بایستههای تربیت و استقلال فرزند در آموزههای دینی و روانشناسی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 1 (1400),
2 November 2021
,
صفحه 35-52
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i1.35666
چکیده
زمینه و هدف: انسان موجودی است که تربیت در زندگی او نقش ویژهای دارد و بر این اساس، در جهان امروز، مسأله آموزش، مسألهای کلیدی به شمار میرود. بخش مهمی از آموزش در جهان توسعهیافته، صرف آن میشود که نظامهای آموزشی، افرادی مستقل و البته متعامل با دیگران، انعطافپذیر و باورمند به کار جمعی تربیت کنند. این مطالعه با هدف تبیین ملزومات تربیت فرزند و ایجاد استقلال در او با رویکردی تطبیقی تلفیقی، از منظر آموزههای دینی و روانشناسی انجام شده است.
مواد و روشها: روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی ـ تحلیلی است و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات انجام پذیرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمامی مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن اهتمام به اصالت متون، صداقت و امانتداری لحاظ گردیده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در سبکهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی، حق نظارت بر تربیت فرزندان متعلق به والدین است. این در حالی است که در سبک مسؤولانه مبتنی بر آموزههای دینی، این حق از آن خداوند میباشد و اعتقاد پدر و مادر بر این است که اولاد ودیعهای نزد آنها هستند که مسؤولیت مراقبت و پرورش ایشان با آنهاست و در پیشگاه خداوند ملزم به پاسخگویی در مورد عملکرد خود هستند و همین اعتقاد به وجود عقوبت در صورت تخطی از دستورات الهی، برای آنها التزام درونی ایجاد میکند.
نتیجهگیری: پدر و مادرِ مسؤولمحور، با مبنا قراردادن توحید، فرزندان خویش را به نگریستن و تفکر در آفریدههای خداوند دعوت میکنند. خواسته آنها از فرزندشان این است که ارتباط محکمی با خداوند داشته باشند و دائم ذکر او را در ضمیر و سرلوحه مسیر زندگی خود نگاه دارند و برای او همتایی قرار ندهند.
- روانشناسی کودک؛ آموزههای اسلامی؛ تربیت؛ استقلال فرزند
ارجاع به مقاله
مراجع
Nooshabadi M. Methods of raising a child in the life of Amir al-Mu'minin (AS) with emphasis on Nahj al-Balaghah. MA Dissertation. Kashan: Islamic Azad University; 2015. p.141. [Persian]
Allahyari H. A comparative study of "parenting" in psychology and methods of "child rearing" in Islam. MA Dissertation. Esfahan: Islamic Azad University; 2013. p.172. [Persian]
Omidvar A. Investigating the relationship between perceived parenting and father personality traits with emotional independence of adolescent children. Tehran: Alame Tabatabaee University; 2013. p.161. [Persian]
Al-Harani H. Tuhaf Al-Uqoul. Beirut: Al-Alame Institute for Publications; 1984. p.102-103. [Arabic]
Sharafi M. How to solve educational problems. Tehran: Tazkieh Publications; 2007. p.11-12. [Persian]
Ameli M. Wasa'il Al-Shia. Qom: Aal-Albait Institute; 1989. p.236, 269. [Arabic]
Koleini M. Usul Al-Kafi. Tehran: Islamic Publications; 1989. p.63, 69. [Arabic]
Motahari M. Collection of works. Qom: Sadra; 1987. p.11-15. [Persian]
Saduq M. Man La Yahzarah Al-Faqih. Qom: Teachers Society; 2010. p.41-42. [Arabic]
Motahari M. Education in Islam. Tehran: Sadra; 2016. p.111-113. [Persian]
Majlisi M. Bahar Al-anvar. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi; 2016. p.213-214. [Arabic]
Falsafi M. The child in terms of inheritance and upbringing. Tehran: Islamic Knowledge Publishing; 1984. p.14-16. [Persian]
Tabarsi H. Makarem Al-Akhlaq. Beirut: Hawra; 1972. Pp. 114, 116. [Arabic]
Koleini M. Al-Kafi. Tehran: Salamieh Library; 2014. p.92. [Arabic]
Falsafi M. The child between heirs and education. Qom: Bustan; 2014. p.12-17. [Persian]
Qomi AE. Interpretation of Qomi. Qom: Dar al-Kitab; 2018. p.354-355. [Persian]
Tabarsi M. Mustadrak Al-Wasa'il and Mustanbat Al-Masa'il. Qom: Al-Bayt Institute; 2014. p.127-128. [Arabic]
Yaqubi A. Yaqubi History. Tehran: Scientific and Cultural Publications; 2008. p.146-147. [Persian]
Mohammadi Rey Shahri M. Hekmatnameye Javan. Qom: Dar al-Hadith; 1996. p.29-32. [Persian]
Al-Harani H. Tuhaf Al-Uqoul. Qom: The Islamic Publication Institute of the Teachers’ Community; 1984. p.41-47. [Arabic]
Xue E. Creating a High-Quality Education Policy System. London: Springer; 2021. p.17-18.
