بررسی تاثیر آموزش مبتنی برنظریه خودکارآمدی بر ارتقای رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در بیمارستان شهید مدرس کاشمر
فصلنامه علمی پژوهشی بهداشت در عرصه,
دوره 5 شماره 4 (1396),
26 مرداد 2018
,
صفحه 1-7
https://doi.org/10.22037/jhf.v5i4.17313
چکیده
زمينه و اهداف : نارسایی احتقانی قلب از شایعترین اختلالات قلبی و عروقی بوده و به عنوان یک اختلال مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده مطرح میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر ارتقای رفتارهای خود مراقبتی در بیماران نارسایی قلب انجام شد
مواد و روشها : مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از بیماران نارسایی قلب که به طور تصادفی به دو گروه تخصیص یافته بودند، انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای مشتمل بر سوالات اطلاعات فردی، پرسشنامه خودکارآمدی بیماران قلبی سالیوان و پرسشنامه اروپایی رفتارهای خودمراقبتی پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه شفاهی و کتبی از داوطلبان، تکمیل و در سه مرحله جمع آوری گردید و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی بیماران در گروه آزمون48/8 ±55 و در گروه کنترل 51/8±61/51 بود. قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر انجام رفتارهای خود مراقبتی مشاهده نشد، اما بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری در انجام رفتارهای خودمراقبتی(000/0 p=) مشاهده شد. بین خود کارآمدی و مدیریت بیماری، همبستگی قوی وجود داشت؛ به نحوی که با افزایش خود کارآمدی، مدیریت بیماری بهتر بود
نتیجه گیری: با توجه به اینکه رفتارهای خود مراقبتی در بیماران نارسایی قلبی اهمیت زیادی دارد، تلاشهای مداخله ای در راستای ارتقای این یی رفتارها در این بیماران جهت کنترل بیماری و جلوگیری از بروز عوارض آن و پذیرش و بستری شدن مجدد و نهایتا مرگ و میر زودرس، مهم و ضروری است.
- خودکارآمدی، خودمراقبتی، بیماری نارسائی قلب
ارجاع به مقاله
مراجع
- Jaarsma T, Strömberg A, Mårtensson J, Dracup K. Development and testing of the European Heart
Failure Self-Care Behaviour Scale. European Journal of Heart Failure 2003; 5(3):363-70.
- Shojafard J, Nadrian H, Baghiani Moghadam M, Mazlumi Mahmudabad S, Sanati H, Asgar Shahi M.
Effects of an educational program on self-care behaviors and its perceived benefits and barriers in patients
with Heart Failure in Tehran. Journal of Payavard Salamat 2009; 2(4):43-55 (In Persian).
- Riegel B, Carlson B. Facilitators and barriers to heart failure self-care. Patient Education and Counseling
; 46(4):287-95.
- Riegel B, Dickson VV, Kuhn L, Page K, Worrall-Carter L. Gender-specific barriers and facilitators to
heart failure self-care: A mixed methods study. International Journal of Nursing Studies 2010; 47(7):888-
- Toljamo M, Hentinen M. Adherence to self- care and social support. Journal of Clinical Nursing 2001;
(5):618-27.
- Shojaei F, Asemi M, Najaf Yarandi A, Hosseini F. Self care behaviors, quality of life among patients
with heart failure. Iran Journal of Nursing 2006; 18(44):49-55 (In Persian).
- Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: Theory, research, and practice.
nd ed. San Francisco: John Wiley & Sons 2008.
- Brennan L, Walkley J, Fraser SF, Greenway K, Wilks R. Motivational interviewing and cognitive
behaviour therapy in the treatment of adolescent overweight and obesity: Study design and methodology.
Contemporary Clinical Trials 2008; 29(3):359-75.
- Doak CC, Doak LG, Root JH. Teaching patients with low literacy skills. 2nd ed. Pennsylvania:
Lippincott-Raven Publishers 1996.
- Lawrance L, McLeroy KR. Self-efficacy and health education. Journal of School Health 1986;
(8):317-21.
- Maddux JE, Stanley MA. Self-efficacy theory in contemporary psychology: An overview. Journal of
Social and Clinical Psychology 1986; 4(3):249-55.
- Carson VB. Mental health nursing: The nurse-patient journey. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders
- Kaufman DM. Applying educational theory in practice. BMJ 2003; 326(7382):213-16.
- Piantadosi S. Clinical trials: A methodological perspective. 2nd ed. New Jersey: John Wiley & Sons
- Serçekuş P, Mete S. Effects of antenatal education on maternal prenatal and postpartum adaptation.
Journal of Advanced Nursing 2010; 66(5):999-1010.
- Asad Zandi M, Farsi Z, Najafi Mehri S, Karimizarchi AA. Educational intervention focusing on health
belief model in health beliefs, awareness and behavior of diabetic patients. Iranian Journal of Diabetes and
Lipid Disorders 2006; 6(2):169-76 (In Persian).
- Sethares KA, Elliott K. The effect of a tailored message intervention on heart failure readmission rates,
quality of life, and benefit and barrier beliefs in persons with heart failure. Heart & Lung: The Journal of
Acute and Critical Care 2004; 33(4):249-60.
- Xue F, Yao W, Lewin RJ. A randomised trial of a 5 week, manual based, self-management programme
for hypertension delivered in a cardiac patient club in Shanghai. BMC Cardiovascular Disorders 2008;
(1):10. https://doi.org/10.1186/1471-2261-8-10.
- Holland R, Battersby J, Harvey I, Lenaghan E, Smith J, Hay L. Systematic review of multidisciplinary
interventions in heart failure. Heart 2005; 91(7):899-906.
- Shakibazadeh E, Rashidian A, Larijani B, Shojaeezadeh D, Forouzanfar M, Karimi Shahanjarini A.
Perceived barriers and self-efficacy: Impact on self-care behaviors in adults with type 2 diabetes. Journal
of Hayat 2010; 15(4):69-78 (In Persian).
- چکیده مشاهده شده: 1130 بار