مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی ـ تربیتی بر رشد اخلاقی دانشآموزان ابتدایی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 June 2022
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.37128
چکیده
زمینه و هدف: انسان تنها موجودی است که در این دنیا طالب سعادت است و اخلاق یکی از ضروریترین نیازهای او جهت دستیابی به سعادت محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی ـ تربیتی بر رشد اخلاقی دانشآموزان ابتدایی بود.
روش: طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود که از این جامعه 48 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، در دو گروه آزمایشی (گروه آموزش فلسفه و گروه تعلیمی ـ تربیتی) و گروه کنترل كه تعداد هر گروه 16 نفر بود، جایدهی شدند. برای گروه آموزش فلسفه، برنامه آموزش فلسفه به کودکان و برای گروه تعلیمی ـ تربیتی، برنامه آموزشی طراحیشده تئاتر تعلیمی ـ تربیتی اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رشد اخلاقی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرمافزار آماری SPSS 26 انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین این پژوهش حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده و مشارکتکنندگان با آگاهی از اهداف پژوهش به پرسشنامهها پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی ـ تربیتی بر بهبود رشد اخلاقی تأثیر معنیدار داشته است (05/0p<). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تأثیر آموزش فلسفه بر رشد اخلاقی دانشآموزان به طور معناداری بیشتر از تئاتر تعلیمی ـ تربیتی بوده است (05/0p<).
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آموزش فلسفه و تئاتر تعلیمی ـ تربیتی و تأثیر آنها بر افزایش رشد اخلاقی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی از این مداخلات استفاده نمایند.
- آموزش فلسفه؛ تئاتر تعلیمی ـ تربیتی؛ رشد اخلاقی
ارجاع به مقاله
مراجع
Dahl A. The science of early moral development: On defining, constructing and studying morality from birth. Advances in Child Development and Behavior. 2019; 56(1): 1-35.
Steć M, Kulik MM. The Psycho-Didactic Approach in Religious and Moral Education. Towards Personal Growth and Positive Mental Health of Students. Religions. 2021; 12(6): 1-17.
Garrigan B, Adlam AL, Langdon PE. Moral decision-making and moral development: Toward an integrative framework. Developmental Review. 2018; 49(3): 80-100.
Mennatizadeh M, Zamani GH, Hayati D, Zibaei M. Analysis of farmers' moral development in agricultural water resources uses (the case of Khoramabad County). Iranian Agricultural Extension and Education Journal. 2018; 14(1): 69-89. [Persian]
García-Moriyón F, González-Lamas J, Botella J, González Vela J, Miranda-Alonso T, Palacios A, et al. Research in moral education: The contribution of P4C to the moral growth of students. Education Sciences. 2020; 10(4): 1-13.
Perales A. Ethical training as a support for the moral development of students in health sciences programs: towards a teaching focused on the needs of the student as a person. Revista Peruana de Medicina Experimental Salud Publica. 2019; 36(1): 100-105.
Hidayah R. Students’ Self-Adjustment, Self-Control and Morality. Journal of Social Studies Education Research. 2021; 12(1): 174-193.
Van den Berg TG, Kroesen M, Chorus CG. Does morality predict aggressive driving? A conceptual analysis and exploratory empirical investigation. Transportation research part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2020; 74: 259-271.
Yang L, Cai G, Yong S, Shi H. Moral identity: A mediation model of moral disengagement and altruistic attitude. Social Behavior and Personality: An international Journal. 2020; 48(7): 1-13.
Soleimanpouromran M, Yasavol N. The Effect of P4C (Philosophy for Children) curriculum on children's love of learning and moral judgment. Thinking and Children. 2021; 12(1): 57-73. [Persian]
Karamad J, Fallah V, Salimi L. Develop a Narrative Philosophy Education Program and Evaluate its Effectiveness on Moral Intelligence, Epistemological Beliefs and Emotional Self-awareness in Adolescents. Iranian Journal of Educational Sociology. 2020; 3(2): 96-109. [Persian]
Daniel MF, Belghiti K, Auriac-Slusarczyk E. Philosophy for Children and the Incidence of Teachers’ Questions on the Mobilization of Dialogical Critical Thinking in Pupils. Creative Education. 2017; 8(06): 870-892.
