پوشش زنان (جلباب و خمار) در پرتو اصل کرامت انسانی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 1 (1400),
2 November 2021
,
صفحه 53-68
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i1.35484
چکیده
زمینه و هدف: قرآن کریم دو واژه «جلابیب» و «خمر» را به عنوان مصداقهای پوشش برای بانوان یاد کرده است. حضور این واژگان در آیات قرآن نشان میدهد جامعه عرب با این پوششها بیگانه نبوده و از آنها به عنوان وسیلهای برای پوشش استفاده میکرده است؛ هرچند حجاب آنان بیشتر جنبه فطری داشته است تا اعتقادی. در این مطالعه پوشش زنان و الزامات آن با نظرداشت اصل کرامت، مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از حیث نوع تحقیق، نظری و از حیث روش، توصیفی- تحلیلی است. همچنین شیوه گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانهای (اسنادی) است که ضمن مراجعه به کتب و مقالات مربوطه، انجام یافته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمامی مراحل نگارش تحقیق حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: «خمار» پوششی برای سر و موها است که طبق آیه 31 سوره نور خدای تعالی فرمود، به وسیله آن فروج سینه را بپوشانید. دلیل دیگر برای پوشش سر این است که مو، جزئی از زینت زن محسوب میشود و پوشش زینت لازم است، اما به نظر میرسد که «جلباب» نوعی پوشش استحبابی است.
نتیجهگیری: خدای تعالی شأن و منزلت والایی برای بانوان قائل است و همه این مقامات و کرامات یک بانو را در حفظ عفاف او میداند. به نظر میرسد اگر حکمی جهت پوشش و حجاب خاص داده شده، در همین راستا از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین آنچه از درجه اهمیت بالاتری نسبت به حجاب برخوردار و نشانه وجود ملکه عفاف است، عدم تبرج در بانوان است. لذا نمیتوان ادعا کرد کسی که پوششی مانند خمار یا جلباب ندارد، عفیف نیست و کرامت ندارد.
- حجاب؛ جلباب؛ خمار؛ کرامت انسانی؛ کرامت ذاتی
ارجاع به مقاله
مراجع
Sharifi M, Rafiee M. Chastity and hijab in holy texts with emphasis on the Holy Quran. Educational and Social Studies of Quran and Atrat. 2020; 3(5): 85-98.
Nilchizade F. A Qur'anic approach to the superior and lower types and models of hijab. Shiee Women. 2006; 10(1): 33-58.
Farahidi K. Kitab al-'Ayn. 2nd ed. Qom: Hijrat Publishing; 1989. Vol.6 p.132, 469.
Azhari M. Tahzib al-Lughah. 1st ed. Beirut: Dar Ahya al-Turath al-arabi Publications; 2001. Vol.11 p.64-65; Vol.7 p.163.
Ibn Faris A. Muejam Maqayys al-Lughah. 1st ed. Qom: Islamic media office Publications; 1985. Vol.2 p.216; Vol.11 p.64.
Ibn Shubah Harani H. Tuhaf al-Uqul. 2nd ed. Qom: Teachers Association Publications; 1985. Vol.1 p.45.
Ibn Hayyun NM. Sharh al-Akhbar fi Fadha'il al-A'imma al-Athar. 1st ed. Qom: The Teachers Group in the Seminary in Qom Islamic Publication Institution; 1990. Vol.3 p.47.
Ibn Athir MM. Alnahaya fi gharyb alhadith wa-alathar. 4th ed. Qom: Ismailian Press Institute; 1989. Vol.1 p.283.
Ibn Manzoor MM. Lisan al-arab. 3rd ed. Beirut: Darsader Publications; 1995. Vol.1 p.64, 645, 274; Vol.4 p.258.
Firouzabadi MY. Al-Qamus al-Muhyt. 1st ed. Beirut: Scientific Books House; 1996. Vol.1 p.63.
Ragheb Isfahani HM. Mufradat Alfaz al-Quran. 2nd ed. Tehran: Mortazavi Publications; 1996. p.173, 199, 298.
Tarihi FM. Majma al-Bahrain. 3rd ed. Tehran: Mortazavi Publications; 1997. Vol.2 p.24; Vol.3 p.293.
Zabidi M. Taj al-arus. 1st ed. Beirut: Dar al-Fekr; 1995. Vol.1 p.347, 366, 374.
Mustafavi H. Research in the words of the Quran. 3rd ed. Beirut: Scientific Book House Publications; 2010. Vol.2 p.112; Vol.3 p.141.
Ghorashi A. Qamuse Quran. 6th ed. Tehran: Islamic Book House Publications; 1993. Vol.1 p.40.
Ibn Arabi A. Ahkam al-Quran. 1st ed. Beirut: Dar al-Jeel Publications; 1989. Vol.3 p.1586.
Sultan Ali Shah MH. Bayan al-Saʽada fi Maqamat al-ʽIbada. 2nd ed. Beirut: Scientific Institute Publications; 1989. Vol.3 p.240; Vol.10 p.318.
Makarem Shirazi N. Tafsir Nemooneh. 10th ed. Tehran: Islamic Book House Publications; 1993. Vol.17 p.427; Vol.14 p.440.
Qaraati M. Tafsir Noor. 1st ed. Tehran: Cultural Center Lessons from the Quran; 2010. Vol.7 p.398.
