سنجش و تحلیل سواد محیط زیستی در شهر مهاجران
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 June 2022
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.36389
چکیده
زمینه و هدف: در حال حاضر، یکی از مهمترین موضوعات زندگی بشر، حفاظت از محیط زیست است. از تأثیرگذارترین و مهمترین عوامل در حفظ محیط زیست، سواد محیط زیستی است. از جمله متغیرهای مؤثر بر سواد محیط زیستی افراد، آگاهی و نگرش آنها به محیط زیست است، لذا اطلاع از دانش و نگرش افراد برای اجرای بهتر طرحها و برنامههای حفظ و بهبود محیط زیست امری ضروری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی سطح سواد محیط زیستی در شهر مهاجران است.
روش: این مطالعه، مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است. دادههای مورد نیاز از تکمیل 362 پرسشنامه به صورت مصاحبه رو در رو، در سال 1399 در شهر مهاجران جمعآوری شده است. پرسشنامه محققساخته شامل سه بخش اطلاعات فردی، سؤالات آگاهی و نگرش تهیه و تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: جنبههای اخلاقی شامل حفظ اصالت متون، صداقت، امانتداری، محرمانگی اطلاعات و اخذ رضایت آگاهانه، رعایت شده است.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار آگاهی 907/0±17/1 (پاسخها در محدوده 10- تا 10) در سطح بالاتر از متوسط و میانگین و انحراف معیار نگرش 25/1±485/0 (پاسخها در محدوده 6- تا 10) در سطح نسبتاً مثبت است. همبستگی مثبت و معنیداری بین آگاهی و نگرش نسبت به محیط زیست مشاهده شد. بین نمرات آگاهی بر اساس تحصیلات و سابقه بیماری زمینهای تفاوت معنیداری مشاهده شده است. آگاهی افراد با تحصیلات بالاتر بیشتر از افراد با تحصیلات پایین است. آگاهی افراد دارای سابقه بیماری زمینهای بیشتر از افرادی است که سابقه بیماری ندارند. بین نمرات نگرش بر اساس تحصیلات، سن و سابقه بیماری زمینهای تفاوت معنیدار مشاهده شده است. نگرش افراد با تحصیلات بالا مثبتتر از افراد با تحصیلات پایین است. افرادی که دارای بیماری زمینهای هستند، نگرش مثبت به محیط زیست دارند و افراد با سنین بالا نگرش مثبتتر نسبت به افراد با سنین پایین دارند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، هرچند میزان نمره آگاهی و نگرش شهروندان مهاجران نسبت به محیط زیست بالا و مثبت بود، لیکن لازم است به منظور فراهمکردن امکان توسعه انسانی، یک برنامه جامع در راستای ارتقای سواد و فرهنگ محیط زیستی تدوین گردد. امید است نتایج حاصله مسئولین و سیاستگذاران مربوطه را در امر برنامهریزی یاری کند.
- محیط زیست؛ آگاهی؛ نگرش؛ سواد محیط زیست؛ مهاجران
ارجاع به مقاله
مراجع
Sabzei MT, Gholipour S, Adinehvand M. Investigating the Relationship between Environmental Awareness, Attitude and Behavior of Female Students in Qom University. Journal of Environmental Education and Sustainable Development. 2016; 4(4): 5-16. [Persian]
Alavi Moghaddam M, Maknoon R, Babazadeh Naseri A, Khan Mohammadi Hazaveh M, Eftekhari Yeganeh Y. Evaluation of knowledge, attitude and practice of students of Amir Kabir University of Technology regarding the environment. Journal of Environmental Science and Technology. 2012; 14(4): 147-154. [Persian]
Najafi J, Mirzaei M, Hosseinpour A, Hossenpour A. Study and evaluation of family variables and social factors affecting the environmental behavior of students in Islamabad West. Journal of Environmental Science Studies. 2019; 14(4): 1871-1884. [Persian]
Naderlou S, Shams A. Investigating students’ environmental attitude and knowledge in the University of Zanjan. Journal of Environmental Science and Technology. 2017; 19(4): 545-557. [Persian]
Miller A. Environmental problem solving: Psychosocial barriers to adaptive change. New Brunswick: Springer Science & Business Media; 2013.
Shivakumar GS, Vamdevappa HV. Environmental Attitude among the secondary school student. Indian Streams Research Journal. 2011; 1(4): 1-5.
Hossein Beigi S. Assessing and measuring the level of environmental literacy of students of the University of Science and Culture. Master Thesis Higher Education Management and Planning. Tehran: University of Science and Culture; 2017. [Persian]
Locke S, Russo RO, Montoy S. Environmental Education and eco-literacy as tools of education for sustainable development. Sustainability Education. 2013; 4(3): 1-13.
Maurer M, Bogner F. Modelling environmental literacy with environmental knowledge, values and (reported) behaviour. Studies in Educational Evaluation. 2020; 65: 1-9.
Ahmad J, Noor SM, Ismail N. Investigating students environmental knowledge, attitude, practice and communication. Journal of Asian Social Science. 2015; 11(16): 284-293.
