بررسی ارتباط بین هوش اجتماعی و اخلاقی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران دانشگاههای دولتی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 June 2022
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.38078
چکیده
زمینه و هدف: یکی از مسائل مشترکی که دانشگاهها در سطح جهانی با آن رو به رو هستند، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. مدیران امروزی باید ابعاد اجتماعی عمومی حرفه خود را شناخته و جهت رویارویی با محیط اجتماعی خود آماده باشند. هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه هوش اجتماعی و اخلاقی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران دانشگاههای دولتی است.
روش: روش تحقیق، کمی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران دانشگاههای دولتی که در سال 1400-1399 مشغول به خدمت بودند، میباشد، تعداد 103 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش اجتماعی، پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی و پرسشنامه هوش اخلاقی استفاده شد. روایی پرسشنامههای حاضر توسط خبرگان در این زمینه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه هوش اجتماعی 93/0، مسئولیتپذیری 92/0، هوش اخلاقی 91/0 با استفاده از آلفای کرونباخ برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS 22، Lisrel 22 و AMOS 22 استفاده گردید.
ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش صداقت و امانتداری رعایت شده است و مشارکتکنندگان با آگاهی از اهداف پژوهش به پرسشنامهها پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد بین هوش اجتماعی با مسئولیتپذیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی با مسئولیتپذیری، و بین هوش اجتماعی با هوش اخلاقی در بین مدیران رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با تقویت و بهبود هوش اجتماعی و اخلاقی میتوان در جهت بهبود و تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران دانشگاه گام برداشت.
- هوش اجتماعی؛ مسئولیتپذیری؛ هوش اخلاقی؛ دانشگاه
ارجاع به مقاله
مراجع
Samari I, Yamani Sorkhabi M, Salehi I, Garainejad GH. Investigation and identification of effective factors in the process of "university development" in Iranian public universities. Bi-Quarterly Journal of Educational Planning Studies. 2014; 2(4): 67-100. [Persian[
Hanbazazah AS. The Need for Social Intelligence Training for Industrial Engineers. Tehran: In 2020 Industrial & Systems Engineering Conference (ISEC); 2020. p.1-5. [Persian[
Moradpour S, Taheri B. Investigating the Relationship between Emotional and Social Intelligence with Mathematical Performance. International Journal of Mental Health and Addiction. 2017; 15(5): 1044-1046.
Goleman D, Boyatzis R. Social intelligence and the biology of leadership. Harvard Business Review. 2008; 86(9): 74-81.
Heckman JJ, Kautz T. Hard evidence on soft skills. Labour Economics. 2012; 19(4): 451-464.
Riemer MJ. Integrating emotional intelligence into engineering education. World Transactions on Engineering and Technology Education. 2003; 2(2): 189-194.
Goleman D. Social intelligence. New York: Random house; 2007.
Gruzina Y, Firsova I, Strielkowski W. Dynamics of human capital development in economic development cycles. Economies. 2021; 9(2): 67-86.
Isomura T, Parr T, Friston K. Bayesian filtering with multiple internal models: Toward a theory of social intelligence. Neural computation. 2019; 31(12): 2390-2431.
Silva LD, Sanson A, Smart D, Toumbourou J. Civic responsibility among Australian adolescents: Testing two competing models. Journal of Community Psychology. 2004; 32(3): 229-255.
Borba M. Building intelligence. San Francisco: Jessy-Bass Publications; 2002.
Olusola OI, Ajayi OS. Moral Intelligence: An Antidote to Examination Malpractices in Nigerian Schools. Universal Journal of Educational Research. 2015; 3(2): 32-38.
Clarken RH. Moral Intelligence in the Schools. Online Submission. 2009.
Lennick D, Kiel F. Moral intelligence for successful leadership. Leader to Leader. 2006; 2006(40): 13-16.
Kaliski B. Social responsibility and organizational ethics. Encyclopedia of Business and Finance. 2nd ed. New York: Macmillan; 2001. Vol.1 p.78-91.
Beckwith J, Huang F. Should we make a fuss? A case for social responsibility in science. Nature Biotechnology. 2005; 23(12): 1479-1480.
Samadi A, Al-Baqawi A. The differences in social responsibility among high school students in the region of Hail, Saudi Arabia in the light of several variables. The Jordanian Journal of Educational Sciences. 2015; 11(1): 73-82.
Dehnadi Z. Increasing the sense of responsibility of students in a creative way in Shahid Binaei High School. The Growth of School Counselor Education. 2018; 13(3): 47-50. [Persian[
Razmi Soha Z. Accountability. Journal of Linkage. 2018; 457(33): 1-48. [Persian[
Saxena S, Jain RK. Social intelligence of undergraduate students in relation to their gender and subject stream. Journal of Research & Method in Education. 2013; 1(1): 1-4.
Thornton CH, Jaeger AJ. A new context for understanding civic responsibility: Relating culture to action at a research university. Research in Higher Education. 2007; 48(8): 993-1020.
McClelland SI, Holland KJ. You, me or her: Leaders’ perceptions of responsibility for increasing gender diversity in STEM departments. Psychology of Women Quarterly. 2015; 39(2): 210-225.
Arikan N. Effect of Personal and Social Responsibility-Based Social-Emotional Learning Program on Emotional Intelligence. Journal of Education and Learning. 2020; 9(2): 148-159.
Bani-Khalid T, Al-Adamat AM. Does moral intelligence affect corporate social responsibility disclosures? A field study of the financial statements preparers in the Jordanian industrial sector. International Journal of Scientific & Technology Research. 2020; 8(11): 561-568.
Jarrah H. Moral intelligence and its relationship to both self-esteem and achievement motivation for al-Ain students of science and technology, University of Sharjah. Journal of Humanities and Social Sciences. 2019; 16(1A): 452-483.
Clarkean R. Moral Intelligence in the Schools. Online Submission. 2009. p.7.
Mahmoudi A, Khani Z, Ghaffari R. Investigating the relationship between empathy and spiritual intelligence with nurses' attitudes toward patient rights: The mediating role of social responsibility. Nursing Education. 2017; 6(2): 49-56. [Persian[
Rahimi Madani A, Mohammadian A. Investigating the relationship between moral intelligence and social capital with students' responsibility (Case study: Kashan University). Culture in Islamic University. 2015; 14(1): 34-52. [Persian[
Mohammadi Pouya F, Qarloqi S, Mohammadi Pouya S, Gharib Tazareh S. A Study of the Relationship between Social Intelligence and Graduate Students' Perception of Classroom Structure and the Mediating Role of Self-Efficacy Beliefs. Teaching Strategies in Medical Sciences. 2018; 4(50): 1-8. [Persian[
Obeisat FG. Globalization's concern and its relationship to the social responsibility of students. Master Thesis. Jordan: Mu'tah University; 2017.
Al-Masri AR, Maabreh SM, Hatamleh HM. Moral Intelligence and Its Relationship to Social Responsibility and Achievement Motivation among Jadara University Students. Technium Soc. Sci. J.. 2020; 10: 394.
- چکیده مشاهده شده: 188 بار
- PDF دانلود شده: 110 بار