicipality, Public Administration Training
Centre 2001 (In Persian).
- McClelland S. A systems approach to needs assessment. Training & Development 1992; 46(8):51-54.
- Zargar M, Motamedi SMRK, Karbakhsh M, Ghodsi SM, Rahimi-Movaghar V, Panahi F, et al. Trauma
care system in Iran. Chinese Journal of Traumatology 2011; 14(3):131-36.
- Omoke N, Chukwu C, Madubueze C, Oyakhiolme O. Outcome of road traffic injuries received in the
emergency room of a teaching hospital, Southeast Nigeria. Tropical Doctor 2012; 42(1):18-22.
- Joshipura M, Mock C, Goosen J, Peden M. Essential trauma care: strengthening trauma systems round
the world. Injury 2004; 35(9):841-45.
- Yunesian M, Moradi A. Knowledge, attitude and practice of drivers regarding traffic regulations in
Tehran. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2005; 3(3):57-66 (In
Persian).
- Barbazette J. Training needs assessment: Methods, tools, and techniques. New York: John Wiley &
Sons 2006.
- Jaffary F, Yousefy AR. The viewpoints of continuing medical education directors and experts about
the characteristics of an effective needs assessment model for physicians, dentists and pharmacists. Iranian
Journal of Medical Education 2004; 4(2):43-51 (In Persian).
- Hajiabady F, Baghery M. The compertment survey of the situational assessment teaching rate in
crisis situation between nursing and emergency student in Mashsd nursing and midwifery faculty in 2005.
Proceeding of the 3rd International Congress of Cure and Health and Crisis Management in Disaster 2007;
Iran (In Persian).
- Hojat M. Need assessment of nursing personnel of Jahrom University of Medical Sciences using
Delphi technique in 2008. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10(4):464-73 (In Persian).
- Hasankhani H, Abdollahzadeh F, Vahdati Shams S, Dehghannejad J, Dadashzadeh A. Educational
needs of emergency nurses according to the emergency condition preparedness criteria in hospitals of
Tabriz University of Medical Sciences 2011. Journal of Critical Care Nursing 2012; 5(3):159-65.
- Merrill JT. Message framing and behavioral intention for seat belt use: A consequence approach to
health communication [dissertation]. Ann Arbor: Utah State University; 2003.
- Habibi A, Mehri S. Effect of CPCR workshop on knowledge of workers. Sixth International Congress
of Disaster 2010; Ardebil University of Medical Science, Ardebil (In Persian).
- Haghani F, Sadeghi N. Training in pre-hospital emergency: needs and truths. Iranian Journal of MedicalEducation 2011; 10(5):1273-80 (In Persian).
- Farahmand S, Asl Soleymani H. How interns’ logbook is completed in emergency ward of imam
khomeini hospital? Iranian Journal of Medical Education 2010; 10(1):55-63 (In Persian).
- Husum H, Gilbert M, Wisborg T. Training pre-hospital trauma care in low-income countries: the
‘Village University’ experience. Medical Teacher 2003;25(2):142-48.
- Beck RJ, Pollak AN, Rahm SJ. Intermediate emergency care and transportation of the sick and injured.
Massachusetts: Jones & Bartlett Learning 2004.
- Ha NV, Vu HQ, Le T. Rapid health assessment in emergencies: Vietnam experience. Southeast Asian
Journal of Tropical Medicine and Public Health 2009; 40(1):23-30.
- چکیده مشاهده شده: 530 بار
- PDF دانلود شده: 194 بار