ارزیابی جامع سازمانی بیمارستان امام حسین (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس مدل ويزبورد در سال 1394
فصلنامه بهداشت در عرصه,
دوره 4 شماره 3,
22 شهریور 2017
,
صفحه 1-8
https://doi.org/10.22037/jhf.v4i3.14319
چکیده
زمینه و اهداف: بیمارستان سازمان پیچیدهای با سطح پاسخگویی بالا است که نقش مهمی را در نظام مراقبتهای سلامت ایفا میکند. در این مطالعه با استفاده از مدل ویزبورد به ارزیابی جامع سازمانی بیمارستان امام حسین دانشگاه شهید بهشتی در سال 1394 پرداخته شده است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان بیمارستان مورد بررسی بوده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد تشخیص سازمانی استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها به کمک نرم افزار SPSS و استفاده از آزمونهای تی یک نمونهای و آنووا انجام گرفت. تمام مراحل مطالعه حاضر با در نظر گرفتن موازین اخلاقی اجرا گردید.
یافتهها: در مجموع 306 نفر در این مطالعه شرکت کردند. میانگین کلی نمرات ابعاد 7 گانه برابر با 4/14بوده که نشان دهنده ضعف بیمارستان مورد بررسی از نظر عناصر داخل سازمان است. نتایج آزمون تی یک نمونهای نشان داد که تنها ابعاد هدف گذاری، رهبری و نگرش به تغییر دارای وضعیت مطلوبی میباشند. بعد هدف گذاری با میانگین 3/88 قویترین و بعد پاداش با میانگین 4/85 ضعیفترین بعد شناخته شده است. همچنین در بین متغیر میزان تحصیلات و متغیر پاداش نیز ارتباط معنی دار دیده شده است.
نتیجهگیری: مطالعه ما نشان داد که بیمارستان امام حسین در برخی از ابعاد سازمانی داری مشکل است. گرچه اداره یک بیمارستان نمیتواند مشابه با سازمانهایی دیگر قلمداد شود ولی میتوان با تعدیل روشهای تقویت ابعاد سازمانی در بیمارستان و کاهش موانع و مشکلات موجود در بهتر شدن شرایط گام برداشت.
- بیمارستان، تشخیص سازمانی، ارزیابی، ویزبورد
ارجاع به مقاله
مراجع
Health Research & Educational Trust. Health care leader action guide: understanding and managing variation;
[cited 2015 Feb 9]. Available from: http://www.hret.org/variation.
Adepoju, A. Management Concepts and Applications. 2nd ed. Lagos: Concept Publications; 2006.
Sharma D, Goyal R. Hospital administration and human resource management. New Delhi: PHI Learning; 2013.
Hassin A. Effective diagnosis in organisation change management. Journal of Business Systems, Governance &
Ethics 2010; 5(2):23-9.
WHO. Hospital. Geneva: World Health Organization; 2015 [cited 2015 Feb 30]. Available form: http://www.who.int/topics/hospitals/en.
Gallos J. Reframing complexity: A four dimensional approach to organizational diagnosis, development, and
change. San Franscisco: Organization Development; 2006.
Swayne LE, Duncan WJ, Ginter PM. Strategic Management of Health Care Organizations. New York: John Wiley & Sons; 2012.
Lin Y-W, Huang H-L, Tung S-C. The organisational diagnosis of a health promoting hospital in Taiwan. Patient
Education and Counseling 2009; 76(2):248-53.
Safarani S, Arab M, Rahimi A, Ahangar A, Fayazbakhsh A. Internal environment analysis of Tehran University of
Medical Sciences Hospitals based on Wiseboard model. Journal of Payavard Salamat 2012; 6(2):101-9 (in Persian).
Vatankhah S, Bahrami M. Assessment of internal environment in Shiraz’s educational hospitals based Weisbord
six box models. Journal of Health Administration 2007; 10(30):7-14 (in Persian).
Lee CB, Chen MS, Powell M, Chu CM-Y. Achieving organizational change: findings from a case study of health
promoting hospitals in Taiwan. Health Promotion International 2014; 29(2):296-305.
Weisbord MR. Organizational diagnosis: Six places to look for trouble with or without a theory. Group & Organization
Management 1976; 1(4):430-47.
Hamid R, Siadat SA, Reza H, Arash S, Ali NH, Azizollah A. The analysis of organizational diagnosis on based
six box model in universities. Higher Education Studies 2011;1(1):84-92.
Vatankhah S, Shams L, Ahadinezhad B, Ameli E, Nasiri T, Roustai N. Analysis of management functional
dimensions using weisbord model in hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of Payavard
Salamat 2013; 7(2):163-76 (in Persian).
Darvish H, Kermani B, Kolivand P. Internal environmental analysis of Khatam Anbia Hospital based on
Weisbord’s organizational diagnosis model. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam 2014; 2(3):11-18 (in
Persian).
Masoudian E, Sadeghifar J, Masoudian Y, Salehi M, Amiriyan Zadeh M, Mousavi M. Assessment of the
internal environment of Gachsaran’s Shahid Rajai Hospital using Weisbord organizational diagnosis model. Journal
of Payavard Salamat 2013; 6(5):376-82 (in Persian).
Habicht J. Estonian health system SWOT analysis. Geneva: World Health Organization; 2006.
Zali M. The organizational diagnosis in a public company. The Journal of Executive Management 2008;
(2):28-45 (in Persian).
Abolfathi Y, Shahamat S. The effect of educating of leadership skills on knowledge and professional operation
of nurse managers of hospitals of Bushehr Medical Sciences Uuniversity. Journal of Ilam University of Medical
Sciences 2003;11(40-41):8-12 (in Persian).
Locke EA, Shaw KN, Saari LM, Latham GP. Goal setting and task performance: 1969–1980. Psychological
Bulletin 1981; 90(1):125-52.
Habibipour B, Vanaki Z, Hajizadeh E. The effect of goal setting theory on job motivation by nurse managers.
Iran Journal of Nursing 2009; 22(57):67-76 (in Persian).
de Keith Davis A, Newstrom JW. Human Behavior at Work: Organizational Behavior. New York: McGraw- Hill; 1985.
Zheng W, Yang B, McLean GN. Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational
effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research 2010; 63(7):763-71.
Basol E, Dogerlioglu O. Structural determinants of organizational effectiveness. Journal of Organizational
Management Studies 2014; doi:10.5171/2014.273364.
McIntosh N, Burgess Jr JF, Meterko M, Restuccia JD, Alt-White AC, Kaboli P, et al. Impact of provider
coordination on nurse and physician perceptions of patient care quality. Journal of Nursing Care Quality 2014;
(3):269-79.
Havens DS, Vasey J, Gittell JH, Lin WT. Relational coordination among nurses and other providers: impact on
the quality of patient care. Journal of Nursing Management 2010; 18(8):926-37.
Heidari A, Bahrami M, Eslami S, Keshmiri F. Assessment of internal environment in hospitals of Yazd university
of medical sciences using weisbord model. Health Information Management 2012; 3:53-62 (in Persian).
Raeissi P & Mohebbifar M. Job motivators from the employees and managers point of view in teaching hospitals affiliated to Qazvin University of medical sciences. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences 2006;
(1):101-8 (in Persian).
Abtahi S, Molaee N. Relationship between organizational and professional commitment. Tadbir Journal 2006; 177:56-8 (in Persian).
Lashgari M. Organizational climate and technology transfer. Foolad Journal 2006; 136:40-5.
- چکیده مشاهده شده: 343 بار
- PDF دانلود شده: 145 بار