Tayyib AH. Atib al-Bayan fi Tafsir al-Quran. 2nd ed. Tehran: Islam Publications; 1991. Vol.10 p.527.
Hashemi Rafsanjani A. Tafsir Rahnama. 1st ed. Qom: Book Boostan Publications; 2008. Vol.14 p.427.
Bokhari al-Joefi MI. Sahih Bukhari. 1st ed. Beirut: Dar Tuq Alnajaa Publications; 2003. Vol.1 p.123-139.
Ibn Majah AL. Sunan ibn Majah. Research by Abdelbagi M. Egypt: House of Revival of Arabic Book Publications; Vol.1 p.415.
Nasai AR. Sunan an-Nasa'i. 1st ed. Beirut: Al-Risala Foundation; 2001. Vol.1 p.543.
Imam Ali (peace be upon him). Nahj al-Balaghah. 1010. Sermon: 4 Letter: 10 Sermon: 82 Letter: 65 Wisdom: 112.
Azdi AM. Kitab Almaa. 1st ed. Tehran: Institute of Islamic Medical History Studies; 2008. Vol.2 p.452.
Zamakhshari MO. Asas al-Balagha. 1st ed. Beirut: Darsader Publications; 1979. p.174.
Mutarazi N. al-Maghrib fi Tartib al-Muearib. Damascus: Osama bin Zaid Library; 1979. Vol.1 p.27-271.
Ibn Sidah AI. Al-mohkam wal-muhit al-azam. 1st ed. Beirut: Dar al-Kitab al-Alamiya Publications; 2001. Vol.5 p.188.
Zabidi M. Taj Alarus. 1st ed. Beirut: Dar al-Fekr Publications; 1994. Vol.1 p.366.
Fayoumi AM. Al-Misbah al-munir fi gharib al-Sharh al-Kabir. 2nd ed. Qom: Dar al-Hijra Institute; 1994. p.182.
Mahna AA. Lisan al-Lisan. 1st ed. Beirut: Dar al-Kitab Alamiya Publications; 1993. Vol.1 p.367.
Madani AA. Al-Tiraz al-Awal. 1st ed. Qom: Aal al-Bayt Institute; 2005. Vol.7 p.392.
Abu Habib S. Al-Qamus al-Fiqhy Lughatan wa Estilahan. 2nd ed. Damascus: Dar al-Fekr; 1988. p.123.
Oraizi AJ. Issues of Ali ibn Jaafar and Remediations. 1st ed. Qom: al-alBayt Institute; 1989. p.110.
Tabari MJ. Jami al-Bayan fi Tafsir al-Quran. 1st ed. Beirut: Dar al-Marifah Publications; 1992. Vol.7 p.430; Vol.18 p.126.
Tabarani SA. Tafsir al-Kabir. 1st ed. Jordan: Cultural Book House; 2008. Vol.4 p.424
Wahidi AA. Al-Wajiz fi Tafsir al-Kitab al-Aziz. 1st ed. Beirut: Dar al-Qalam Publications; 1995. Vol.2 p.761.
Thalabi A. Al-Kashf wa-l-bayān. 1st ed. Beirut: House of the Revival of Arab Heritage; 2002. Vol.7 p.87.
Tabarsi FH. Tafsir Jawami al-Jami. 1st ed. Qom: Seminary Management Center; 1992. Vol.3 p.104.
Meybodi AM. Kashf al-asrar. Tehran: Amir Kabir Publications; 1952. Vol.6 p.566.
Ibn Ashour M. Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir. 1st ed. Beirut: Institute of Arab History; 200. Vol.18 p.167.
Tabatabai MH. Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an. 2nd ed. Beirut: al-Alamy Foundation Publications; 1971. Vol.13 p.165; Vol.15 p.156, 164.
Mehrizi M, Jafarian M. Mawsueat al-Mar'at Fi al-akhbar Wal-athar. 1st ed. Tehran: Elm Publishing; 2012. Vol.2 p.302, 1319, 1322.
Hilali SQ. The Book of Sulaym ibn Qays. 1st ed. Qom: al-Hadi Publications; 1985. Vol.2 p.587.
Ayyashi MM. Tafsir Ayyashi. 1st ed. Tehran: Islamic Scientific Office; 1961. Vol.1 p.337.
Koleini MY. Kafi. 4th ed. Tehran: Islamic Library Publications; 1987. Vol.3 p.146, 395; Vol.5 p.522; Vol.11 p.592.
Ibn Hayyun NM. Da-aaem al-Islam. 2nd ed. Qom: al-Bayt Institute Publications; 1966. Vol.1 p.177.
Jawadi Amoli A. The face and character of man in the Quran (Thematic Interpretation of the Holy Quran, Vol. 14). 2nd ed. Qom: Asra Publications; 2002. p.327.
Motahari M. The rights of men and women from the perspective of Islam. 1st ed. Tehran: Motahar Insight Secretariat; 2012. Vol.1 p.44, 48.
Muqatil S. Interpretation of Muqatil ibn Sulayman. Beirut: House of Revival of Arab Heritage; 2003. Vol.3 p.208.
Ibn Babawayh MA. Elal al-Sharaye. 1st ed. Qom: Davari Bookstore; 1966. Vol.2 p.565.
- چکیده مشاهده شده: 316 بار
- pdf دانلود شده: 178 بار