Ibn Babawayh M. Al-Amaali. Qom: Besat Institute; 1993. [Arabic]
Tabatabai M. Al-Mizan. Qom: Qom Seminary Teachers Association; 2014. p.258. [Arabic]
Farahani M, Nouri R. Psychology. Tehran: Iran Textbook Publishing Company; 2014. p.84-85. [Persian]
Helli M. Al-Sarair Al-Hawi le Tahrir Al-Fatawi. Qom: Islamic Publications Office Affiliated with the Qom Teachers Association; 1990. p.61-62. [Arabic]
Al-Hadid AH. Explanation of Nahj Albalagheh. Qom: Ayatollah al-Marashi al-Najafi School; 1984. p.71-73. [Arabic]
Salarifar M. Psychological health with an attitude towards Islamic Sources. Tehran: Samt; 2019. p.129-130. [Persian]
Salarifar M, Azarbayjani M. Theoretical foundations of the religious scale. Qom: Research Institute and University and the Office of National Plans of the Ministry of Culture and Islamic Guidance; 2005. p.211-212. [Persian]
Javadi Amoli A. Sharia in the Mirror of Knowledge. Qom: Raja Publications; 1993. p.11-12. [Persian]
Salasi M. [Translation of Cultural Anthropology]. Tehran: Scientific Publications; 1996. p.54-55. [Persian]
Maher F. Theory of social learning. Shiraz: Rahgosha Publications; 2003. p.47-49. [Persian]
Lotfabadi H. Psychology: Adolescence. Tehran: Samt Publications; 2002. p.17-19. [Persian]
Laithi Waseti A. Oyoun Al-Hekam Val-Mavaez. Qom: Dar al-Hadith; 1998. p.265-266. [Arabic]
Rasooli Mahallati H. Ghorar Al-Hekam Va Dorar Al-Kalem. Tehran: Islamic Culture Publishing Office; 1998. p.197-199. [Arabic]
Robbins P, Bentley K, Harrison, L. Athlete or Academic: The relationship between athletic identity and academic self-concept. Texas: Department of Educational Psychology, the University of Texas; 2015. p.7, 11-12, 29.
Seif A. Modern Educational Psychology. Tehran: Dowran; 2014. p.67-69. [Persian]
Tamimi Amedi A. Classification of Ghorar Al-Hekam and Dorar Al-Kalem. Qom: Daftare Tablighate Eslami; 1987. p.215-216. [Arabic]
Koleini M. Al-Kafi. Tehran: Islamic Library; 1987. p.21-25. [Arabic]
Fahad Helli A. Oddat Al-daei Va Najah Al-saei. Qom: Dar al-Kitab al-Eslami; 1987. [Arabic]
Safi Golpayegani L. Hedayat Al-Ebad. Qom: Dar al-Quran al-Karim; 2000. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 178 بار
- pdf دانلود شده: 145 بار