Kamali Motlagh T, Noushadi N. The impact of teaching philosophy to children using native stories in elementary students’ ethical development. Thinking and Children. 2017; 8(1): 1-13. [Persian]
Chetty D. Racism as ‘reasonableness’: Philosophy for children and the gated community of inquiry. Ethics and Education. 2018; 13(1): 39-54.
Wu C. Training Teachers in China to Use the Philosophy for Children Approach and Its Impact on Critical Thinking Skills: A Pilot Study. Education Sciences. 2021; 11(5): 206-222.
Cam P. Philosophy for children, values education and the inquiring society. Educational Philosophy and Theory. 2014; 46(11): 1203-1211.
Di Masi D, Santi M. Learning democratic thinking: a curriculum to philosophy for children as citizens. Journal of Curriculum Studies. 2016; 48(1): 136-150.
Faraji M, Makvandi B, Bakhtiyar Pour S, Eftekhar Saadi Z, Ehteshamzadeh P. Effectiveness of philosophy education on the development of moral judgment, prosocial behavior and anger control in the students in Ahwaz city. Journal of Educational Psychology Studies. 2020; 16(36): 97-122. [Persian]
Mami S, Amirian K. The Effect of Creative Drama on Studentsʼ Social Adjustment, Moral Judgment and Creativity. Journal of Instruction and Evaluation. 2017; 9(36): 75-92. [Persian]
Darling-Hammond L. Research on teaching and teacher education and its influences on policy and practice. Educational Researcher. 2016; 45(2): 83-91.
Fleer M, Kamaralli A. Cultural development of the child in role-play: Drama pedagogy and its potential contribution to early childhood education, in Multidisciplinary perspectives on play from birth and beyond. Singapore: Springer; 2017. p.111-128.
Sarsangi M, Amini R. Pedagogic theatre: A comparative study. Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Namayeshi va Moosighi. 2011; 2(39): 79-86. [Persian]
Mamali E, Papadopoulos S. Study on the synergy of Theatre Pedagogy and Philosophy for Children: A multi-disciplinary approach. Epistēmēs Metron Logos. 2021; 22(6): 14-21.
Ranzau S. Teacher perceptions of drama pedagogy as a teaching tool. Ph.D. Thesis. Texas: Sam Houston State University, US, 2016.
Thambu N, Balakrishnan V. Forum theatre as a moral education pedagogy. Atikan. 2014; 4(1): 1-11.
Marashi M, Safaee Moghaddam M, Khazami P. A study of the effects of teaching philosophy by using the community of inquiry method on the moral judgment development in fifth grade primary school students of Ahvaz. Thinking and Children. 2012; 1(1): 83-102. [Persian]
Zulkifli H, Hashim R. Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2020; 19(2): 29-45.
Iman-nejad MS, Iman-Zade A, Taqi-pur K, Sheikhlar TZ. The Effectiveness of Teaching Philosophy to Adolescents on Development of Aesthetic Beliefs and Moral Judgments of High School Students through Philosophical Community of Inquiry. Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education. 2020; 4(4): 37-68. [Persian]
Freebody K. Exploring teacher-student interactions and moral reasoning practices in drama classrooms. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. 2010; 15(2): 209-225.
Lipman M. Philosophy for children: Some assumptions and implications. Ethics in Progress. 2011; 2(1): 3-16.
Sharp AM. Philosophy for children and the development of ethical values. Early Child Development and Care. 1995; 107(1): 45-55.
- چکیده مشاهده شده: 119 بار
- PDF دانلود شده: 64 بار