Hemayatkhah M, Rahmanian V, Mansoorian E. Evaluating the level of environmental behaviors among students at Jahrom University of Medical Sciences, 2016-17. Journal of Environmental Health and Sustainable Development. 2018; 3(3): 67-78. [Persian]
Marzban A, Barzegaran M, Hemmatikhah M, Ayasi M, Delavari S, Sabzei MT, et al. Assessing the level of awareness and environmental behaviors of the studied citizens of Yazd urban population. Journal of Health and Environmental Journal Scientific Association Environmental Health. 2019; 12(1): 17-30. [Persian]
Gambro J, Switzky HA. A National Survey of High School students Environmental Knowledge. Journal of Environmental Education. 1996; 27(3): 28-33.
Estrada VLI, Tojar HJC. College Student Knowledge and Attitudes Related to Sustainability Education and Environmental Health. Social and Behavioral Sciences. 2017; 273: 386-392.
North American Association for Environmental Education. Excellence in Environmental Education, Guidelines for Learning K-12, Executive Summary and Self-Assessment Tool. Washington, D.C. https://naaee.org. 2011.
Mesdaghinia A, Masoud Y, Naseri S, Jafari A, Moradi A, Farahdoust F, et al. Investigating the awareness of Tehran residents about environmental pollution and related health effects and determining their information sources. Journal of Lorestan University of Medical Sciences. 2007; 9(1): 3-13. [Persian]
Amin M, Adrianto L, Kusumastanto T, Imran Z. Community knowledge, attitudes and practices towards environmental conservation: Assessing influencing factors in Jor Bay Lombok Indonesia. Journal of Marine Policy. 2021; 129: 1-11.
Maurer M, Bogner FX. Modeling environmental literacy with environmental knowledge, values and (reported) behaviour. Journal of Studies in Educational Evaluation. 2020; 65: 100863.
Jafarian S, Aghalari Z, Najjar M. Evaluating the Knowledge and Attitude of Air Pollution Control in Tehran from the Elderly and Pregnant Women-2017. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2018; 6(2): 73-80. [Persian]
Zaker Moshfegh M, Zaker Moshfegh A. The relationship between the environmental and human health and disease. Shiraz: Screened at the first International Conference on Environment and Natural Resources of Kharazmi Higher Institute of Science and Technology in Shiraz; 2015. [Persian]
Ahmadi H, Mehrjoo M. Comparative study of traditional urban planning with modern urban planning, studied in the new city of Mohajeran and the city of Shazand. Journal of Urban Planning Knowledge. 2019; 4(3): 33-52. [Persian]
Ataei A. Estimation of recreational value of Lorestan waterfall using conditional valuation method (CVM). Tehran: Master Thesis of Allameh Tabatabai University; 2015. [Persian]
Khaleghi SH, Vaziri Gohar H. The effect of knowledge and attitude to brand on the behavior of bank customers (Case study of Agricultural Bank in Semnan province). Tehran: Paper presented at the National Conference on improving and Restructuring Organizations and Businesses; 2020. [Persian]
Lazar F. Investigating the effect of environmental knowledge altruism and interpersonal effects on green shopping behavior of young Tehran consumers. Qazvin: Presented at the International Conference on Quantitative Models and Techniques in Management in Qazvin; 2020. [Persian]
Dastras F, Khajeh Nouri B. Investigating the Relationship between Sociological Factors and Environmental Behavior of citizens of Shiraz. Journal of Applied Sociology. 2020; 30(4): 197-215. [Persian]
Sahraei M, Yari E. Investigating the relationship between environmental knowledge and attitudes and behaviors of environmental protection case study of high school girls in Takab 2018. Tehran: Presented at the Sixth International Conference on Environmental Engineering and Natural Resources in Tehran; 2020. [Persian]
Akomolafe CO. Impact of personal factors on environmental education in tertiary institutions in Ekiti State, Nigeria. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education. 2011; 1(1): 559-556.
David F, Treagusta A, Chandrasegarana AL, Mihye Wona C. Case for enhancing environmental education programs in schools: Reflecting on primary school students knowledge and attitudes. International Journal of Environmental and Science Education. 2016; 1211(12): 5591-5612.
Wang R, Yang Y, Chen R, Kan H, Wu J, Wang K, et al. Knowledge, attitudes and practices (KAP) of the relationship between air pollution and children’s respiratory health in Shanghai, China. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2015; 12(2): 1834-1848.
Zarrintaj A, Sharifa B, Hadi A. Influence of Age and Level of Education on Environmental Awareness and attitude: Case study on Iranian students in Malaysian Universities. Medwell Journals. 2011; 6(1): 15-19.
Sharma NK. A Study on Environmental Awareness of College Students in Relation to Sex, Rural-Urban Background and Academic Streams Wise. The Online Journal of New Horizons in Education. 2014; 4(2): 15-20.
- چکیده مشاهده شده: 119 بار
- PDF دانلود شده: 74 بار