Feasibility of Implementing the Integrated Model of Biological Ethics and Strategic Intelligence: From Theory to Practice
Akhlāq-i zīstī,
Vol. 10 No. 1 (1399),
28 June 2020
,
Page 81-103
https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i1.29370
Abstract
زمینه و هدف: سازمانها برای بقا و موفقیت در محیطی بیثبات و آشفته، نیازمند استراتژیهایی قابل اطمینان و استوار هستند. مؤلفان زیادی بر این باورند که دانش، مهمترین ورودی فرایند تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی است. به این ترتیب دانستن چگونگی گردآوری، تحلیل و پردازش دانش مورد نیاز، اهمیت یافته است. هدف این مقاله طراحی مدل فرایندی هوش استراتژیک و اصول اخلاقی در سطح تحلیل سازمانی است.
مواد و روشها: دادههای متنی این تحقیق به زبانهای انگلیسی و فارسی و از طریق پایگاه دادههای ای.بی.اس.سی.او (EBSCO)، گوگل محقق (Google Scholar) و ایران داک گردآوری شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که فرایند هوش استراتژیک از نظر خبرگان صنعت بانکداری دولتی از هشت مرحله تشکیل شده است. دو مرحله «تعیین نیاز» و «برنامهریزی و سازماندهی»، پیشرانهای فرایند هستند که از طریق مرحله «گردآوری اطلاعات» منجر به شروع مراحل وابسته به شرح ذیل میشوند: «تصفیه و انبارش اطلاعات مفید»، «تحلیل اطلاعات»، «تولید هوش»، «توزیع هوش و اصول اخلاقی» و «کاربرد هوش و بازخورگیری».
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق بینشی را برای پیادهسازی فرایند هوش استراتژیک در سازمانها و ارزیابی اثربخشی آن، فراهم میکند. به دلیل اینکه الگوهای تصمیمگیری از نظامهای ارزشی پیروی میكنند، این نظامهای ارزشی، به تصمیمات مختلف، رتبههای متفاوتی میدهند و هنگامی كه یك فرد، یا سازمان اجتماعی با چند تصمیم به طور همزمان مواجه باشد، با مراجعه به نظام ارزشی حاكم، تصمیماتی را انتخاب میکند كه در مجموع، رتبه بیشتری در نظام ارزشی پذیرفتهشده كسب كند و آنها، تصمیماتی هستند كه مطلوبیت آن فرد و یا نظام اجتماعی را تأمین مینمایند. بنابراین صرف بررسی خط مشیها، طرحها و برنامههای عملیاتی (سطوح راهبردی) در ارزیابی راهبردی محیطی، به لحاظ تطابقپذیری آنها با معیارهای محیط زیستی كفایت نمیكند، زیرا ممكن است در مرحلهای كه باید در مورد ضرورت «تدوین» طرح و اجرای آن تصمیمگیری شود، تصمیمات غیر قابل برگشتی گرفته شود كه اصلاح آنها مستلزم هزینههای بسیار میباشد.
- Ethics Fundamental; Strategic Intelligence; Interpretive Structural Modeling; Cognitive Mapping; Process Modeling
How to Cite
References
Nicolau J. Gaining Strategic Intelligence through the Firm’s Market Value: The Hospitality Industry. Edited by Xu M. Managing strategic intelligence. Hershey, PA: Information Science Reference; 2007. p.141-158.
Brouard F. Awareness and Assessment of Strategic Intelligence: A Diagnostic Tool. Edited by Xu M. Managing strategic intelligence. Hershey, PA: Information Science Reference; 2007. p.122-140.
Thompson JD. Organizations in action. New York: McGraw-Hill; 1967.
Cohen C. Business intelligence: Evaluation and impact on performance. London: ISTE; 2009.
Leonard E, Mintzberg H. The Rise and fall of Strategic Planning. Journal of Marketing 1996; 60(4): 1-194
Köseoglu M, Chan E, Okumus F, Altin M. How do hotels operationalize their competitive intelligence efforts into their management processes? Proposing a holistic model. International Journal of Hospitality Management 2018; 5(1): 7-12.
Paridario M. Strategic Ebvironmental Assessment (current practices, future demands and capacity building needs). Lisbon: International Association for Impact Assessment; 2005. p.6.
Kalff SA. A proposed framework to assess cumulative environmental effects in Canadian national parks: Park Canada Technical Report in Ecosystem Science. Park Canada: Halifax; 1995.
