جایگاه مؤلفههای حقوق حیوانات در کتابهای درسی دوره ابتدایی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 33 (1398),
9 March 2020
,
صفحه 65-76
https://doi.org/10.22037/bioeth.v9i33.24398
چکیده
زمینه و هدف: یکی از مباحثی که باید در برنامه درسی دانشآموزان مد نظر قرار گیرد، رعایت حقوق انسانهای دیگر و حیوانات است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مؤلفههای حقوق حیوانات در کتابهای درسی مقطع ابتدایی انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه کیفی، جامعه آماری را کتابهای درسی علوم، مطالعات اجتماعی و هدیههای آسمانی، پایههای سوم تا ششم مقطع ابتدایی سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادهاند. ابزار گردآوری دادهها چكلیست تهیهشده بر اساس 7 مؤلفه حقوق حیوانات است. واحد تحلیل در این پژوهش صفحه (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است. برای تجزیه و تحلیل مؤلفهها از شاخص فروانی و روش آنتروپی شانون استفاده شد.
یافتهها: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺆلفههای حقوق حیوانات (رفتار با حیوانات؛ رسیدگی و مراقبت از حیوانات؛ تولید و پرورش حیوانات؛ جایگاه حیوانات در زندگی بشر) به اندازه کافی، و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ آنها در کتابهای درﺳﯽ مقطع اﺑﺘﺪاﯾﯽ آموزش و پرورش ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻮازن و ﯾﮑﺴﺎن ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ است. مؤلفه «آشنایی با حیوانات و جایگاه آنها» بیشترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی و مؤلفه رفتار با حیوانات کمترین فراوانی را داشتند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که ﺑﻪ مؤلفههای حقوق حیوانات و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ آنها در کتابهای درﺳﯽ مقطع اﺑﺘﺪاﯾﯽ به طور کافی و ﻣﺘﻮازن توجه نشده است. بنابراین استفاده از نتایج مطالعه در بازنگری کتابهای درسی مقطع ابتدایی توصیه میشود.
- حقوق حیوانات؛ کتاب درسی؛ مقطع ابتدایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Fathi Vajargah K. Principles and basic concepts of curriculum. Tehran: Publisher Elm Ostadan. 2019. [Persian]
Shariatmadari A. Some basic topics in curriculum planning. Tehran: SAMT Publication. 2019. [Persian].
Maleki H. Curriculum Planning (Practice Guide). Tehran: Monadi Tarbiat Publication. 2017. [Persian].
Khoshyari Hajibaba R, Majdi A. The Protection of Animals by Iranian Law and International Documents. Medical Law Journal. 2013; 7 (26):171-192
URL:http://ijmedicallaw.ir/article-1-167-fa.html. [Persian].
Nasr D, Tajizadegan H. Animal Rights in Islam. 15th Iranian Veterinary Congress. 2009. [Persian].
Rose M, Grant E. Australia’s ethical framework for animals used in research and teaching, Prince of Wales Clinical School. Sydney: University of NSW; 2011.
Kazemi A, Razmaraee N, Samadi Rad B. Animal experiments, Laboratory Animals Ltd. Laboratory Animals 2011, 41(4): 143-160.
Federation of Animal Science Societies (FASS). 3rd ed. Guide for the Care and Use of Agricultural Animals in Research and Teaching. Heathrow: Federation of Animal Science Societies (FASS); 2010. Available at: http://www.fass.org/index.asp?autotry=true&ULnotkn=true.
The Holy Quran. Noor: 41; Haj: 18; Nahl: 49.
Gharebaghi1 R, Vaez Mahdavi MR, Ghasemi H, Dibaei A, Heidary F. Animal rights in Islam Proc. Tokyo: 6th World Congress on Alternatives & Animal Use in the Life Sciences; 2007. [Persian].
Smith JA, Van Den Broek FAR, Canto Martorell J, Hackbarth H, Ruksenas O, Zeller W. Principles and practice in ethical review of animal experiments across Europe: Summary of the report of a FELASA working group on ethical evaluation of Guide for the Care and Use of Laboratory Animals (2010) Prepublication Draft Committee for the Update of the Guide for the Care and Use of Laboratory Animals Institute for Laboratory Animal Research Division on Earth and Life Studies the National Academies Press Washington. London: Laboratory Animals; 2007. Available at: http://www.nap.edu.
Gilmore A. The use of animals in research. CAN MED ASSOC G 2007; 1(8): 564-571.
Mobasher M, Aramesh K, Aldavoud SJ, Ashrafganjooei N, Divsalar K, Phillips CJC, et al. Proposing a National Ethical Framework for Animal Research in Iran. Iranian Journal of Public Health, a Supplementary Issue on Bioethics 2008; 37(1): 39-46. [Persian]
Mobasher M, Mousavi F, Nakhaee N, Sheibani V. Study of ethical principles in research on experimental animals by qualitative method. Journal of Ethics in Science and Technology 2006, 1(1): 49-60. [Persian]
Dibaei Sh, Lahijanian A. Evaluation of secondary school curricula with an emphasis on environmental education topics. Environmental Sciences Journal 20, 6(3):184-177. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 202 بار
- PDF دانلود شده: 84 بار