اصل احترام به خودمختاری فردی و انسانشناسی قرآنی
Akhlāq-i zīstī,
Vol. 9 No. 34 (1398),
19 May 2020
,
Page 7-15
https://doi.org/10.22037/bioeth.v9i34.26122
Abstract
زمینه و هدف: اصل احترام به خودمختاری فردی از جمله مسائل چالش برانگیز در اخلاق زیستپزشکی معاصر است. نظر به چالشی که درباره تعارض این اصل با اصول اخلاق اسلامی وجود دارد، این مطالعه با هدف تحلیل اصل احترام به خودمختاری فردی و تطبیق آن با انسانشناسی قرآنی صورت گرفته است.
مواد و روشها: در این پژوهش تحلیلی، در سه سطح به تحلیل و مقایسه مفاهیم، قضایا و مبانی فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی و تطبیق آن با انسانشناسی قرآنی پرداخته میشود.
یافتهها: مبنای فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی، آزادی و اختیار انسان در وضع قواعد اخلاقی و تبعیت نکردن از احکام بالادستی است. در نگاه اول، چنین مبنایی با اصول اسلامی که خداوند را واضع احکام اخلاقی میداند در تعارض است، اما با تدقیق در مفاهیم قرآنی، درکل تعارضی بین این اصل با دیدگاه قرآنی دیده نمیشود؛ زیرا بر اساس نص قرآن، خداوند از روح خود در انسان دمیده و تمام اسماءالله را به وی تعلیم داده است. مبنای گرایش انسان به خداوند فطرت الهی است که در نهاد همه انسانهاست و دین نیز مبتنی بر آن است؛ بنابراین، همانطور که در فلسفه کانت پیروی از احکام کلی عقل عملی، پیروی از احکام بالادستی و امری بیرون از انسان به حساب نمیآید، تبعیت از خداوند و دستورات دین نیز چنین است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که مبنای فلسفی اصل احترام به خودمختاری فردی، همان اراده آزاد انسان است و تعارضی با فطرت دینگرای انسان ندارد.
- اخلاق زیست پزشکی؛ خودمختاری؛ فطرت؛ قرآن
How to Cite
References
Ameli M. Theoretical Approach to Professional Ethics. Pazuohesh Nameh-E Akhlag Journal 2009; 1(4): 113-148. [Persian]
Downie RS, Macnaughton J. Bioethics and the Humanities. UK: Routledge-Cavendish; 2007. p.33.
Williams JR. Medical Ethics Manual. UK: World Health Communication Associates; 2005. p.49.
Rahmatollah M, Mohammadi Laeeni MB. The role of Quranic cosmology and anthropology on environmental ethics. Bioethics Journal 2013; 3(7): 141-162. [Persian]
Beauchmp LP . Principles of Biomedical Ethics. 7th ed. UK: Oxford University Press; 2013. p.57.
Dworkin G. The theory and Practice of Autonomy, UK: Cambridge Univefsity Press, 2012; 3.
Snedon A. Autonomy. UK: Bloomsbury; 2013. p.47.
Eslami H. Good Death from the perspective of the Qur'an. Pazuohesh Nameh-e Akhlag Journal 2009; 1(4): 27-54. [Persian]
Ghafourian M, Safaei S, Abbasi M. Analyzing the Role of Patient Autonomy in Informed Consent. Bioethics Journal 2018; 8(29): 43-51. [Persian]
Jawhary I. Al-Sahah. Lebanon: Dar al-elm lelmalaein; 1984. Vol.13 p.325.
Motahari M. Fitra. Qom: Sadra Publishing; 2010. p.20. [Persian]
Tabataba'i M. Al-Mizan fi tafsire al-Quran. Qom: Daftare Entesharate Eslami; 1997. Vol.16 p.197, 348.
Solomon RC. The Big Question. USA: Tomson Wadsworth; 2006. p.158.
Hartnack J. Kant's Theory of Knowledge. USA: Hackett Publishing Company; 2001. p.98.
Foster C. Choosing Life, choosing Death, the Tyranny of Autonomy in Medical Ethics and Law. USA: Oxford and Portland, Oregon; 2009. p.7, 125.
Firouzi R. The Analytical Study of Anthropological Foundations of Health from Islamic Teachings Points of View. Bioethics Journal 2017; 7(24): 7-22. [Persian]
Davies T. Humanism. UK: Rutledge; 1997. p.12.
Lamont C. The Philosophy of Humanism. 8th ed. USA: Humanist Press; 1997. p.14.
Abbagnano N. Renaissance Humanism in: Philip Paul wiener Dictionary of History the Ideas: Studies of Selected Pivotal Ideas, V4. USA: Chals Scribnery Sons; 1973. p.14.
Colin B. Philosophy and the Christian Faith. IVP Academic; 1969.
Cassirer E. philosophy of the enlightenment. Translated by Daryabndary N. Tehran: Kharazmi; 1372. p.187.
Tabataba'I M. Al-Rasael Al-Tohidie. Qom: Daftare Entesharate Eslami; 1996. p.10.
Javadi Amoli A. Explaining the Proofs of God Proof. Qom: Esra'a Publishing Center; 2006. p.227. [Persian]
Tabataba'I M. Al-Mizan fi tafsire Al-Quran. Qom: Daftare Entesharate Eslami; 1997. Vol.17 p.430.
Tabataba'i M. Al-hashie ala al-Hikmat al-Muta ‘aliya fi Al-asfar al-Aqliyya al-Arba‘a; 1982. Vol.6 p.14.
Tabataba'i MH. Man from beginning to end. Qom: Isrā; 2010. [Persian]
Safai S, Abbasi M, Mohaghegh Damad SM. Review of respecting the principle of autonomy in Islamic Jurisprudence and Law. Bioethics Journal 2012; 2(4): 63-92. [Persian]
Mostafavi H. Al-Tahqiq fi Kalemate al-Quran. Qom: Ministry of Culture and Islamic Guidance; 2005. Vol.9 p.113. [Persian]
- Abstract Viewed: 269 times
- PDF (فارسی) Downloaded: 84 times