Perdicoúlis A, Hanusch M, Kasperidus HD, Weiland U. The handling of causality in SEA guidance. Environmental Impact Assessment Review 2007; 27(11): 176-187.
Menon A. Managerial Overoptimism in Strategy Formulation: An Associative Explanation. London: Emerald Group Publishing Limited; 2015. Vol.32 p.327-350.
Adizes I. Insights on management. Carpinteria: Adizes Institute; 2011.
Dayan R, Heisig P, Matos F. Knowledge management as a factor for the formulation and implementation of organization strategy. Journal of Knowledge Management 2017; 21(2): 308-329.
Rotolo D, Rafols I, Hopkins M, Leydesdorff L. Strategic intelligence on emerging technologies: Scientometric overlay mapping. Journal of the Association for Information Science and Technology 2015; 68(1): 214-233.
Xu M, Kaye R. The Nature of Strategic Intelligence, Current Practice and Solutions. Edited by Xu M. Managing strategic intelligence. Hershey, PA: Information Science Reference; 2007. p.36-53.
Desouza KC. Intelligent agent for competitive intelligence: Survey of applications. Competitive Intelligence Review 2015; 12(4): 57-63.
Liebowitz J. Strategic Intelligence: Business Intelligence, Competitive Intelligence and Knowledge Management. Boca Raton, FL.: Auerbach Publications, Taylor & Francis Group; 2006.
McGonagle J, Vella CM. A Case for Competitive Intelligence: 90% of the information a company needs to understand its market and competitors and to make key decisions is already public. Information Management Journal 2002; 36(4): 35-40.
Miller J. Millennium Intelligence: Understanding and Conducting Competitive Intelligence in the Digital Age. Medford, N.J.: CyberAge Books; 2000.
Jones RB. It's Eleven O'clock... Do you know what your Competition is doing? Adhesives & Sealants Industry 2009; 3(4): 14-19.
Marchand D, Hykes A. Leveraging What Your Company Really Knows: A Process View of Strategic Intelligence. Edited by Xu, M. Managing strategic intelligence. Hershey, PA: Information Science Reference; 2007. p.1-13.
Khodadad Hosseini SH, Hamidizadeh MR, Husseini SM, Kassai M, Lashkarbokki M. Designing a Process Model for Strategic Compact Adaptation under Uncertainty. Strategic Management Studies 2011; 7(5): 83-109.
Azar A. Leaflet Analysis of Quantitative Models in Management. Tehran: Graduate Center of Payame Noor University; 1391.
Attri R, Dev N, Sharma V. (2013). Interpretive Structural Modelling (ISM) approach: An Overview. Research Journal of Management Sciences 2013; 2(2): 3-8.
Abbaspour A, Amirkhani A, Pourezzat A, Hozori M. Identifying and describing sub-processes in the strategic intelligence process by qualitative content analysis in an inductive way. Journal of Intelligence Studies in Business 2018; 8(1): 16-24.
Danaeifard H, Mozaffari Z. Improving the Validity and Reliability of Qualitative Research in Management: Reflection on Research Audit Strategies. Management Research 2008; 1(1): 162-131.
Abbaszadegan SM, Fatoot AR. Reliability and Validity in Research. Tehran: Cultural Research; 2005.
Malone DW. An Introduction to the Application of Interpretive Structural Modeling. Proceedings of the IEEE 1975; 62(3): 397-404.
Beamon BM, Ware TM. A Process Quality Model for the Analysis, Improvement and Control of Supply Chain Systems. Logistics Information Management 1998; 11(2): 105-113.
Ong V, Duan Y, Mathews B. Supporting Executive Intelligence Activities with Agent-Based Executive Information Systems. Edited by Xu M. Managing strategic intelligence. Hershey, PA: Information Science Reference; 2007. p.67-86.
Daft R, Weick K. Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems. The Academy Of Management Review 1984; 9(2): 284-295.
McDowell D. Strategic intelligence. Lanham, Md: Scarecrow Press; 2009.
Montgomery DB, Weinberg CB. Toward Strategic Intelligence Systems. Marketing Management 1998; 6(4): 44-52.
Bryson JM. Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement. Berlin: Willy, Hoboken, NJ; 2018.
- Abstract Viewed: 135 times
- pdf (فارسی) Downloaded: 76 times